سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ تیر ۱۳۹۷ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
در دیدار مدیران سازمان سینمایی ارشاد و حوزه هنری مطرح شد:

امروز برای حیات باید تولیدکننده موثری باشیم/ سینمای خانواده اولویت حوزه هنری

heidarian-hozeh-1

محمدمهدی حیدریان رئیس و جمعی از مدیران سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در حوزه هنری انقلاب اسلامی با مدیران این نهاد انقلابی دیدار کردند.

به گزارش سوره سینما ؛ در ابتدای این دیدار محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: در هر دو سازمان دغدغه‌های مشترک زیادی داریم و این نشان می‌دهد که باید راه را با یکدیگر پیش ببریم. در سال‌های اخیر کمتر پیش آمده با هم مشکل داشته باشیم زیرا دغدغه همه ما سینمایی متناسب با شان انقلاب ، فرهنگ و تمدن‌مان است.

وی ادامه داد: افکار ما در قالب ایده پردازی بسیار کامل است اما همیشه در اجرا موانعی وجود دارد که نمی‌توان آنطور که مد نظرمان است ایده‌ها اجرایی و عملیاتی شوند. مردم دوست دارند خودشان را روی پرده سینما ببینند و این دقیقا همان کاری است که فوتبال انجام داد.

رئیس حوزه هنری افزود: در مسابقات اخیر تک تک ملی پوشان زحمت شان دیده شد و اگر چه نتیجه خوب نبود اما مردم امیدوار و خوشحال بودند چون متوجه این زحمت‌ها شدند و همین موضوع آنها را به آینده امیدوار کرد. باید سعی کنیم در سینما هم این فاصله را کمتر کنیم. برای رسیدن به هر راهی تلاش و سختی فراوان وجود دارد و ما هم قبول کردیم که تمام توان مان را به کار ببریم تا سینما همانی شود که اکثریت مردم دوست دارند.

مومنی شریف همچنین گفت: قطعا در بحث مدیریتی برخی مسایل شکل دیگری به خود می‌گیرد به همین دلیل گاهی نقدهایی مطرح می‌شود. مدیران فرهنگی بر حَسب وظیفه ای که دارند نمی‌توانند نسبت به اینکه همه چیز در اختیار مخاطب باشد بی تفاوت باشند زیرا خود را در قبال مردم مسئول می‌دانند. پیشنهاد ما در حوزه هنری پرداختن به سینمای خانواده است. چرا که بارها به خاطر فیلم‌هایی که روی پرده سینماها رفته، نقد صورت گرفته است.

رییس حوزه هنری عنوان کرد: اگرهمه چیز به سمت اهمیت دادن به خانواده پیش برود سینما خود به خود مسیرش را پیدا خواهد کرد البته این راه تلاش زیادی می‌طلبد و به دلیل همین دغدغه‌ها، زمینه‌های همکاری زیادی در بخش‌های تولید، آموزش و سیاستگذاری داریم. خوشبختانه طی سال‌های گذشته بین ما و سازمان سینمایی تعارضی وجود نداشته و در شرایط امروز کشور، اولویت ما کمک به امیدواری مردم است که سعی داریم با همفکری و همکاری، سینمای مان روز به روز به جایگاه واقعی خود نزدیک‌تر شود.

heidarian-hozeh-4

حیدریان: هیچ کجا به اندازه حوزه هنری ابزار فهم و بیان تصویری محتوای دین و انقلاب را ندارد

در این دیدار،محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی کشور نیز اظهار کرد: صنعت تصویر و انتقال محتوا با بیان تصویری به سرعت با ابزارها و امکانات شخصی منتقل شده و ما همچنان همه تلاشمان مصروف سالن سازی است لذا باید به این تغییر تکنولوژی بیشتر توجه کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند« نهضت تولید محتوا را باید هدف عملیاتی قرار دهیم» باید چند و چون رسیدن به اهداف مان را درست بررسی کنیم و یادمان باشد شرط تحقق این اهداف کار جمعی است. سیر حرکت مولدین به عنوان تولید کننده شخصی‌تر می‌شود و هرچه جلوتر برویم کنترل‌های سنتی بی‌خاصیت‌تر خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: امروز شرط حیات در هر شکلش این است که تولید کننده موثری باشیم. می‌دانم برخی دغدغه‌های تولید کننده‌ها با ما یکی نیست.تریبون سینما موثر و فراگیر است پس باید آن را در حوزه منافع ملی تعریف و با فهم مشترک نسبت به آن حرکت کنیم. من ابزار دیگری به قدرت و نفوذ تصویر سراغ ندارم.

حیدریان با بیان اینکه مدیران باید با شناخت به روز از جامعه پیش بروند، افزود: حوزه هنری متولد شده چرا که دین و انقلاب ما حرف‌هایی دارد که باید گفته شود. به نظر می‌رسد تولید محتوا و بیان تصویری ارزش‌های دین و انقلاب مهمترین وظیفه این نهاد است و هیچ کجا به اندازه حوزه هنری ابزار فهم و بیان تصویری این محتوا را ندارد. باید قبل از تولید فکر کنیم که چگونه حرف‌هایمان را با زبان تصویر بیان کنیم. چشم مان را به شرایط نبندیم ، نقد مشفقانه کنیم و از یاد نبریم که هنرمندان از دل همین جامعه بیرون آمده اند. اما با کسی که منافع خودش را از جای دیگر تامین می‌کند نمی‌توان به مقصد مشترک رسید. باید رسیدن به منافع مادی را در چارچوب توجه به مفاهیم معرفتی و فرهنگی، حمایت کنیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید درباره همه چیز گفتگو کرد ادامه داد: خوشبختانه اختلاف نظری هم بین ما وجود ندارد. در مورد بخش‌های اجرایی نیاز به جلساتی تفکیک شده داریم تا بتوانیم درباره هر یک از مسایل جامع و کامل صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه می‌توان نقد کرد اما از مسئولیت نمی‌توان فرار کرد، گفت: یادمان باشد که ما با انسان‌ها سر و کار داریم و حوزه ما فرهنگ است. باید با اشتیاق مواظب یکدیگر باشیم و بدانیم که با تخریب دیگری خودمان را تضعیف می‌کنیم. ما وارث وضعیت منفعلانه ای هستیم که فراگیر شده است و اگر بپذیریم همه با هم مسئول وضع موجود هستیم، کار راحت‌تر می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی همچنین گفت: این حوزه مسئولیت دارد و باید با تمام توان برای آن زحمت بکشیم. اگر در نقطه نظر، نگاه، اصول و کلیات هم افق باشیم و لوازمش را با همکاری هم فراهم کنیم بقیه تفاوت‌ها طبیعی و لازمه کار است.

heidarian-hozeh-2

وی با اشاره به تحولات تکنولوژیکی پیش آمده و تسلط فضای سایبری به جوامع ادامه داد: تحول فعلی تحولی است که مجددنویسی بنیان‌های فلسفه اجتماعی را می‌طلبد. امروز روابط به شکل دیگری معنا می‌شود و در دنیای جدید باید بدانیم جامعه به کدام سمت پیش می‌رود. این نکته بسیار مهمی است زیرا عدم فهم آن و اتخاذ روش‌های حاشیه ای ما را به نتیجه نمی‌رساند بنابراین هر روز باید شیوه مدیریت مناسب با اقتضاعات همان زمان را انتخاب کنیم.

رئیس سازمان سینمایی کشورگفت: اگرهنوز فیلمی وجود دارد که کسی با خانواده نمی‌تواند برود و آنرا ببیند، ما مقصر هستیم و نباید اینگونه باشد اما برای برخی تغییرات و جایگزینی مفاهیم عمیق و متفاوت باید زمان بگذرد تا کم کم شرایط آن مهیا شود ضمن اینکه نباید با زور وارد شویم زیرا در این صورت پاسخ نمی‌گیریم. همه بخش‌های سینما به هم متصل است و یک ساختار مهندسی نیاز دارد تا این مجموعه اهداف و برنامه‌ها شرایط تحقق پیدا کند و بشود در چارچوب اصول نظام،تولیداتی قابل قبول در اختیار مخاطب قرار گیرد. یکی از اصلی‌ترین دلایل ماندن در سینما را نقد می‌دانم و به نظرم ما منتقد جامع نداریم زیرا منتقد جامع است که سینما را جامع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه درحوزه تولید متن، فقر وجود دارد، اظهار کرد: فیلمنامه سرچشمه تامین اصولی تولیدات مبتنی بر اعتقادات و نیازهای جامعه در سینماست. هر فردی که طرحی برای تامین محتوا دارد و به خوبی از عهده تبدیل آن به یک ساختار سینمایی برآمده باشد از آن استقبال می‌کنیم. اگر برنامه درست باشد، هزینه اش هم تامین می‌شود. قدم‌های بزرگی برداشته شده اما تا رسیدن به اهداف برنامه و استقرار جریان تولید فیلم شایسته ایران اسلامی راه زیادی در پیش داریم.

در ابتدای این جلسه برخی از مدیران حاضر به بیان نقطه نظراتشان پرداختند.

محمود اربابی: حوزه هنری امید سازمان سینمایی کشور است

محمود اربابی مدیر مرکز مطالعات سازمان سینمایی کشور گفت: حوزه هنری امید سازمان سینمایی است تا باورها را اجرایی کند و دیگر نهادها نیز در آن جهت یاری برسانند. همه نقش دولت فقط تولید و حمایت نیست بلکه در موضع عمل باید بخش تولید محتوای دیگر سازمان‌ها را تقویت کرد.

حبیب ایل بیگی نیز با بیان اینکه برای هر نهاد حتی حوزه هنری هم اگر بتوان یک مدل طراحی کرد و به کشور تعمیم داد اتفاق خوبی است گفت: زیرا هم افزایی و گفتگو فاصله نهادهای حاکمیتی را کم می‌کند. بنیاد سینمایی فارابی جایی است که همه انتظار حمایت دارند اما سازمان‌هایی مانند حوزه هنری و سازمان اوج خودشان انتخاب می‌کنند و هرچه بسازند کسی هم از آنها مطالبه ندارد. این نشست‌ها کمک می‌کند نهادها کنار هم کامل شوند نه اینکه هر فردی راه خود را برود چون در این صورت نتیجه خوبی نخواهیم گرفت.

ابراهیم داروغه زاده مدیر نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز با بیان اینکه اگر به آرمان مان باور داریم بدون توجه به اینکه دیگران چه نقشی بازی می‌کنند باید به اعتقادات مان پایبند باشیم گفت: حوزه هنری ۳۰ درصد ظرفیت نمایش دارد پس باید ۳۰ درصد تولید هم داشته باشد. درباره ریتینگ هم اقداماتی شده اما چون ممنوعیت‌های سنی تاکنون نبوده وقتی استفاده اش می‌کنیم بیشتر تبلیغ فیلم می‌شود نیاز به زمان داریم تا عباراتی چون مثبت ۱۸ در نظر افکار عمومی عادی‌تر شود و برای این منظور اقداماتی صورت گرفته است.

heidarian-hozeh-3

همچنین در این دیدار محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری بخشی از فعالیت‌های سال ۹۶ را بازگو کرد و به ترتیب مدیران بخش‌های مختلف حوزه هنری نیز به طرح مسایل و دغدغه‌های شان پرداختند.

محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره با اشاره به تعامل مرکز مستند سوره با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: بهتر است شرایطی فراهم شود تا این دو مرکز بتوانند در یک فضای خوب تولیدات مشترکشان را آغاز کنند.

سعید خندق آبادی مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره نیز به توزیع غیرمجاز انیمیشن‌های خارجی اشاره کرد و از رییس سازمان سینمایی خواست تا انتشار این آثار به موسسات مربوطه واگذار شود و این فروش به شکل قانونی انجام بگیرد.

محمود کاظمی مدیر موسسه بهمن سبز نیز با ارائه گزارش آماری تاسیس و بازسازی سالن‌های سینمایی در شهرهای مختلف کشور بیان کرد: پردیس سینمایی ساحل اصفهان با ۹ پرده نمایش و سینماهای بروجرد و سیاهکل به زودی آماده بهره برداری هستند اما تا کنون موسسه سینما شهر هیچ قراردادی به منظور تامین هزینه‌های این عملیات امضا نکرده است. با توجه به اینکه فعالیت‌های حوزه هنری و سازمان سینمایی در یک راستا هستند خواستار پیگیری این موضوع هستیم.

در ادامه مریم نقیبی مدیر امور بین‌الملل سازمان سینمایی حوزه هنری نیز به بحث دیده نشدن پخش کنندگان فیلم در جشنواره‌های خارجی اشاره کرد و خواستار ایجاد یک تشکل رسمی و کاربلد از این افراد شد تا پخش فیلم روندی درست‌تر پیدا کند.

محمدرضا شفاه مدیر باشگاه فیلم سوره نیز درباره سرمایه‌های به گردش افتاده بخش خصوصی و آسیب‌هایی که از جانب آنها وارد شده ، گفت: دستمزد بالای برخی بازیگران کار را برای دیگر عوامل یک پروژه سخت می‌کند و این شکل فعالیت دیگر سینماگران را از رقابت باز می‌دارد و آنها که علاقمند به کار فرهنگی هستند قدرت حضور در سینما را پیدا نمی‌کنند.

heidarian-hozeh-5

احسان کاوه مدیر مرکز تلویزیون و انیمیشن سوره نیز به بحث توانایی جوانان ایرانی در انجام vfx پرداخت و افزود: هزینه‌های زیرساختی این مهم نیاز به یک حمایت دلسوزانه دارد و اگر مساعدتی به عمل آید تا استودیوهایی ایجاد شود می‌توانیم با تکیه بر استعداد جوانان بخش قابل ملاحظه ای از هزینه‌های تولید انیمیشن را کم کنیم.

محمدرضا رضاپورسردبیر مجله نقد سینما نیز بیان کرد : سینما سبک زندگی می‌سازد و نباید این هنر درگیر مباحث سیاسی و جناحی شود. وی همچنین به موضوع VOD پرداخت و از فیلم‌هایی صحبت کرد که رهبری آنها را نقد کرده اما در فضای رسانه پیشنهاد ویژه می‌شود. ریتینگ و گروه هنر و تجربه که گاها، فیلم‌هایی اکران می‌کند که مشکل محتوایی دارند.

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری با اشاره به ضرورت تداوم این گونه نشست‌ها یادآور شد: بیش از همیشه فرصت برای همکاری و آغاز فصل مشترک وجود دارد. ما به صدای واحدی در پیشبرد سینمای انقلاب و سینمای خانواده، با بهره گیری از ظرفیت دو سازمان در آغاز دهه پنجم انقلاب نیاز داریم.

وی افزود: سینمای ایران با گستردگی و کثرت نیروی انسانی از ظرفیت‌های بزرگی برخوردار است. اما بدون تردید، برای بهسازی و ارتقای کیفی این سینما نیازمند مراقبت‌های مستمرهستیم. خوشبختانه، این اواخر، حساسیت‌ها و ملاحظات خوبی در حال انجام است.سینمای ایران در دایره بسته مخاطبان محدود گرفتار شده است و با نوعی انسداد مخاطب مواجه هستیم. سینما در زمینه جذب مخاطب نیاز به پوست اندازی دارد و این امر صورت نمی‌گیرد مگر با آشتی خانواده‌ها با سالن‌های سینما.

heidarian-hozeh-6

علی کاشفی پور مدیر حوزه هنری دیجیتال نیز با اشاره به تحولات فن آوری تاثیرگذارگفت: هنوز نمی‌دانیم سینما به عنوان یکی از ارکان هویتی، چه کاری برای فرهنگ و اصول ما انجام داده است. حواسمان باشد بازیگران بخش خصوصی به شدت در حال ورود کردن هستند و نهادهای دولتی نظارت شان کم شده است. درستی تولید و عرضه محصول و همچنین، هوشمندی مدیریتی بیشتر از بودجه راه گشاست. برای این مهم باید به دنبال یک راه حل جدید باشیم.

سیدمحمد حسینی مدیر مرکز تولید متن حوزه هنری نیز با اشاره به مسایل قبل از تولید یک فیلم بیان کرد: مشکل اساسی امروز بیگانه شدن با فرهنگ و فاصله گرفتن از فرایند انقلاب اسلامی است. ما هیچ منبع خاصی برای تولید فیلمی که مبتنی بر دکترین انقلاب اسلامی باشد نداریم و لازم است نهادهای متکثر فرهنگی در حوزه متن اوضاع را نظارتی‌تر کنند، تشتت در مدیریت یکجا جمع شوند تا نگاه سنتی به متن هم مدرن‌تر شود.

در این نشست، سهیل جهان بیگلری رییس هیات مدیره موسسه بهمن سبز، علی قربانی معاون اجرایی سازمان سینمایی حوزه هنری، مسعود نجفی مدیرروابط عمومی سازمان سینمایی، احسان کریمخانی مشاور فن آوری‌های نوین سینمایی حوزه، جعفرحسنی مدیر امور استان‌های سوره نیز حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>