سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ فروردین ۱۳۹۷ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
سیدرضا میرکریمی در نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد:

تمرکز رویدادهای فرهنگی باید از تهران خارج شود/ توجه جشنواره جهانی به دانش آموزان با «زنگ هفتم»

neshast-fiff-1

سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از نبود شرایط یکسان فرهنگی در اقصی نقاط کشور اظهار ناراحتی کرد و گفت: من شخصا فکر می‌کنم ما به ده ها جشنواره جهانی از این قبیل نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر امروز ۲۲ فروردین با حضور سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره و مدیران و سینماگرانی چون مازیار میری، سیف ‌اله صمدیان، علیرضا شجاع‌ نوری، شادمهر راستین، رامبد جوان، نگار جواهریان، مازیار میری و … برگزار شد.

در ابتدای این نشست میرکریمی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر قدیمی ترین جشنواره قاره کهن به حساب می آید، گفت: طی ۴ سالی که از جدا سازی بخش ملی و بین الملل می گذرد تلاش کردیم از اتلاف هزینه ها جلوگیری کنیم و پراکندگی خوبی را در تقویم جشنواره شاهد باشیم. تا بر این اساس رویدادهایی که مخاطبان مشترک دارند فرصت‌های تبلیغاتی همدیگر را از بین نبرند و بیشترین استفاده و سرمایه‌گذاری را برای کشور داشته باشند.تمام تلاش مان این بود که در این دو سال کمترین تغییرات را در بخش مدیریتی جشنواره داشته باشیم.

وی افزود: در جلسه سال گذشته مدیران فیاپف به ما اعلام کردند که این جشنواره در حد گرفتن رتبه A  هست و می‌ تواند جزو ۱۵ جشنواره مهم دنیا باشد اما آنچه که ما را در رسیدن به این مهم یاری می کند تداوم و استمرار نوع برگزاری این رویداد خواهد بود که نیاز به زمان دارد امسال باز هم نماینده فیاپف به جشنواره ‌می‌ آید و هم سعی داریم نسبت به گذشته عملکرد بهتری داشته باشیم. برای امسال در پردیس چارسو بخش نمایش و اضافه شدن به این ظرفیت در حال انجام است ولی به طور کل باید کاخ جشنواره هم‌ برای برپایی رویدادی در این مقیاس آماده شود.

میرکریمی اشاره کرد: همچون جشنواره های تراز اول دنیا امسال برای ثبت نام فیلم‌ های خارجی مبلغی دریافت شده که امسال ۲۰ دلار در نظر گرفتیم و بیشتر از ۱۶۰۰ فیلم‌ ثبت نام کردند. نزدیک به ۲۰۰۰ فیلم کوتاه و بلند در جشنواره ثبت نام کردند و ۱۲۰ فیلم از ۵۴ کشور پذیرفته شده ‌اند.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از حضور الیور استون تهیه ‌کننده و کارگردان مطرح آمریکایی در این رویداد خبر داد و اظهار کرد: نیکولا پیوانی آهنگساز ایتالیایی ۵ اردیبهش در تالار وحدت کنسرت برگزار می کند.

وی گفت: بخش «جلوه گاه شرق» یا همان پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی امسال میزبان سه فیلم بلند داستانی «اردک لی» به کارگردانی بهروز غریب پور، «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی و «پاسیو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی است. همچنین در این بخش سه فیلم کوتاه «بچه خور» ساخته محمد کارت، «زیبای زیبا» ساخته سید سجاد موسوی و «مردی با کت و شلوار آبی» ساخته جمشید بهمنی پذیرفته شده اند. امسال تنها یک کارگردان زن از ایران در بخش «جلوه گاه شرق» حضور دارد. مریم بحرالعلومی فرزند زنده یاد ابراهیم بحرالعلومى، بازیگر، منتقد و مدرس هنر است. بعد از ساخت چند فیلم کوتاه داستانى و تجربى، «پاسیو» اولین تجربه بلند مستقل مریم بحرالعلومى است.

میرکریمی گفت: فیلم های بلند ایرانی پذیرفته شده در این بخش جشنواره عبارتند از «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «چهل و هفت» به کارگردانی احمد اطراقچی و علیرضا عطاءالله تبریزی، «هت تریک» به کارگردانی رامتین لوافی. همچنین فیلم های کوتاه ایرانی حاضر در این بخش شامل «آقای گوزن» به کارگردانی مجتبی موسوی، «ترخیص» به کارگردانی آزاده موسوی و «چتر خاکستری» به کارگردانی محمد پوستین دوزاست.

وی همچنین اسامی داوران را اعلام کرد: داوران بخش بین الملل: یوآنا کوز-کراوزه (فیلمساز) از لهستان، میلچو مانچفسکی (فیلمساز) از مقدونیه، دیمیتریس آتانیتیس (فیلمساز) از یونان، آدور گوپالاکریشنان (فیلمساز) از هند، جیووانی اسپانیولتی (منتقد و مدرس) از ایتالیا، محمود کلاری (فیلمبردار) از ایران و مریلا زارعی (بازیگر) از ایران. همچنین داوران بخش جلوه گاه شرق: عمار جمال (فیلمبردار) از عراق، فرهاد اصلانی (بازیگر) از ایران، سالومه دموریا (بازیگر) از گرجستان، احمد بویاجی اوغلو (منتقد و تهیه کننده) از ترکیه و سوهان پانشا (تهیه کننده) از مالزی. داوران نتپک: آندریاس اونگربوک (منتقد) از اتریش، رامان چاولا (برنامه ریز جشنواره) از هند،  حبیب احمدزاده (نویسنده) از ایران. داوران بین الادیان: والری دِمارناک (منتقد) از فرانسه، توماس کرول (مدرس) از آلمان و حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری (مدرس) از ایران.

وی همچنین درباره برپایی «زنگ هفتم» توضیح داد: بر آن اساس هفت فیلم در دو سانس صبح به مدت ۹ روز به دانش‌ آموزان اول و دوم ‌متوسطه و ششم ابتدایی اختصاص دارد و هدایایی هم به برخی دانش ‌آموزان داده‌ می‌ شود تا با ۴بلیت سینما به همراه خانواده به تماشای فیلم ‌ها بنشینند.علاوه بر این خبر از آنجا که در آستانه جام‌ جهانی هستیم برنامه ویژه ‌ای با تعدادی ورزشکار داریم که به زودی از آن سخن خواهیم گفت.

دبیر جشنواره درباره تاثیر نوسان‌ های ارز بر جشنواره اظهار کرد: این نوسان‌ ها حتما ما را اول به عنوان ایرانی نگران می‌ کند اما خوشبختانه کارهای جشنواره از قبل انجام شده و برای امسال به مشکل بر نخواهیم خورد. درباره بودجه امسال نیز با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و اضافه شدن چند بخش دیگر به هشت میلیارد رسیدیم. البته دوبار هم از طرف وزارت فرهنگ به دلیل شفافیت‌ های مالی تشویق شدیم.

در بخشی دیگر از سوی یکی از خبرنگاران درخواست شد که امکانی برای ناشنوایان فراهم شود تا این قشر از جامعه بدانند در این رویداد چه خبر است. میر کریمی نیز پاسخ داد: شاید با توجه به آماده بودن فیلم «به وقت شام» برای این شرایط بتوان سانس‌ ویژه ‌ای را تدارک دید.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره حمایت از همه طیف های فیلمسازان اظهار کرد: جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر در کنار هم هستند و مقابل هم نیستند. ما می خواهیم در جشنواره تا جایی که امکان داریم استعدادهای جوان را شناسایی کرده و فرصت بروز بدهیم. در این دوره برای ۵۰۰ شخصیت سینمایی به عنوان پیشکسوت کارت صادر شده است که البته نمی دانم حضور پیدا می کنند یا خیر. همچنین سازمان سینمایی به جشنواره جهانی این ماموریت را داده است تا فیلم های مناسب برای اکران بر اساس تحقیقات صورت گرفته انتخاب شوند اما بی شک در خوش بینانه ترین حالت از بین این آثار به احتمال زیاد ۱۰ اثر اکران می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار سوره سینما مبنی بر اینکه با توجه به قوانین بین الملل جشنواره های جهانی، چه راهی برای علاقمندان شهرستانی که مایل به شرکت در این رویداد هستند و ظرفیت های فرهنگی دیگر استان ها وجود دارد، گفت: به خاطر تفاوت ساز و کار جشنواره ملی با جشنواره جهانی و اینکه هر فیلم بیشتر از ۳ بار امکان نمایش ندارد، بنابراین نمی توانیم این ظرفیت را به شهرهای دیگر منتقل کنیم و مهمان ها نیز هماهنگی شان از کشور مبدا به ایران دشوار است چه رسد به اینکه جابه جایی هم داشته باشیم اما معتقدم تمرکز رویداد فرهنگی باید از تهران خارج شود.

وی افزود: من شخصا فکر می کنم ما به ده ها جشنواره جهانی از این قبیل نیاز داریم. ما در تراز کشورهای هم اندازه خودمان که حتی سینما به اندازه ما ندارند، سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ نمی کنیم و حتی برخی ها می گویند این پول ها را چرا خرج می کنید. واقعا افسوس می خورم از این که چرا در شهرستان های ما رویدادهای فرهنگی و هنری اتفاق نمی افتد. فکر کردن به این موضوع حال من را بد می کند. این همه شهر مهم با قدمت چندهزار ساله داریم اما هیچ توجهی به آن نمی شود چون سرمایه گذاری کمی در این حوزه می شود.

میرکریمی عنوان کرد: دو دیدگاه متفاوت در این کشور با هم جنگ دارند. اولی می گوید همه چیز را تعطیل کنیم و هزینه اش را در سبد ارزاق بگذاریم دیگری می گوید در سبد فرهنگی هم کالا بگذارید شاید مردم با استفاده از آن تبدیل به کسانی شوند که دیگر نیازی به سبد ارزاق پیدا نکنند. ما اصلا برای کارهای فرهنگی هزینه نمی کنیم. اگر دو کار هم انجام شود ده ها نفر پول می گیرند که مخالفت کنند گویا شغل شان همین است.

من افسوس می خورم ازینکه علاقمندان شهرستانی می آیند و نمی توانند استفاده کنند. متاسفانه ظرفیت ورکشاپ های ما محدود است باید از این نوع ده ها جشنواره داشته باشیم کشوری به این پهناوری با چندین قومیت و تنوع چرا باید تا این حد کم کار باشد. اگر مردم را را امیدوار کنید انقدر صف برای دلار تشکیل نمی شود. اگر اینها به ادم های دیگری تبدیل شوند کمترین اتفاق انقدر تنش روانی ایجاد نمی کند. همه اینها غفلت ما در سرمایه گذاری حوزه فرهنگی است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>