سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ خرداد ۱۳۹۷ در ۴:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران :

هیچ عرصه‌ای معادل فیلم کوتاه حضور و افتخارآفرینی نداشته است

sadegh-moosavi

سیدصادق موسوی گفت: ۹۰۰ بار نام ایران و پرچم ایران به خاطر فیلم کوتاه در جهان برافراشته شده و نزدیک ۲۰۰ جایزه بین‌المللی گرفتیم، یعنی حضورِ بین‌المللی ما کم‌­نظیر است و افتخارآفرین است.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی ،سمعی و بصری، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخشی از گفت‌وگوی جامع با سایت سازمان سینمایی ادامه داد : انجمن سینمای جوانان ایران درحقیقت بزرگترین بنگاهِ تولیدی فیلم کوتاه کشور و مرکز آموزش و کشف استعدادهای جوان در سراسر ایران است و با گذشت نزدیک به ۴۰ سال ، منشاء فعالیت­های ثمربخش بسیاری در زمینه های عکاسی و فیلم های کوتاه بوده است و می­شود گفت در تمام دهه ۶۰ و۷۰ انجمن در توسعۀ عکاسی معاصر ایران موفق بوده است. همینطور آموزش فیلم­سازی در سراسر کشور که بیش از صد هزار نفر فارغ­التحصیل تا به امروز داشته و با وجود  ۵۸ دفتر و ۱۲ نمایندگی و در سال جدید تصمیم داریم افزایش نمایندگی­ها را هم داشته باشیم.

وی افزود : انجمن سینمایی جوانان به عنوان پرثمرترینِ نهادهای بعد از انقلاب به نظر می­رسد که به وظیفۀ خودش به خوبی عمل کرده، دانش­آموختگانِ زیادی داشته و حضورهای بین­المللی بسیاری توسط فیلم­سازان کوتاه کشورمان در سراسر کشور از طرف انجمن حمایت شده است.

این مدیر سینمایی در ادامه با اشاره به تفکیک وظایف و ماموریت های جداگانه انجمن سینمای جوانان و مدرسه ملی سینما در امر آموزش گفت : درواقع ماموریت­های دیگری برای مدرسه ملی سینمای ایران تعریف شده است که این ماموریت‌ها در برنامه جامع سینما نیز گنجانده شده است. درحقیقت موسساتِ هفت­گانه­ای که در سازمان سینمایی داریم هر کدام یک ماموریتی دارند و به شکل منظومه­ای داریم کار می­کنیم. همه داریم کارِ تولید می­کنیم به یک معنا ما و مدرسه ملی سینما داریم کارِ آموزش می­کنیم ولی تفکیکِ ماموریت­هایی که صورت گرفته باعث می­شود مشکلی نداشته باشیم و هر کدام در مسیر  خودمان داریم کار می­کنیم.

وی ادامه داد : انجمن سینمای جوان نمی­خواهد فقط یک مرکز آموزش تکنیک باشد واقعیت امر این است که از یک فضای صرفاً خنثیِ تکنیک­محور پرهیز می­کنیم و انتظارمان هم این است که بچه­های ایرانی و فیلم­سازان جوان ما بتوانند فیلم­سازانِ آگاهی باشند، فیلم­سازانی باشند که عشق به وطن دارند، وطن­دوستی و ایران­دوستی را دارند و فرهنگ خودشان را می­شناسند، به باورهای ملی و مذهبی خودشان احترام می­گذارند و به آینده با امید نگاه می­کنند و از بهترین تکنیک­ها هم برخوردار باشند.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص برگزاری جشنواره های داخلی و بین المللی فیلم کوتاه در کشور توضیح داد: بچه­های فیلمساز کوتاه به هر ترتیب واقف و آگاهند به اینکه برای دیده شدن باید برای حضور در جشنواره­ها با هم رقابت کنند، ما در طول سال ۳ جشنواره منطقه­ای در سراسر ایران برگزار می­کنیم و یک جشنواره بین­المللی فیلم کوتاه که تقریباً بدون اغراق می­شود گفت معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه خاورمیانه است، ۳۵ سال از عمرش می­گذرد سال گذشته  ۱۱۷ کشور متقاضی حضور در جشنواره ما بودند، ۵۹۵۹ فیلم سال گذشته فقط از کشورهای خارجی به جشنواره ارسال شده است؛ این اهمیتِ جشنواره ما را نشان می­دهد که ۶ هزار فیلمساز و ۱۱۷ کشور جهان خواستار حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران هستند.

وی با اشاره به تلاش برای فعال کردن  VODها در حوزه فیلم کوتاه گفت : اگر امکانش فراهم شود VODها را در حوزه فیلم کوتاه فعال خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این نکته که هیچ عرصه­ای معادل فیلم کوتاه حضور جهانی و افتخارآفرینی نداشته است گفت : تصور ما این است که امسال سال متفاوت­تری برای انجمن سینمای جوان خواهد بود، دفاتر سینمایی­مان را در سراسر کشور می­خواهیم فعال­تر کنیم به این معنا که می­خواهیم اعتبار دفتر تهران را  کاهش بدهیم و بیشتر اعتبارات را  از طریق دفاتر مصرف کنیم، سال گذشته برای ما سال آموزنده­ای بود و تجربه­هایی داشتیم که با حداقلِ حمایت­های مالی، فیلم­سازان خیلی خوبی از شهرستان­ها، فیلم­هایشان به جشنواره ما راه پیدا کرد، یعنی شما تصور کنید عددش خنده­­دار است ما از یک فیلم­سازی ۵۰۰ هزار تومان حمایت کردیم و توانست در ۱۸۰۰ فیلمی که به جشنواره راه پیدا کرد، جزء ۱۰۰ فیلم اول باشد. اگر ما ۱۰ برابر این پول را در تهران خرج می­کردیم اتفاقی نمی­افتاد.

موسوی در باره رویکردهای جشنواره سی‌وپنجم فیلم کوتاه تهران اظهار داشت: بزرگترین تفاوت جشنواره امسال نسبت به دوره‌های گذشته تمرکز بر هویت‌بخشی است.ما امسال در جشنواره به تاکید رئیس سازمان راجع به هویت­سازی برای جشنواره فکر می­کنیم به این معنا که جشنواره بین­المللی فیلم کوتاه ایران که ۳۵ سال است از عمر آن گذشته شعارهایش باید روشن باشد یعنی فیلم­سازان جهان بدانند این جشنواره بستر و محلی برای ارائه چه دست فیلم­هایی است.

وی در پایان افزود: امسال دو ویژگی برای ما دارد یکی چهلمین سال پیروزی انقلاب است و طبعا  آن دسته از آثاری که موضوع آن به چهلمین سال انقلاب برمی­گردد حتماً مورد توجۀ ما خواهد بود و دوم اینکه به شعار امسال هم توجه کنیم و برای اینکه مردم را قانع کنیم که کالای ایرانی بخرند، به این مقوله توجه ویژ ه ای خواهیم کرد .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>