سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ شهریور ۱۳۹۷ در ۵:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

حبیب ایل‌بیگی: مقدمات راه‌اندازی پخش سینمای کودک فراهم شده است

habib-ilbeigi

مسئول سینمای کودک و نوجوان سازمان سینمایی با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی در سینمای کودک و نوجوان از راه اندازی پخش فیلم‌های کودکان و نوجوانان خبر داد.

به گزارش سوره سینما، حبیب ایل‌بیگی در برنامه گفت وگوی خبری اخبار ساعت ۲۲:۳۰ شبکه دو سیما در شامگاه پنجشنبه ۲۲ شهریور اظهار کرد: سینمای کودک امروز مانند دهه ۶۰ و ۷۰ نیست؛ ما در آن دوران اوج داشتیم و امیدواریم با دورخیزی به سمت این سال‌ها برویم و برنامه‌های مدونی برای سینمای کودک در سازمان سینمایی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: از منظر کیفی و تعداد آثار تولید شده وضعیت سینمای کودک و نوجوان رو به رشد است. خوشبختانه امسال برخلاف چند سال گذشته که در اکران نوروزی سینمای کودک را فراموش کرده بودیم، فیلم کودک داشتیم که فروش خوبی داشت و بعد از آن نیز فیلم کودک دیگری آمده است و سال گذشته از مرداد اکران کودک داشتیم.

مسئول سینمای کودک و نوجوان سازمان سینمایی تاکید کرد: در حوزه تولید نیز شورای فیلمنامه تخصصی سینمای کودک در بنیاد سینمایی فارابی هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد و فیلمنامه‌های ارائه شده را در محورهای اعلام شده بررسی می‌کند.

ایل بیگی ادامه داد: سمت و سوی سینمای کودک را درباره کودک و نوجوانان به آثار برای کودک و خانواده بردیم. فیلم‌هایی که درباره کودک ساخته می‌شود بیشتر مخاطبش والدین و بزرگسالان هستند از اینرو به فیلمسازان توصیه کردیم در آثارشان به خانواده‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند و امسال در جشنواره کودک به این مهم بیشتر توجه شده بود.

وی تصریح کرد: قهرمان فیلم‌های حاضر در جشنواره کودک و نوجوان امسال بچه‌ها بودند و از عنصر تخیل در آثار استفاده شده بود و امید بخشی در آنها دیده می‌شد. رفتن به این سمت و سو به ما کمک می‌کند و هنوز نیاز داریم به دنیای تخیلی و فانتزی بیش از پیش توجه کنیم و در این راه باید از جلوه‌های بصری استفاده کنیم.

ایل بیگی گفت: در یکسال گذشته با مراکز مختلف تعامل داشتیم و تشکل بخش خصوصی فعالان سینمای کودک تشکیل شد و با همه دست اندرکاران سینمای کودک گفت وگو کردیم. همچنین با آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جلساتی برگزار شد.

وی توضیح داد: کودکان و نوجوانان ما در معرض خطر هستند و اگر سینمای دهه ۶۰ و ۷۰ در اوج بود به این دلیل بود که رقیبی برای سینمای کودک وجود نداشت اما امروزه سرگرمی‌های دیگر در دسترس کودکان است و باید همه استان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف در حوزه سینمای کودک و نوجوان کمک کنند.

مسئول سینمای کودک و نوجوان سازمان سینمایی افزود: سطح تعامل ما با نهادها از توافقنامه‌ها فراتر رفته و همدلی بین بخش‌های مختلف دیده می‌شود. حرکت کوچکی که در جشنواره کودک انجام دادیم برگزاری دومین دوره «المپیاد فیلمسازی نوجوانان» بود که با همکاری نهادهای مختلف از سوی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

ایل بیگی اظهار کرد: باید بخش خصوصی را برای حضور در سینمای کودک ترغیب کنیم. برنامه پیش روی ما برای آنکه سرمایه‌گذاران حوزه بازی، عروسک، نوشت افزار و… در سینمای کودک حضور یابند، تدوین شده است و رییس سازمان سینمایی به استراتژیک بودن سینمای کودک تاکید دارد و به زودی شاهد پخش سینمای کودک و نوجوان از سوی بخش خصوصی خواهیم بود.

وی عنوان کرد: نقصی که سال‌ها شاهد آن هستیم عدم معرفی درست فیلم‌های سینمایی است. فیلم‌ها باید در رسانه ملی معرفی شوند. فیلم‌های برتر جشنواره کودک و نوجوان را کسی نمی‌شناسد. کشورهایی که می‌خواهند سینمای ملی داشته باشند با برنامه‌های مختلف، آن را به مخاطبان از جمله کودک و نوجوان معرفی می‌کنند و سینمای کودک باید در شبکه‌های مختلف تلویزیونی که گروه کودک دارند، معرفی شود.

قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی گفت: ۱۳ میلیون دانش آموز داریم پس مخاطبان سینمای کودک و نوجوان کمتر از دیگر ژانرهای سینما نیست .یکی از راهکارهای خوب دیده شدن آثار، راه اندازی پخش سینمای کودک و نوجوان است. با مدیران پردیس‌های سینمایی گفت وگو کردیم و با تاسیس پخش سینمای کودک و نوجوان و افزوده شدن سینماهای کانون به پخش کودک، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

ایل بیگی گفت: لازم است سینماداران نیز فیلم‌های کودک را به سبد اکران خود اضافه کنند. تلاش می‌کنیم بخشی از حمایت‌ها را به اکران ببریم و «سامانه اردویی مدارس» را از سال گذشته راه اندازی کردیم.

غلامرضا رمضانی از کارگردانان سینمای ایران در سوی دیگر استودیو، شرایط فعلی سینمای کودک و نوجوان را امیدوار کننده عنوان کرد و ادامه داد: برقراری ارتباط در فیلم‌های امروزی قوی‌تر شده و حتما بهتر خواهد شد، از حیث کیفیت هم سینمای امروز با تکیه بر دوران رکود و ذائقه‌شناسی‌ها می‌تواند با جهاد عمومی دلسوزان متولی امر، بهبود یابد.

وی اظهار کرد: باید با سرعت و شتاب دانایی کودکان امروز برخورد شود، این برخورد می‌تواند از جنس درک و هضم باشد. زیرا کودکان امروز با کودکان دهه ۶۰ تفاوت فاحشی دارند. به این خاطر باید جنس فیلم‌ها تفاوت یابد.

او ادامه داد: باید از شعار فاصله گرفت و پرداختن به ضرورت‌ها و زیرساخت‌های سینمای کودک را در عمل هم به نمایش گذاریم.

وحید نیکخواه‌آزاد کارگردان و تهیه کننده سینما در ارتباط تصویری با این برنامه با رد تقدم رابطه بر ضابطه در سینما ادامه داد: در حال حاضر فیلم اولی‌های بسیاری را می‌توان مشاهده کرد که بدون رابطه به سینما و جشنواره وارد می‌شوند. ورود این افراد توانسته فکر و ایده‌های بکری را وارد سینما کند. گرچه با دوران طلایی سینمای کودک و نوجوان (دهه ۶۰ و اوایل۷۰) فاصله داریم اما این فاصله برداشتنی است و حذف آن دور از تصور نیست.

وی در ادامه یادآور شد: برخی از تهیه کننده‌ها امروز به دلیل ترس از بازگشت سرمایه خود، کمتر به تولید فیلم‌های کودک و نوجوان می‌پردازند. از این‌رو می‌توان سینمای کودک را رو به افول عنوان کرد.

جلیل اکبری صحت منتقد و کارشناس سینما در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: سینمای کودک، نیاز فرهنگی ماست. سینما یک نیاز اجتماعی است که نیاز به زیرساخت و سازوکارهای ویژه‌ای دارد و اگر به نیازهای سینمای کودک و نوجوان پاسخی ندهیم کشور دچار آفت می‌شود. رسیدگی به کودکان و نیازهای فکری آنها یک مرحله و طبقه اساسی از جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: پیش بینی می‌شود درباره رویکرد سرمایه گذاران و تهیه کنندگان سینما از سوی دولت و مراکز فیلمسازی خصوصی اصلاحی صورت نپذیرد، زیرا دیگر ساز سینمای کودک ما هارمونیک نیست و باز هم شاهد فعالیت‌های جزیره‌ای در این بخش خواهیم بود.

محمدرضاکریمی صارمی مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتباط تلفنی با این برنامه، امسال را، سال شکوفایی سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد.

وی با اشاره به تولید دو فیلم کودک و نوجوان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با همکاری بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: ورود ۱۰ فیلم برتر به جشنواره فیلم کودک و نوجوان را می‌توان به فال نیک گرفت. به صورتی که اکران ماهانه یک فیلم می‌تواند خوراک یک سال سینمای ما را فراهم کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>