به گزارش سوره سینما، یکصدوبیستونهمین برنامه سینماروایت که دهمین قسمت از فصل جدید این برنامه نیز بود، همزمان با سیوهفتمین سالگرد سقوط پرواز سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش و شهادت چند تن از فرماندهان ارتش و سپاه به نقد و بررسی مستند «معمای سی-۱۳۰» ساخته سیدمحمدمهدی دزفولی اختصاص داشت. در این برنامه علاوه بر سیدمحمدمهدی دزفولی کارگردان این اثر، محمدتقی فهیم منتقد سینما، سیدبشیر حسینی استاد دانشگاه و کارشناس رسانه، سیدناصر و سیدمهدی نامجو فرزندان شهید سیدموسی نامجو و محمدمهدی شیخصراف به عنوان مجری – کارشناس حضور داشتند.
پروندهای که هیچگاه وضعیت آن مشخص نشد
در ابتدای این نشست سیدمهدی دزفولی در سخنانی در ارتباط با چگونگی ساخت این اثر گفت: این مستند در سال ۹۳ براساس دغدغه حاصل از مطالعه مصاحبههایی که در ارتباط با ماجرای سقوط هواپیمای سی۱۳۰ در من به وجود آمده بود، آغاز شد. ما به سراغ چهرههای مختلفی رفتیم و موفق شدیم که از آنها گفتگو بگیریم ولی در زمینه اسناد و آرشیو با وجود مراجعه یک ساله به ارتش متاسفانه نتوانستیم از این طریق به نتیجه خاصی دست پیدا کنیم.
وی افزود: ما در مجموع توانستیم با ۵ یا ۶ نفر از افراد مطلع از این پرونده از جمله خلبان و گروه پروازی حاضر در آن سانحه که خدا رو شکر، سلامت مانده بودند، گفتگو کردیم اما نتوانستیم با برخی از چهرههای کلیدی ارتش در آن دوره که در حال حاضر هم مسئولیت دارند، گفتگو کنیم. این در شرایطی است که این پرونده برخلاف بسیاری از پروندههای اینچنینی که در نهایت به یک نتیجه مشخص میرسد، هیچگاه درباره آن نه گزارشی رسمی منتشر شد و نه پروندهای درباره آن در دسترس است.
قسمت دوم «معمای سی-۱۳۰» در راه است
دزفولی با اشاره به بازخوردهای مهمی که پخش این مستند در سال گذشته در پی داشته، اظهار کرد: پس از پخش این مستند در سال گذشته، بازخوردهایی از افرادی گرفته شده که به نوعی به این پرونده در ارتباط بودند و ما پیش از این به روایتهای آنها از این واقعه دسترسی نداشتیم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا قسمت دوم این مستند را امسال کلید بزنیم تا بتوانیم با روایتهای جدیدتری از این کار آشنا بشویم.
وی ادامه داد: ممکن است برخی از بخشهای قسمت اول این مستند برای مخاطبان ناقص باشد و یا شبهاتی داشته باشد و سعی ما بر این است که در قسمت دوم این نقاط را پوش بدهیم. برای مثال برخی از خانوادههای شهدای این حادثه مثل خانواده شهید فکوری، به دلیل شبهاتی که در ارتباط با این حادثه وجود داشت، در ابتدا نسبت به ساخت این مستند خوشبین نبودند و حاضر به مصاحبه نبودند اما زمانی که بازخوردها را دیدند و متوجه شدند که قرار است تا به شکل جدی به موضوع پرداخته شود، علاقمند شدند که مصاحبه کنند.
بازخوانی حضور نفوذیها در نیروهای مسلح در سالهای ابتدایی انقلاب
دزفولی با اشاره به اهمیت پرداختن به چنین سوژههایی بیان کرد: بسیاری از ما میپرسیدند که چرا به سراغ این سوژه رفتیم. در حالی که بحث حضور نفوذیها در ارتش و نیروهای مسلح در سالهای ابتدایی انقلاب که در این مستند بازخوانی میشود، موضوع مهمی است. از سوی دیگر فراز و نشیبی که در دوره جنگ به خصوص در سالهای ابتدایی آن به واسطه این سانحه و شهادت چندتن از فرماندهان شاخص نظامی کشور رخ داد، یک نقطه مغفول واقع شده از تاریخ جنگ تحمیلی است که به نظرم باید به آن پرداخته میشد.
وی خاطرنشان کرد: ما تا به حال اثری را ندیدم که در ارتباط با مسئله نفوذ در نیروهای مسلح در سالهای ابتدایی انقلاب ساخته شده باشد و ما سعی کردیم در این اثر یک بازخوانی کلی از این موضوع مهم داشته باشیم که امیدوارم ادامهدار شود و ما بتوانیم تحقیق و پژوهشمان در این زمینه را تکمیل کنیم.
گلایه فرزند شهید نامجو از نامشخص ماندن وضعیت پرونده سقوط سی-۱۳۰
در ادامه این برنامه سیدناصر نامجو فرزند بزرگتر شهید سیدموسی نامجو وزیر اسبق دفاع جمهوری اسلامی ایران که در حادثه سقوط پرواز سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران در سال ۱۳۶۰ همراه با تعدادی از فرماندهان نظامی دیگر به شهادت رسیده بود، در سخنانی با تقدیر از کارگردان اثر برای انتخاب این سوژه، اظهار کرد: به نظرم یکی از نکات مثبت این مستند مراجعه و استفاده آقای دزفولی از نظرات افراد مختلف است که شاید در حال حاضر در طیفهای مختلف سیاسی جای بگیرند.
فرزند شهید نامجو در ادامه با ذکر خاطراتی از زندگی شهید نامجو و سختیهای حضور او به عنوان وزیر دفاع در سالهای ابتدایی جنگ تحمیلی گفت: متاسفانه به بسیاری از این موضوعات پرداخته نشده است و هنوز هم برای ما سوال است که چرا ماجرای پرونده سقوط این هواپیما برای رسیدن به نتیجهای مشخص، پیگیری نشد.
همچنین سیدمهدی نامجو دیگر فرزند شهید نامجو نیز در این مراسم در سخنانی گفت: این واقعه یک تکه از پازل اتفاقات دهه ۶۰ است که در تاریخ ایران نقش مهمی داشته است که تاکنون در مستندی به آن پرداخته نشده بود و این اتفاق ارزشمندی است.
وی نیز با ذکر خاطراتی از حضور موثر شهید نامجو در سالهای ابتدایی جنگ از حضور ایشان به همراه گروهی از دانشجویان دانشگاه افسری در دفاع مقدماتی از شهر خرمشهر گفت. واقعهای که به گفته او در میان دیگر وقایع جنگ کمتر به آن اشاره میشود.
ضرورت پرداخت هنری به وقایع مهم تاریخ انقلاب اسلامی
در ادامه محمدتقی فهیم منتقد سینما در سخنانی با اشاره به لزوم پرداخت هنری به وقایع مهم تاریخ انقلاب برای ماندگارتر شدن این اتفاقات در ذهن مخاطب، گفت: بعید میدانم در هیچ جای دنیا تاریخ چهل ساله یک کشور تا این اندازه فراز و فرود داشته باشد؛ موقعیتهایی که میتواند دستمایههای ساخت آثاری جذاب در سینمای ایران شود. ولی متاسفانه این اتفاق نمیافتد، ولی باز هم در این میان باید از مستندسازان تقدیر کرد که به سراغ چنین موضوعاتی میروند که سینمای ما از آن غافل است.
وی افزود: بسیاری میگویند این اتفاقات کمتر برای مردم بیان میشود ولی من خلاف این نظر را دارم و معتقدم که دلیل ماندگار نشدن برخی از موضوعات در حافظه تاریخی مردم، بیتوجهی به هنر و بیان نشدن این موضوعات در قالب یک اثر هنری است. چرا که آنجایی یک موضوع در حافظه تاریخی ثبت میشود که در فرم هنری ارائه شود؛ برای همین هم هست که در این زمینه از سینما انتظارات زیادی وجود دارد.
«معمای سی-۱۳۰» به سوالات مخاطبش پاسخ نمیدهد!
فهیم با اشاره به موضوع مهمی که در این اثر برای اولین بار به آن پرداخته شده است، اظهار کرد: مستندساز در این اثر به سراغ چند سوژه رفته است که مهمترین آنها بحث خود هواپیما است. به همین خاطر تیتراژ ابتدایی کار که موسیقی تاثیرگذاری هم روی آن گذاشته شده، ارزشمند و اثرگذار شده است.
وی افزود: اما فیلم خیلی زود وارد بحث نفوذ در نیروهای مسلح میشود، هر چند که این موضوع اهمیت بالایی دارد ولی نباید تبدیل به سوژه محوری و اصلی فیلم میشد، چرا که سوژه اصلی این مستند باید واقعه سقوط هواپیما باشد. مخاطبی که تشنه شنیدن اطلاعاتی تازه در ارتباط با این پرونده است، نمیتواند در این اثر به پاسخ بسیاری از سوالاتش درباره این ماجرا دست پیدا کند.
این منتقد سینما خاطرنشان کرد: با این همه فیلم ریتم و ضربآهنگ خوبی برخوردار است که به نسبت بسیاری از آثار گفتگو محوری که در حال حاضر در سینمای مستند ما تولید میشود، ارزشمندتر است. هر چند که بهتر بود برای مثال فیلمساز برخی از گفتگوهایش را از چهرههای حاضر در این حادثه در همان محل سقوط هواپیما میگرفت که هم جذابیت بصری کار بالاتر میرفت و هم جنبه مستند بودن کار قوت میگرفت.
تکمضرابهایی شاخص که «معمای سی-۱۳۰» را متفاوت میکند
در ادامه این نشست سیدبشیر حسینی استاد دانشگاه و کارشناس رسانه در سخنانی در ارتباط با این اثر گفت: به نظر من در این اثر با وجود نقاط ضعفی که همچون همه آثار ممکن است در آن وجود داشته باشد، تک مضرابهایی ارزشمند و کمنظیری وجود دارد که یکی از مهمترین آنها اشاره به بحث نفوذ از زبان چهرههای شاخص نهضت آزادی است.
وی افزود: اما نکتهای که در این میان باید به آن اشاره کرد این است که اگر پیش از این و برای مخاطبان دهه ۵۰ و ۶۰ از موضوعاتی همچون نفوذ صحبت میکردیم و مخاطب با آن ارتباط میگرفت، در دوره فعلی و با مخاطب دهه ۷۰ و ۸۰ که درگیر فرامتنهایی تازه شده است، باید به هوشمندی به مراتب بیشتر به تولید محتوا در ارتباط با این موضوعات پرداخت.
لزوم مقابله جدی با روایتهای نادرست رسانههای بیگانه از تاریخ انقلاب
این کارشناس رسانه ادامه داد: خطی که در چند سال گذشته بسیاری از رسانههای بیگانه به سراغ آن رفتهاند، تخریب کلیت جریان انقلاب با اسم نفوذ است. خطی که پیشبینی ما برای ادامه آن به ویژه در ایام دهه فجر، پرحجمتر شدن آن توسط رسانهها بیگانه است که اگر در مواجهه با آن نتوانیم در روایتهای خودمان صریحتر و پیشدستانهتر به موضوعات بپردازیم، در این موضوع از آنها شکست خواهیم خورد.
حسینی با بیان ضرورت به نتیجه رساندن پروندههای مهم تاریخ انقلاب اظهار کرد: ما در چهل سالگی انقلاب نیاز داریم که خودمان روایت بحرانها و وقایع مهم انقلاب را داشته باشیم و برای نسل جدید بازگو کنیم؛ به همین خاطر هم هست که من آثاری همچون «معمای سی-۱۳۰» که شجاعانه به این قبیل موضوعات میپردازند را میپسندم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: البته که امیدواریم این موضوعات و پروندهها چه در واقعیت و چه در عرصه مستند به یک سرانجام مشخص برسد و ناتمام باقی نماند. چرا که بسیاری از اتفاقات مهم تاریخ انقلاب هنوز به شکل پروندههایی ناتمام و نامشخص باقی مانده است. اتفاقی که متاسفانه این روزها در ارتباط با برخی از پروندههای دیگر نیز در حال تکرار است.