سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ خرداد ۱۳۹۷ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

حضور بانوان گواه اخلاق‌مداری تماشاگران است/ لذت تماشای خانوادگی فوتبال در سینما

footbal-cinema

پخش مسابقات جام جهانی در سالن‌های سینمایی خبر خوشی بود که قرار است چند و چون آن هفته آینده مشخص شود و باید دید در شکل اجرا یعنی تعیین مبلغ بلیت، دریافت مجوز از سوی صاحبان فیلم‌ها و همچنین حضور بانوان چه تصمیماتی اتخاذ می‌شود.

سوره سینما، در راستای قانون های نانوشته ای که هر از گاهی رنگ اجرا به خود می گیرد خبر ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات فوتبال و والیبال بیش از بقیه مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است. این در حالی است که هر از گاهی تلاش برخی مسئولان برای پیدا کردن یک راه جایگزین از دیده پنهان نمانده است.

به عنوان مثال سال ۹۱ همزمان با مسابقات فوتبال جام اروپا (یورو ۲۰۱۲) بنا بود همه علاقمندان اعم از مرد و زن امکان حضور در سینماهایی که متقاضی پخش این مسابقات بودند را داشته باشند تا زنان بتوانند در فضایی غیر از ورزشگاه تماشای یک رویداد ورزشی در یک مکان عمومی و خانوادگی را تجربه کنند اما برخی دیگر از مسئولان مانع از حضور شان در اماکن عمومی ویژه پخش  این مسابقات شدند که البته بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشت.

از آنجا که سالن سینما به ذات دارای یک هویت فرهنگی است که از یک قرن پیش تا امروز در کمال امنیت و آرامش میزبانی میلیون ها مراجع را پذیرفته؛ منع زنان به بهانه مصون نگاه داشتن شان از هیجان های غیر متعارف بیشتر باعث جریحه دار شدن احساسات شان می شود چرا که مهمترین ویژگی پخش زنده فوتبال در سینما، امکان حضور خانواده‌ ها در کنار یکدیگر است. علاوه بر این فوتبال پرطرفدارترین ورزش در ایران است و بسیاری از زنان علاقمند این رشته ورزشی هستند و قهرمانی فوتسال بانوان در آسیا نیز می تواند گواه محکمی بر این مطلب باشد.

حال با نزدیک شدن به زمان برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ در روسیه بار دیگر پخش این مسابقات در سالن های سینما مطرح شد و خوشبختانه به نتیجه رسید و بنا شد سینماهایی که متقاضی پخش مستقیم فوتبال هستند باید درخواست خود را کتبا به این شورا ارائه دهند و مجوز های لازم را از نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت کنند. از طرف دیگر هم وزارت ارشاد با فدراسیون فوتبال رایزنی کند تا این مهم به سرانجام برسد.

تا این مرحله پخش فوتبال در سینماها به تایید شورا رسیده است اما بحث چگونگی اجرای آن شامل مبلغ بلیت، دریافت مجوز از سوی صاحبان فیلم ها و همچنین حضور بانوان، در جلسه هفته آینده بررسی می شود. البته امید است مسئولان در نظر داشته باشند که فرهنگ رفتاری مردم ایران زمین و تعاملات درست انسانی شان همیشه مثال زدنی بوده و در صورت ممنوعیت حضور خانم‌ها در سالن های امن سینما ممکن است این ویژگی ارزشمند اجتماعی را زیر سوال ببرد. امید است تعامل سازنده نیروی انتظامی، فدراسیون فوتبال و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با طی مبانی قانونی، خاطرات خوشی از این دوره مسابقات را در افکار عمومی به جا بگذارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>