سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۱:۲۶ ب.ظ چاپ مطلب

مستند «تنها میان طالبان» در «به اضافه مستند» رونمایی می‌شود

be-ezafe-mostanad

شصت و دومین قسمت از برنامه «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «تنها میان طالبان» ساخته محسن اسلام‌زاده به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

به گزارش سوره سینما، در این قسمت و پس از پخش مستند، سید حسام رضوی، کارشناس مسائل افغانستان و احمد شعیب مسلمیار، استاد دانشگاه و کارشناس تاریخ معاصر افغانستان مهمان برنامه خواهند بود و با موضوع شکل‌گیری طالبان در افغانستان و تفکیک آن به دسته‌های مختلف گفت‌و‌گو خواهند کرد. هم‌چنین، محمدتقی فهیم و آرش خوشخو به نقد و بررسی فرمی این مستند خواهند پرداخت.

«تنها میان طالبان»، مستندی جسورانه از حضور مستندساز در میان گروه «طالبان» است و در آن محسن اسلام‌زاده با هویت واقعی خود به مدت ۱۵ روز در میان اعضای این گروه در جنوب افغانستان زندگی می‌کند. این مستند یک روایت بی واسطه در مورد نگرش طالبان به مسائل مختلفی از جمله سیاست، مذهب و قومیت است و در آن با مقام‌های ولایتی طالبان در استان «هلمند»، چند تن از اعضای شورای رهبری و چند نفر از وزرای طالبان از جمله رئیس کمیسیون نظامی و معاون کمیسیون فرهنگی مصاحبه شده است.

این مستند که ساخت آن از سال ۹۳ تا ۹۴ طول کشیده بود است، برای اولین بار در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده رفت و در بخش مستند نیمه‌بلند، تندیس جایزه بین المللی شهید آوینی را از آن خود کرد. پس از آن و همراه با پخش بین‌المللی این مستند، «تنها میان طالبان» توانست عناوین زیر را دریافت کند:

•  بهترین مستند جشنواره «ماربیا» در اسپانیا (۲۰۱۷)

•  بهترین مستند بلند در چهل و چهارمین دوره جشنواره «آتن» در آمریکا (۲۰۱۷)

•  حضور در بخش مسابقه جشنواره میتینگ روسیه (۲۰۱۸)

•  حضور در جشنواره تیبورن آمریکا در سال ۲۰۱۷

•  دیپلم افتخار جشنواره فیلم‌های پلیسی مسکو (۲۰۱۷)

•  حضور در بخش مسابقه جشنواره تین لاین آمریکا (۲۰۱۷)

•  حضور در بخش مسابقه جشنواره آسیا پاسیفیک (۲۰۱۶)

•  حضور در بخش مسابقه جشنواره حقوق بشر ایتالیا (۲۰۱۷)

•  حضور در بخش مسابقه جشنواره اسماعیلیه مصر (۲۰۱۷)

•  برنده فانوس طلایی جشنواره عمار (۱۳۹۴)

•  عرضه مستند در سایت آمازون انگلیس و آمریکا

مستند ۶۵ دقیقه‌ای «تنها میان طالبان» از تولیدات مرکز فرهنگی میثاق است و پخش بین المللی آن را علیرضا شاهرخی به عهده دارد.عوامل تولید این مستند عبارتند از کارگردان،تحقیق و تصویر: محسن اسلام زاده، تدوین: اسماعیل علیزاده، نویسندگان: علی پیرهادی، محمود عزیزی، گفتارمتن: امیر عطرچی، مدیر تولید: حمیدرضا مجیدی، موسیقی: مسلم رسولی، طراحی و ترکیب صدا: محمد حسین ابراهیمی و پیمان توسلی، گرافیک تصویری: علی پورعبادی، ابوالفضل لطفی، گرافیک: مهدی خوش نژاد، اصلاح رنگ و نور: مهدی رشوند.

این مستند برای اولین‌بار، در شبکه مستند جمهوری اسلامی و برنامه «به اضافه مستند» رونمایی خواهد شد.

«برنامه به اضافه مستند» با اجرای سیدمحمدعلی صدری‌نیا، تهیه کنندگی سید محمدحسین میری و کارگردانی محمدرضا رضاییان سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. بازپخش آن روزهای چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۹ و جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۳:۳۰ است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>