سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ مهر ۱۳۹۷ در ۴:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

دومین نشست‌ سوژه‌یابی در مستند با موضوع «بررسی نقش روشنفکران در نهضت مشروطه و پس از آن» برگزار شد

soozhe-yabi

دومین جلسه از سلسله نشست‌های سوژه‌یابی در مستند با موضوع «بررسی نقش روشنفکران در نهضت مشروطه و پس از آن» با سخنرانی دکتر موسی فقیه حقانی؛ مورخ تاریخ معاصر ایران در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، فقیه‌حقانی در ابتدا با اشاره به اقدامات و اصلاحات میرزا ملکم‌خان، پدر روشنفکری تاریخ معاصر ایران گفت: اساس بنای فراموشخانه در کشورهایی که دایر می شود صرفا جهت کادرسازی و به خدمت گرفتن نخبگان آن کشور است که همین موضوع نیز در زمان تاسیس فراموشخانه در ایران مورد توجه میرزاملکم خان قرار گرفت و با وجود فعالیت حدود یک سال و نیمی در فراموشخانه موفق به این امر شد.

وی ادامه داد:نمونه های فراماسونری که زائیده این فراموشخانه ها هستند کماکان در کشورهای همسایه مان در حال فعالیتند به عنوان مثال در جمهوری آذربایجان و یا در کشور ترکیه و حتی در کشورهای عرب زبانی چون بحرین وعربستان ماسونها به صورت گسترده و مفصل مشغول به فعالیت می باشند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به فراماسونهای ایرانی خارج‌نشین گفت: در مستندی که در شبکه بی بی سی با موضوع فراماسونری پخش شده بود صورت ماسون های ایرانی در این مستند را شطرنجی کردند تا اگر آنان زمانی به ایران بازگشتند مشکلی برایشان در جهت پست وسمت گرفتن پیش نیاید.

فقیه‌حقانی افزود: میرزا ملکم خان بر اساس اصول فراماسونری نیروهایی را تربیت می کرد که آنها روی دو نکته اتفاق نظر داشتند اول ایجاد تغییرات سیاسی در ایران به عنوان تنظیمات که برخی معتقدند منظور از تنظیمات همان سبیلیزه کردن و متمدن کردن جامعه ایرانی است که در ادامه به روند غربی کردن ساختار اجتماعی ایران همراه می شد و دوم  ایجاد تغییرات فرهنگی و دینی در جامعه ایرانی است .

وی گفت: سال ۱۲۹۰ قمری میرزاملکم خان با طرح گسترده ای شاه را به فرنگ می برد تا پای کمپانی های غربی را به ایران باز کند چرا که معتقد است پیشرفت در ایران در غیر این صورت حاصل نمی شود و می تواند از این قرار داده هم سوء استفاده کند و رشوه های را به جیب بزند.

فقیه‌حقانی در همین راستا گفت: فردی به نام اسرائیل یوسفاد که یهودی مذهب و تبعه کشور انگلیس است با ایران قرارداد ۷۰ ساله می بندد که طی این سال ها بتواند از منابع زیر زمینی و روی زمینی کشور بهره برداری و استفاده کند که این قرارداد در تاریخ به نام رویتر موجود است. البته زمانی که خبر این قرارداد به مقامات انگلیسی و سایر کشورها رسید مورد تعجب آنان قرار گرفت که چطور  ایرانی ها چنین امتیازی به یک تبعه خارجی داده‌اند و یا معروف است که رئیس جمهور فرانسه در آن زمان گفته بود که مگر می شود ملتی دربهای کشورش را به این صورت برای کشوری دیگر باز کند.

وی افزود: میرزاملکم‌خان و سپهسالار با اغواگری امضای قرارداد رویتر را از ناصرالدین شاه گرفتند و به او این امید را دادند که ایران بعد از این قرار داد آباد خواهد شد.اما در ادامه در بخشی از کتاب عصر بی خبری دست خطی از ناصرالدین شاه چاپ شدکه در آن به وضعیت و اصلاحات ایران اشاره می‌کند وآورده است: امروزه در کره زمین دولتی بدبخت تر از دولت ایران وجود ندارد.

فقیه‌حقانی گفت:در کتاب روزنامه خاطرات اعتماد السلطنه نقل شده است که میرزاملکم خان رچیلد(رچیلدها کلان سرمایه داران یهودی هستند که عملا نبض اقتصادی جهان را در دست دارند) فرانسه را به ملاقات با  ناصر الدین شاه برد، که این ملاقات ها نشان از مناسبات عمیق تری دارد تا جایی که رچیلد خواستار تسهیلات بیشتر برای اقلیت های مذهبی علی الخصوص یهودی ها در ایران می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پارسونز آخرین سفیر انگلستان قبل از انقلاب در ایران در کتاب «خاطرات دو سفیر» اشاره می کند که من به همه ی سرمایه گذاران انگلیسی همیشه توصیه کردم که به هیچ وجه در ایران سرمایه گذاری نکنند بلکه فقط تا می توانند در ایران جنس بفروشند و یا اگر هم قصد سرمایه گذاری داشتند منجر به فروش جنس بشود. حالا شما فکر کنید این حرف پارسونز برای سال ۵۷-۱۳۵۶ هست و از زمانی که میرزاملکم خان در سطوح بالای حاکمیت بود چنین سیاستی در ایران بود تا سالی که خود پارسونز ذکر کرد.

شایان ذکر است، سلسله نشست‌های سوژه یابی در مستند با عنوان «نقش روشنفکران در نهضت مشروطه و پس از آن» دوشنبه هر هفته به مدت دو ماه ساعت ۱۵ در حوزه هنری برگزار می‌شود و حضور برای عموم آزاد است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>