سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۱۱:۰۳ ق.ظ چاپ مطلب
امیرحسین کوهپایه‌ای کارگردان برنامه «در حلقه رندان» عنوان کرد:

در جستجوی خنده‌های عمیق، نه سطحی

koohpayei

کارگردان برنامه «درحلقه رندان» گفت: تلاش می‌کنیم که به روش متفاوت‌تری مخاطب را به وجد بیاوریم، خنده‌ای عمیق که قرار است همراه با فکر، نگاه جدید و اصلاح‌گری باشد.

سوره سینما – یکی از جدیدترین برنامه‌های مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری که برای پخش در تلویزیون آماده می‌شود، برنامه «درحلقه رندان» است. با امیرحسین کوهپایه‌ای در رابطه با فرم و محتوای این برنامه تازه نفس گفتگو کردیم. این کارگردان جوان در ابتدای گفتگو و درخصوص ایده اصلی راه اندازی آن گفت: برنامه «در حلقه رندان» براساس نشست‌های شب شعر طنزی است که هرماه، در حوزه هنری برگزار می‌شود و ایده آن از همان نشست‌ها برداشته شده. در شب شعر «در حلقه رندان» شاعران جوان  و پیشکسوت عرصه طنز دورهم جمع می‌شوند، به شعر خوانی می‌پردازند و دغدغه‌های روز را در قالب طنز بیان می‌کنند. باتوجه به مضامین این نشست‌ها ما یک ایده اولیه را طرح کردیم و مدیران حوزه هنری از آن استقبال کردند، ایده را تکمیل کردند و ما توانستیم برنامه «در حلقه رندان» را برای تلویزیون آماده کنیم،  برنامه‌ای که براساس یک طنز ادبی ساخته، نوشته و اجرا می‌شود.

کارگردان «درحلقه رندان» در رابطه با حال و هوای این برنامه نیز گفت: برنامه ما شاید برخلاف برنامه‌های طنز تلویزیون، طنز خیلی عمیق و در بعضی موارد تلخی داشته باشد. هر هفته یکی از شعرای طنز از میان افراد پیشکسوت مثل آقای فیض و یا دکتر امینی و همینطور شاعران جوان‌تری که تازه وارد این عرصه شدند و با استعداد خوبی که داشتند، پیشرفت کردند، به عنوان مجری – مهمان برنامه را اجرا می‌کند و این افراد در هر قسمت راجع به یک سری موضوعات خاص صحبت می‌کنند. این صحبت‌ها همه در قالب طنزهای عمیق و بعضا تلخ مطرح می‌شود و با رعایت خط قرمزهای تلویزیون، به مسائل روز هم اشاره دارد. به طور کلی دوستانی که اجرای برنامه را برعهده دارند سعی می‌کنند مسائل را طوری بیان کنند که هم دغدغه‌مند باشد و هم اینکه به هر نحوی به دنبال خنداندن مخاطب نباشند. هدف ما فقط خنده نیست، بلکه بیشتر به دنبال این هستیم که مخاطب را به فکر کردن وادار کنیم، بیشتر دوستانی که در این برنامه حضور دارند، می‌خواهند از طریق «درحلقه رندان» حرف‌شان را بزنند و جامعه را در جاهایی که حس می‌کنند، درجا مانده حرکت بدهند و تلنگر بزنند.

این برنامه در ۲۴ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید می‌شود که آیتم‌های مختلفی هم دارد، «چند آیتم ثابت برای درحلقه رندان در نظر گرفته شده مثل بخش «ترجمان مشعشع» که در آن که اشعار قدیمی فارسی به زبان انگلیسی ترجمه می‌شود و در خلال این ترجمه‌ها یک سری مسائل مرتبط با موضوع برنامه نیز بیان می‌شود. بخش دیگر برنامه «زنده گیری خویش انداز» است که باتوجه به رشد فضای مجازی، حال و هوایی نزدیک به آن فضا دارد و علیرضا لبش آن را به اجرا درمی‌آورد. در هر قسمت هم یک بخش تذکره نویسی در مورد موضوع برنامه داریم د که انیمیشن است و توسط یک تیم انیمیشن ساز با روش کات اوت انجام شده است. آیتم اولیه هر برنامه نیز به حالت بازجویی طراحی شده که اجرای آن برعهده صابر قدیمی است که در این بخش، مجری – مهمان‌های برنامه خودشان را معرفی می‌کنند، از کارنامه هنری‌شان می‌گویند و به سوالاتی که اکثرا تم طنز دارند نیز پاسخ می‌دهند. بعد از این بخش اولیه هم مجری – مهمان در چند پلاتو راجع به موضوعاتی که یا خودشان مشخص کردند یا ما در اختیارشان قرار دایدیم صحبت می‌کنند.

مهم‌ترین برنامه در ژانر شعر طنز، مسابقه «قند پهلو» بود، که کوهپایه‌ای معتقد است این برنامه کامل‌تر از قند پهلوست: بعد از مسابقه قند پهلو دیگر آنطور که باید به شعر طنز و ادبیات طنز و فاخر اصلا پرداخته نشده، البته برنامه قند پهلو هم چون مسابقه بود هیچ وقت در آن به طور مستقیم نظرات و دیدگاه‌های شاعران این حوزه بیان نشد، اما حالا این مجالی برای شعراست که با امضای خودشان بتوانند مطالب‌شان را برای بینندگان تلویزیون بیان کنند.

سوژه‌های اصلی و موضوع هر قسمت از «در حلقه رندان» متفاوت است و نکات ریز و درشت مختلفی را نیز شامل می‌شود، از معضلات مربوط به محیط زیست گرفته تا ایده‌های به ظاهر ساده دیگر مثل کلاه که خود شاعران آنها را انتخاب کرده‌اند و به عنوان سوژه‌های طنز از آنها استفاده می‌کنند. انتخاب سوژه‌ها و فرم روایت این برنامه باعث شده کارگردان آن «درحلقه رندان» را یک اثر ویژه بداند: «فکر می‌کنم این برنامه جایگاه متفاوتی در میان آثار طنز خواهد داشت. یک نکته جالب درخصوص این برنامه این است که ما می‌خواهیم در زمینه طنز سلیقه سازی انجام دهیم و به همین خاطر کاملا از طنزهای کلامی و سطحی فاصله گرفتیم و به سمت طنز عمیق پیش رفته‌ایم. زمانی که مجله «گل آقا» منتشر می‌شد، جنس خنده‌هایی که مردم با خواندن مطالب این مجله بر لب‌شان می‌نشست، با جنس خنده‌های حاصله از کتاب‌ها و مجلات طنز دیگر فرق داشت، البته ما خودمان را در جایگاه گل آقا نمی‌بینیم ولی تلاش می‌کنیم که به روش متفاوت‌تری مخاطب را به وجد بیاوریم، خنده‌ای عمیق که قرار است همراه با فکر، نگاه جدید و اصلاح‌گری باشد.»

برنامه «درحلقه رندان» که در حال حاضر ۹ قسمت اولیه آن را ساخته شده، این روزها در حال تولید است و تیم سازنده آن قصد دارند بعد از بازخوردهایی که از قسمت‌های ابتدایی آن گرفتند، به سراغ فصل‌های بعدی آن بروند. البته هنوز شبکه نمایش دهنده این برنامه قطعی نشده اما گزینه‌های اصلی شبکه‌های سه و نسیم هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>