سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ تیر ۱۳۹۷ در ۱۰:۳۴ ق.ظ چاپ مطلب
محسن یزدی در گفتگو با سوره سینما:

سفارش در مفهوم درست کلمه بد نیست/ تشریح تولیدات مرکز مستند سوره

Mohsen-Yazdi

محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره معتقد است سفارش در مفهوم درست کلمه اصلا چیز بدی نیست بلکه شکل سفارش دادن و اینکه شما کار را به چه کسی سفارش می‌دهید مهم است.

محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره در تشریح رویکردها و تولیدات این مرکز به خبرنگار سوره سینما گفت: در دو سال اخیر یکی از مهمترین اهداف ما تمرکز بر تلویزیون بوده چراکه دیده شدن محصولات برای ما بسیار مهم است. اگرچه مخاطبان جشنواره ای همیشه برای ما اهمیت دارند ولی به جهت اینکه دوست داریم با این آثار تاثیرگذار باشیم دو سال است که توجه مان به رسانه ملی بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه توجه به موضوع تاریخ یکی از برنامه های اصلی تولیدات مرکز است، بیان کرد: برخی ژانرهای مستند مثل آثار مربوط به دفاع مقدس، مقاومت و … متولی دارند اما متاسفانه موضوعات تاریخی و اجتماعی متولی ندارند و به همین دلیل هم کمتر یک محصول در خور و قابل اعتنا در این حوزه ها دیده شده است. بدین منظور ابتدا سراغ عملکرد پهلوی ها رفتیم و دو مجموعه در برابر طوفان درباره پهلوی دوم و روزگار رضاخانی درباره پهلوی اول(با مشارکت بسیج) با آرشیوهای مناسب و بعضا دیده نشده ساخته شد. «روزگار رضاخانی» اگرچه بی نظیر نبود اما بی بدیل بود چرا که تا کنون کسی با این سطح از تحقیق و پژوهش به آن نپرداخته است.

یزدی ادامه داد: علاوه بر این اثر، سه گانه دیگری از زندگی رضا خان در دستور کار قرار دارد که در ۳ قسمت ۵۰ دقیقه ای تولید خواهد شد و این روزها بخش اول آن با موضوع تبعید رضاخان کلید خورده است. اگرچه ما در «روزگار رضاخانی» تا اندازه ای به این موضوع پرداختیم اما چون مطالب دیگری در آن کار گنجاده شده بود مجال پرداخت جامع و کامل وجود نداشت.

وی اظهار کرد: جدا از روایت تاریخ پهلوی امسال فعالیت های مان را با تولید یک اثر مستند با محوریت زندگی شهید سید حسن مدرس ادامه می دهیم که کارگردانی آن را معین شافعی به عهده دارد. ایشان یکی از شخصیت های ویژه اما ناشناخته تاریخ است که اگرچه همه نام او و مختصری از فعالیت هایش را می دانیم اما تقریبا از کارهای بزرگی که برای کشور انجام داده است بی اطلاعیم. ضمن اینکه در مرکز مستند پرتره ای از مرتضی سرهنگی در حال تولید است که این روزها در مرحله صدا گذاری قرار دارد و بزودی آماده می شود.

محسن یزدی درباره دیگر تولیدات مرکز مستند سوره توضیح داد: «فصل خورشید» عنوان مستند دیگری به تهیه کنندگی مهدی شاه محمدی است که ماهیت زندگی را از نگاه یک جوان مبتلا به سرطان به تصویر می کشد. مستند «ماده گرگ» به کارگردانی بهروز نورانی پور نیز پس از دو سال و نیم به زودی به پایان رسیده و برای نمایش در جشنواره ها آماده می شود. مجموعه مستند دیگری در ۱۵ قیمت درباره منافقین نیز توسط ایمان گودرزی در حال تولید است که از ماه آینده برای پخش تلویزیونی آماده می شود.

یزدی به مجموعه مستندهای دو دقیقه ای «قصه های زندگی» نیز اشاره کرد و افزود: این مجموعه که ماه رمضان از تلویزیون پخش شد رفتار بزرگان و علما را در خانه و خانواده به تصویر می کشد و علی رغم مدت زمان کم آن، حرف های زیادی برای گفتن دارد. من معتقدم زن ها و مردهای ما درباره حقوق شان در خانه چیزی نمی دانند ما در قالب یک کار ترکیبی مستند گرافیکی  نشان دادیم بزرگان و علمای ما رفتارشان در خانه چطور بوده و حقوق خانواده را چگونه رعایت می کردند. متاسفانه این آثار تا کنون از پخش خوبی برخوردار نبوده و امیدوارم بعد از این در زمان مناسب تری به نمایش درآید تا دیده شود.

وی اضافه کرد: مجموعه مستندی درباره سوریه به کارگردانی سیاوش سرمدی نیز دیگر محصول این مرکز است که به تمامی اتفاقات رخ داده در جنگ سوریه می پردازد. تا کنون ۸ قسمت ۲۵ دقیقه ای کار به پایان رسیده و هشت قسمت دیگر باقی مانده که امیدواریم تا دهه فجر آماده نمایش شود. این اثر مجموعه بسیار مستند مفیدی است و هرکس ببیند متوجه تمام آنچه در این کشور رخ داده، خواهد شد.

وی در ادامه درباره روند کاری مرکز گفت: وقتی به مرکز مستند سوره آمدم یکی از نقدهایم به مراکز تولید این بود که آنها سفارش دهنده نیستند و صرفا طرح هایی که به دست شان می رسد را کار می کنند. اگرچه برخی از این طرح ها به تولید می رسد و برخی هم کنار گذاشته می شود اما به نظر من این روش اساسا درست نیست و بازدهی ندارد.

این مدیر هنری بیان کرد: وقتی حوزه هنری بخش مستند را راه می اندازد نباید تنها به طرح هایی که دستش می رسد قانع باشد. پس ما باید خودمان سفارش دهیم تا تنوع موضوعی را بیش از پیش فعال کنیم. ضمن اینکه درباره عبارت سفارش نیز تصور اشتباهی وجود دارد و به همین خاطر اغلب فیلمسازها می گویند ما سفارش پذیر نیستیم که خیلی هم حرف درستی نیست.

وی ادامه داد: سفارش در مفهوم درست کلمه اصلا چیز بدی نیست بلکه شکل سفارش دادن و اینکه شما کار را به چه کسی سفارش می دهید مهم است. بنابراین سفارش های موضوعی را باید به کسانی بدهیم که هم کار حرفه ای را خوب بداند و هم از نظر اصول و خط مشی با تفکر ما همخوانی داشته باشد تا مفاهمه درباره این سفارش شکل بگیرد نه اینکه به هر کسی هر چیزی را سفارش داد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>