سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ مرداد ۱۳۹۷ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
سیره علما در آینه تصویر/ ویدئو

رواق منظر چشم من آشیانه توست، کَرَم نما و فرود آ که خانه خانه توست

Zinate-Manzel

مستند نمایشی «زینت منزل» حکایت چیدمان و اثاث منزل میرزا جوادآقا تهرانی است که برای رضایت همسرش انجام داده بود.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، این قسمت از مستند نمایشی «سیره علما» با عنوان «زینت منزل» محصول مرکز مستند سوره، درباره منزل و اسباب خانه میرزا جوادآقا تهرانی است که ایشان برای رضایت دل همسر و حفظ آبرو نزد خانواده اقدام به تغییر وسایل و اسباب کردند که در شکل بصری خانه تاثیر چشمگیری داشت.

برای آنکه ایشان را بهتر بشناسید؛ میرزا جوادآقا تهرانی معروف به حاجی ترخانی متولد ٔ ۱۲۸۳ در تهران و درگذشتهٔ ۱۳۶۸ در مشهد از فقهای شیعه اهل ایران بود که سید علی خامنه ای از شاگردانش بود و در سال ۱۳۵۸ از حوزه انتخابیه استان خراسان، به نمایندگی مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد. وی را در عین نظر انتقادی اش از عرفان مصطلح، شخصی معنوی می ‌دانند و معروف به معلم اخلاق بوده‌ است. رابطه خوبی با سید روح‌الله خمینی داشت و در سنین پیری در جبهه‌ های جنگ ایران با لباس داوطلبان مردمی (بسیجی) حضور یافت.

ایشان با اینکه از جهت سیاسی همسو با انقلاب بود اما از جهت فکری و عقیدتی ضد عرفان و تصوف بود و از این جهت با سید روح‌الله خمینی مخالف بود و باعث شد تا در پی پیامی که برای او فرستاد خواست تا تفسیر عرفانی سوره حمدش را که از تلویزیون پخش می‌شد، تعطیل کند روح‌الله خمینی هم خواسته اش را پذیرفت و تفسیرش را با وجود مخاطبین فراوانی که داشت، تعطیل کرد.

میرزا جوادآقا بر اثر بیماری کبد در سحرگاه سه ‌شنبه، ۲ آبان ۱۳۶۸ درگذشت و بنا بر وصیت خود در بهشت رضا مشهد و با سنگ قبری بدون نام و نشانه به خاک سپرده شد.

مخاطبان سیره علما در آینه تصویر از این پس می توانند هر دوشنبه مستندهای نمایشی آموزنده از سیره و رفتار بزرگان که توسط مرکز مستند سوره تولید می شود را در سایت سوره سینما مشاهده کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>