سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ اسفند ۱۳۹۶ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

مروری بر بخش «تجلی اراده ملی» سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر در برنامه «سینما دو»

cinema2-najafi

حامد عنقا که این هفته برنامه «سینما دو» را به جمشید هاشم پور تقدیم کرد، در گفتگو با مسعود نجفی از کم و کیف جشنواره فیلم فجر و بخش «تجلی اراده ملی» آن جویا شد.

به گزارش سوره سینما، حامد عنقا سردبیر و مجری «سینما دو» در ابتدای این برنامه با اشاره به سقوط هواپیمای تهران یاسوج گفت: امیدواریم کشور رنگ این دست وقایع تلخ را نبیند و بتوانیم فکر و مدیریتی برای این مسایل داشته باشیم. امیدوارم در ایامی که پیش رو داریم و سال جدید برای همه مردم ایران، سال خوب و روزهای خوبی باشد و دیگر هیچ کس پیراهن غم به تن نداشته باشد.

وی در ادامه با تقدیم این قسمت از برنامه به جمشید هاشم پور، با اشاره به گذشت چندین روز از اختتامیه جشنواره فیلم فجر به برگزاری مراسم تجلی ارده ملی در خوزستان و در منطقه آزاد اروند پرداخت و بیان کرد: خیلی از گروه ها، سازمان ها و مراکز مختلف دولتی و یا عمومی به واسطه اهدافی که در محصولات فرهنگی و فیلم های سینمایی دنبال می کنند هر کدام هیئت داورانی را برای بخش خودشان انتخاب می کنند. اینها در طول جشنواره فیلم ها را می بینند و در مراسمی به اسم «تجلی اراده ملی» به واسطه اهداف شان و به واسطه اینکه کدام یک از فیلم ها به اهدافی که دنبال می کردند، نزدیکتر بوده به برگزیده ها جایزه می دهند.

وی در مورد تغییر میهمانان این هفته برنامه به مخاطبان خود اظهار کرد: بنای ما با بینندگان صداقت است، میهمانانی که از اول هفته هماهنگ کرده بودیم تا در خدمتشان باشیم به واسطه برنامه تجلی اراده ملی به سفر رفتند. بنابراین ما با مهمان دیگری هماهنگ کردیم اما به واسطه تغییری که در اکران این روزها اتفاق افتاد و در لحظه آخر برنامه ای که برای امشب داشتیم موضوعیتش را از دست داد و برای برنامه نزدیک به انتهای سال ماند.

در ادامه مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فجر در ارتباط تلفنی با «سینما دو» به مراسم تجلی اراده ملی اشاره کرد و گفت: آخرین بخش سی و ششمین جشنواره فجر به پایان رسید و در مراسم تجلی اراده ملی که بعد از دو سال در این دوره برگزار شد، ۶ سازمان و نهاد برگزیدگان شان را طی مراسمی معرفی کردند.

وی افزود: این مراسم در فضای رو باز و با اجرای محمدرضا شهیدی فرد با حضور جمعی از سینماگران و هنرمندان برگزار شد و همچنین حضور بومیان آبادان فضای خیلی خاصی را ایجاد کرده بود. با انتقال این مراسم از تهران به آبادان اتفاق خوبی افتاد و با استقبال خوبی چه از سوی سینماگران و چه از سوی اهالی آبادان همراه شد. همه اظهار امیداری کردند اگر قرار باشد این مراسم در فجر ادامه پیدا کند هر سال به میزبانی آبادان و منطقه آزاد اروند برگزار شود.

نجفی در پاسخ به سوال عنقا در خصوص چرایی میزبان شدن منطقه اروند برای مراسم تجلی اراده ملی گفت: این همنشینی و هم کناری دو روزه سینماگران با متوالیان امر و بخش های دیگر غیر هنر، اتفاقات فرهنگی خوبی را برای سینما رقم می زند و حوزه های خارج از سینما بیشتر با این حوزه ها آشنا می شوند و می توانند بیشتر جذب حوزه سینما بشوند.

عنقا در رابطه با برگزیده های شاخص در مراسم تجلی اراده ملی جویا شد و مدیر روابط عمومی جشنواره فجر بیان کرد: از شش نهادی که جایزه دادند بیشترین جوایز به فیلم «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان رسید و در کنارش فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر در مراسم اختتامیه بعضا دیده نشده بودند. حسن تجلی اراده ملی این است که از دید سازمان ها این فیلم ها برگزیده و دیده می شوند.

عنقا در رابطه با جوایز این مراسم اظهار کرد: موضوع جذاب این مراسم جایزه نقدی بود که توسط سازمان ها داده می شد، این جایزه ها دیگر یک قاب و دستخط نبود و ارزش مادی داشت؛ امسال به چه نحو بود؟

نجفی پاسخ داد: طبق فراخوانی که اعلام شد تا ۲۵ میلیون مشخص کرده بودیم که این جوایز را سازمان ها متقبل شوند که بعضی از این جوایز پخش شد و بعضی ها هم جوایز را به طور کامل پرداخت کردند. ضمن اینکه امسال برای اولین بار تندیسی طراحی شد که به همراه لوح و جوایز نقدی این تندیس جشنواره نیز اهدا می شد.

عنقا در پایان گفتگوی خود با مسعود نجفی و سمت جدید وی گفت: این آخرین گفتگوی ما با تو به عنوان مدیر روابط عمومی جشنواره فجر است از این به بعد در موقعیت جدیدتری با تو گفتگو خواهیم کرد که فعلا آن را مطرح نمی کنم.

مدیر روابط عمومی جشنواره فجر نیز بیان کرد: بابت کاستی ها و کمبودهایی که در جشنواره داشتیم عذر خواهی می کنیم و انشاالله در آینده اتفاقات بهتری رقم بخورد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>