سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ مرداد ۱۳۹۷ در ۱:۳۸ ب.ظ چاپ مطلب
سیره علما در آینه تصویر/ ویدئو

این همه دشنام به من گو که درودت بفرستم

doshnam-sheikh

مستند نمایشی «دشنام به شیخ» قصه مردی است که به آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی دشنام می‌گوید و با چشم گریان باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، این قسمت از مستند نمایشی «سیره علما» با عنوان «دشنام به شیخ» محصول مرکز مستند سوره، درباره مردی است که به اطرافیانش می گوید تصمیم گرفته هر زمان آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی از حرم امام حسین (ع) بیرون آمد به ایشان دشنام بگوید او تا در خانه این عمل را انجام می دهد اما با چشمانی گریان نزد دوستانش برمی گردد.

برای آنکه ایشان را بهتر بشناسید؛ سید ابوالحسن موسوی مدیسه‌ ای اصفهانی از مراجع تقلید و از علمای بزرگ شیعه است. وی بعد از درگذشت عبدالکریم حائری یزدی، مرجعیت عامه شیعه را بر عهده داشت و شاگردان زیادی پرورش داد. اصفهانی کتابی در فقه به نام وسیله النجات دارد که از متون مهم فقهی است و سید روح ‌الله خمینی هم آن را با نام تحریر الوسیله شرح نموده‌ است.

در سال ۱۳۰۲ شمسی سید ابوالحسن اصفهانی از عراق به ایران تبعید شد. روی هم رفته، قاجاریان پایگاه سنتی خود را در میان مردم از دست داده بودند و اکثر نمایندگان مجلس هم طرفدار تغییر رژیم از مشروطه سلطنتی به جمهوریت بودند. بزرگ‌ ترین دلیل منصرف شدن سردار سپه از جمهوریت این بود که رهبران روحانی از جمله آیت الله اصفهانی تغییر نظام سیاسی ایران را به جمهوری مصلحت ندانستند و در ملاقاتی که سردار سپه در قم، با سه مرجع بزرگ وقت سید ابوالحسن اصفهانی، میرزا حسین نائینی و شیخ عبدالکریم حائری یزدی داشت، علما نظر خود را در مورد جمهوری و نقشی که حاضرند برای رضاخان بپذیرند به او اطلاع دادند.

به گفته مهدی حائری یزدی فرزند شیخ عبدالکریم حائری یزدی در آن دیدار به رضاخان گفته شد که علما حاضرند حتی او را به عنوان پادشاه بپذیرند، اما «جمهوری» برای ایشان قابل قبول نیست؛ لذا توافق شد که گفت و گو از جمهوریت موقوف شود. رضاخان پس از بازگشت از قم، اعلامیه‌ ای صادر کرد که با توافق مراجع تقلید (اصفهانی، نائینی و حائری یزدی) از جمهوریت منصرف شده‌ است و این سه تن نیز در قم اعلامیه واحدی حاکی از همین توافق منتشر کردند.

سرانجام ملک فیصل، مجبور به عذرخواهی از مراجع تبعید شده (سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی، سید محمد علی شهرستانی) گردید و آن سه پس از هشت ماه دوری در سال (۱۳۴۲ قمری ۱۳۰۲ خورشیدی) به حوزه علمیه نجف بازگشتند.

مدیسه‌ ای اصفهانی در اثر سانحه ‌ای به زمین ‌خورد و پس از بازگشت به کاظمین در شب نهم ذیحجه ۱۳۶۵ (قمری) در ۸۱ سالگی درگذشت و در حرم علی بن ابی طالب دفن شد.

مخاطبان سیره علما در آینه تصویر از این پس می توانند هر دوشنبه مستندهای نمایشی آموزنده از سیره و رفتار بزرگان که توسط مرکز مستند سوره تولید می شود را در سایت سوره سینما مشاهده کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>