سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ اسفند ۱۳۹۶ در ۱۲:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب

«سرو زیر آب» تکرار تجربه موفق «فرزند خاک»

sarv

فیلم سینمایی «سرو زیر آب» جدیدترین فیلم محمد‌علی باشه آهنگر است که تجربه موفق «فرزند خاک» را در پرداختن به موضوع تفحص شهدا، تکرار می‌کند.

سوره سینما –  محمد‌علی باشه‌آهنگر با فیلمسازی در حوزه فیلم کوتاه کار خود را در هنر هفتم آغاز کرد. وی از همان ابتدای راه، نشان داد، دفاع مقدس دغدغه اصلی وی در سینماست، برای همین هم در اکثر کارهایش این موضوع را به صورت ویژه مد نظر قرار می‌دهد. این فیلمساز با ساخت فیلم تحسین شده «فرزند خاک» توانست نظر منتقدان و اهالی سینما را به سمت خود جذب کند. در این فیلم سینمایی به موضوع تفحص شهدا پرداخته می‌شد، البته به صورتی‌که تا به حال نظیر آن را در تولیدات سینمایی شاهد نبودیم.

بعد از «فرزند خاک» وی سراغ موضوعی درام و خانوادگی رفت که در آن به نوعی دیگر به دفاع مقدس پرداخته شده بود. این فیلم «بیداری رویاها» نام داشت؛ فیلمی که قصه‌اش بسیار جسورانه بود، اما بنا به دلایلی غیر سینمایی، این کار آنچنان که باید دیده نشد. در ادامه، باشه‌آهنگر باز هم به دفاع مقدس پرداخت. «ملکه» عنوان این فیلم سینمایی است. این کار توانست تحسین منتقدان و مردم را جلب کند، همچنین در جشن خانه سینما و جشنواره فجر، فیلم جوایز بسیاری را به خود اختصاص دهد.

sarve-zire-ab-1

بعد از «ملکه» این فیلمساز شش سال فرصت کار کردن پیدا نکرد، کم‌کاری که خود خواسته نبود، بلکه شرایط وی را به این سمت می‌کشاند. این فیلمساز در مصاحبه‌هایی گفته بود که سینمای دفاع مقدس ژانر مورد علاقه وی است، اما به شرطی حاضر به فیلم ساختن در این حوزه است که کار مورد نظر کیفیت لازم را دارا باشد. این خواسته نیز در گرو فراهم بودن امکانات است. باشه آهنگر بار‌ها تاکید کرده بود که فیلم ساختن بدون امکانات در حوزه دفاع مقدس در حقیقت ظلم به دفاع مقدس است.

با توصیفات فوق باشه‌آهنگر بعد از شش سال با فیلم «سرو زیر آب» در جشنواره سی‌و‌ششم فجر حاضر است؛ در این کار باز هم کارگردان نگاهی جدید به دفاع مقدس دارد. در ساخته جدید باشه آهنگر، فیلمساز علاوه بر کارگردانی نویسندگی را هم به همراه پسرش بر عهده دارد. تهیه‌کنندگی فیلم بر عهده حامد حسینی است و قصه فیلم به اتفاقاتی که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز رخ داده مربوط می‌شود. از جمله امتیازات فنی این فیلم می‌توان به فیلمبرداری خیره‌کننده علی‌رضا زرین‌دست می‌توان اشاره کرد، به نحویکه می‌توان از هم اکنون وی را یکی از کاندیدا‌های اصلی سیمرغ در بخش فیلمبرداری دانست.

دیگر امتیاز این فیلم به جلوه‌های ویژه این فیلم مربوط می‌شود. محسن روز بهانی جلوه‌های ویژه این کار را انجام داده است. این کار سینمایی سعی کرده در موسیقی نیز از بهترین فرد سود ببرد، برای همین حسین علیزاده آهنگسازی کار را انجام داده است. درباره «سرو زیر آب» می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که فیلم در شهر‌های مختلفی از جمله؛ تهران، یزد، لرستان و… جلوی دوربین رفته است.

sarve-zire-ab-2

در این فیلم سینمایی؛ بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیر پور، هومن برق نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، فرخ نعمتی، هادی قمیشی، سیاوش چراغی پور، حسن نجاریان، حسین فلاح و امیر دلفانی نقش آفرینی می‌کنند. درباره بازیگران این فیلم می‌توان یک نکته را متذکر شد. آنهم این‌که باشه آهنگر سعی کرده فیلمی پربازیگر داشته باشد. این ویژگی بر خلاف رویه همیشگی این فیلمساز است، بنابراین باید منتظر بمانیم تا ببینیم این رویکرد در فیلم باشه‌آهنگر چگونه جواب داده است.

سخن آخر این‌که؛ چرا سینمای دفاع مقدس رونق گذشته را ندارد و فیلم‌های خوبی در آن تولید نمی‌شود؟ جواب این سوال را باید آنجا جستجو کرد که فیلمسازانی نظیر باشه‌آهنگر در آن کم کار هستند، فیلمسازانی که از آنها باید به عنوان سند زنده جنگ نام برد، اما افسوس که باید هر شش یا هفت سال فیلمی از این دست فیلمسازان ساخته شود، در حالی که برخی کارگردانانی که کارهایشان ارزش نام بردن هم ندارد، سالی دو کار جلوی دوربین می‌برند.

منبع: ایکنا


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>