سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

معرفی چند نمونه از تولیدات عاشورایی سازمان سینمایی حوزه هنری

tolidat-ashoorai

مستندهای «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، «راه دل»، «آسمان حسینی»، «معبر» و نماهنگ «چای روضه» از تولیدات عاشورایی سالهای اخیر سازمان سینمایی حوزه هنری است.

به گزارش سوره سینما، سازمان سینمایی حوزه هنری در سالهای اخیر چندین مستند و نماهنگ مرتبط با نهضت عاشورا و محرم تولید کرده است که در متن زیر به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

مستند «کربلا جغرافیای یک تاریخ»

روایتی متفاوت از قیام امام حسین (ع) و تاثیر آن بر فرهنگ و سبک زندگی شیعیان از گذشته تا امروز است.

«کربلا جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه کنندگی بهروز مفید و با صدای شهاب حسینی، محصول حوزه هنری است که اکران آن در جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان روبرو شد. «کربلا جغرافیای یک تاریخ» در فاز نخست مروری مستند گونه بر حرکت حماسی امام حسین (ع) از ابتدا تا پس از شهادت در روز عاشورا دارد و در فاز بعدی چگونگی عزاداری در فرهنگ های مختلف در جهان را در ماه محرم بررسی می کند.

karbala joghrafia

مشخصات کامل فیلم: داریوش یاری/کارگردان، مهدی توکلی زانیانی/ دستیار اول کارگردان، مهدی توکلی زانیانی/ برنامه ریز،  مریم طریقی نژاد/ منشی صحنه، گروه فیلمنامه: داریوش یاری/ نویسنده و  محمد تهامی نژاد/مشاور فیلمنامه، بازیگران: شهاب حسینی/ راوی، محمد علیقلی زاده/ مدیر فیلمبرداری، مهدی موسوی طراح صحنه و لباس، آرش قاسمی/ صداگذاری و میکس، شهرام خلج/ طراح چهره پردازی،  مقصود میرهاشمی/ مدیر تدارکات.

صدای گرم شهاب حسینی، موسیقی خوب مجید انتظامی و فیلمبرداری مناسب به امتیازها و توفیق های این اثر کمک شایانی کرده و استفاده از نشانه ها، رنگ ها و نمادهای عاشورایی بر این موفقیت افزوده است. «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» یک مستند سینمایی ارزشی و جذاب و اثری متفاوت و تماشایی در میان آثار کم تعداد عاشورایی سینمای ایران است.

نماهنگ «چای روضه»

نماهنگ «چای روضه» به کارگردانی مهدیار عقابی با صدای سیدحمیدرضا برقعی به مناسبت اولین بار در سال گذشته ماه محرم منتشر شد.

«چای روضه» محصول باشگاه فیلم سوره حوزه هنری و براساس شعری به همین نام از سیدحمیدرضا برقعی، شاعر آئینی کشورمان است. تنظیم و آهنگسازی این نماهنگ را امید روشن بین انجام داده است. «چای روضه» داستان دختری است که بعد از سال‌ها برای احیای سنت روضه خانگی مادربزرگش به خانه قدیمی‌اش برمی‌گردد. نماهنگ در فضای دهه ۶۰ و ۹۰ می‌گذرد و در حدود ۵ دقیقه است.

chay roze

مهدیار عقابی پیش از این نماهنگ معروف «ارغوان» را برای شهدای مدافع حرم در باشگاه فیلم سوره و با سرمایه گذاری خانه موسیقی بسیج تولید کرده بود و برگزیده بخش نماهنگ چهاردهمین جشنواره مقاومت شد. عقابی همچنین کارگردانی نماهنگ‌های «بارانی شد»، «اشتیاق» و «قطار قم- مشهد» را در کارنامه خود دارد.

عوامل نماهنگ «چای روضه» عبارتند از؛ نویسنده و کارگردان: مهدیار عقابی، شعر و دکلمه: سیدحمیدرضا برقعی، آهنگساز و تنظیم کننده: امید روشن بین، بازیگران: نسیم درایش، سامان غنائمی، علی قادری، حامد خزایی، کیمیا ملایی، مدیر فیلمبرداری: علی رنجبر، طراح صحنه: حبیب کریم‌زاده، طراح گریم: زهرا عبدی‌پور، مشاور کارگردان: امیرمهدی پوروزیزی، دستیار اول کارگردان: علی مشایخی، دستیار دوم کارگردان: زینب امیری، مدیر تدارکات: مصطفی طلاییان، دستیار تدارکات: محسن پژمرده، مدیر تولید: علی شمس، دستیار تولید: علی نصیری، تهیه کننده: محمدرضا شفاه، محصول باشگاه فیلم سوره حوزه هنری.

مستند «راه دل»

مستند «راه دل» از محصولات مرکز مستند سوره به کارگردانی مهدی زمان پور کیاسری ساخته شده است. مستند «راه دل» علاوه بر به تصویر کشیدن حال و هوای پیاده روی نجف تا کربلای اربعین حسینی، از ظرافت های روحی و معنوی مشتی اسماعیل و شوخ طبعی های همیشگی او می گوید.

rahe del

این مستند برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر شد که روایتی جذاب از سفر اربعین «مشتی اسماعیل» پیرمرد نابینای شمالی است که پیش از این او را در مستند موفق «مشتی اسماعیل» دیده بودیم.

تصویربردار: سیدحسن حسینی پریشان، صدابردار: سیدمحمد صادق قاهری، تدوین: حسین نیکذات، صداگذاری: حسن مهدی، تهیه کننده: مرکز مستند سوره

مستند «آسمان حسینی»

مجموعۀ مستند ۱۰ قسمتی آسمان حسین علیه السلام به کارگردانی علی قدیریان، روایتگر نگاه به ۱۰ قاب از ماجرای عاشورا از منظر حضرت زینب سلام الله علیها است، یعنی منظر «ما رأیتُ الّا جمیلاً». این ۱۰ قاب منتخبی از ۲۵ تابلوی نقاشی است که توسط استاد عبدالحمید قدیریان به تصویر کشیده شده اند و بیانگر نگاه آسمانی و نورانی به ماجرای کاروان حسینی علیه السلام هستند.

asemane hoseini

مستند «معبر»

مستند «معبر» روایتی از اربعین حسینی (ع) است.  «معبر» روایت تازه و متفاوتی از پیاده روی اربعین حسینی است، از نگاه هشت سال دفاع مقدس و از زاویه‌ای تازه، که منجر به کشف پیوند عمیقی میان این دو حادثه بزرگ در قرن اخیر شده است. در شیوۀ متفاوتی که کارگردان برای روایت این مستند انتخاب کرده، ظرفیت جدیدی برای بیان بسیاری از ناگفته‌ها درباره «بزرگترین اجتماع جهان» و «حماسۀ بزرگ دفاع مقدس» پدید آمده و نمای جدیدی از هر دو حادثه خلق می‌شود تا مخاطب را به درک لایه های عمیق‌تری از هر دو حادثه برساند.

mabar

در این مستند پیاده روی عزاداران امام حسین (ع) در اربعین را با دوران جنگ و حضور رزمندکان در دوران دفاع مقدس مقایسه می‌شود. این مستند به کارگردانی محمد کرم‌زاده و تهیه‌کنندگی کوشا اعتمادی مونتاژ موازی شده است که به نوعی روایت جدیدی است و تا به حال از این زاویه به اربعین پرداخته نشده است. نوعی نمایش ثمره خون‌های شهدا اسلام است که امروزه به واسطه خون آن‌ها راه‌های ورود به کربلا باز شده است. در این مستند موارد مشابهی را در جبهه‌ها پیدا شده و با مونتاژ دوباره به روایت جدیدی تبدیل شده است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>