سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ آبان ۱۳۹۷ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
حمید حامی در سی و پنجمین محفل «اتفاق ترانه» مطرح کرد:

مافیایی دارد برای سرنوشت موسیقی کشور تصمیم می‌گیرد

etefagh-tarane-hami

حمید حامی گفت: چندسالی است که حالم خوب نیست و از فضای موسیقی کشور و خواندن خسته شده‌ام، گویی مافیایی دارد برای سرنوشت موسیقی کشور تصمیم می‌گیرد.

به گزارش سوره سینما  به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، سی‌وپنجمین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» عصر روز شنبه ۵ آبان‌ماه با حضور جمعی از چهره های موسیقی و ترانه در تماشاخانه مهر برگزار شد.

برنامه آبان ماه اتفاق ترانه که اهورا ایمان اجرای آن را بر عهده داشت، میزبان چهره هایی همچون حمید حامی، بامداد بیات، عباس محمدی، حسن علیشیری، آرش نصیری، علیرضا ظریف، فریدون علی خواه و علی بنیادی بود.

ایمان: شعر شخصی تر و درونی تر از ترانه است

اهورا ایمان در ابتدای این برنامه درباره تفاوت ترانه و شعر گفت: تفاوت شعر و ترانه یکی از موضوعاتی است که همواره محل اختلاف نظر بوده است، من اعتقاد دارم آنچه که درونی است و بیشتر به سمت خصوصی شدن و فردی شدن پیش می رود، شعر است و آنچه که به سمت حوزه عمومی پیش می رود، ترانه است.

وی از حسن علیشیری خواست که این موضوع را مبسوط تر مطرح کند، علیشیری در پاسخ به سوال مطرح شده گفت: به نظرم شعر و ترانه در پذیرش موسیقی کلمات با هم تفاوت دارند، شاید در ابتدا یک شعر کلاسیک بسیار سخت به نظر برسد که موسیقی پذیر باشد اما می بینیم که در ابیاتی به راحتی موسیقی را پذیراست و در ابیاتی قابلیت پذیرش موسیقی وجود ندارد، این مسئله به آکوستیک بودن موسیقی مربوط است، متاسفانه چیزی که امروز در ترانه ها شاهد هستیم قالب های محدودی است که ترانه سرایان به آن گرایش دارند و تنها در چند قالب، ترانه می سرایند، در حالی که یک ترانه سرا می تواند خودش به آهنگساز پیشنهاد موسیقی بدهد، یک ترانه سرا به آکوستیک واژه ها دقت می کند و بر مبنای آن ترانه می گوید اما در نسل امروز ما کمتر به این مسئله برخورد می کنیم.

علیشیری ادامه داد: ترانه شناور است، هرچند اجماع بر سر تعریف ترانه وجود ندارد، اما باید این را بدانیم تا زمانی که یک موسیقی در کنار ترانه وجود نداشته باشد، نمی توانیم بگوییم که اولا این واژگانی که در کنار هم قرار دارد، ترانه است. دوم این که در مورد آنها قضاوت کنیم که این ترانه ای خوب است یا خیر، زیرا موسیقی بسیار نقش پررنگی در ترانه دارد، در زمان های گذشته ترانه سرایان صاحب سبک به موضوعاتی می پرداختند که کاملا هم شخصی بوده است اما با گذشت سال های بسیار همچنان شاهد هستیم که مخاطبان با آن ترانه ها ارتباط برقرار می کنند. از همین رو نمی توانیم تعریفی ارائه دهیم که حد و مرز ترانه را نسبت به شعر مشخص کند.

حامی: این خوانندگان هستند که باید به سراغ ترانه سرایان بروند

در ادامه حمید حامی خواننده پاپ به عنوان مهمان ویژه به روی سن دعوت شد. وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع ترانه سرایان گفت: من چند سال پیش در برنامه ای مشابه اتفاق ترانه، در فرهنگسرای ارسباران حضور و از نزدیک با ترانه سرایان دیدار داشتم، اما جای تاسف است که حضور من در چنین محافلی کم رنگ شده و امروز از اهورا ایمان تشکر می کنم که من را به اتفاق ترانه آورد و پس از سال ها در میان ترانه سرایان قرار گرفتم. باید بگویم در این چند سال ترانه سرایان بسیاری دیده شده اند و افسوس که من ترانه های آنها را نشنیده ام و آنها را نمی شناسم.

وی ادامه داد: برای من ترانه های بسیاری ارسال می شود، اعتقاد دارم اگر یک هنرمند ارزش کارش را بداند درخواست نمی کند که کارش را یک خواننده ببیند، ما هستیم که باید به سراغ ترانه سرایان برویم، اگر من بخواهم نسبت به استعدادی که خدا به من داده و آن را درک می کنم و نسبت به آن آگاه هستم، مدام به تهیه کننده ها بگویم که فلان قطعه من را در سریال یا فیلم خود کار کنید کاری حرفه ای نیست، متاسفانه فاصله ای میان خوانندگان، آهنگسازان و ترانه سرایان ایجاد شده است که می توان با حضور در این محافل این شکاف را پر کرد.

از خواندن خسته شده ام

این خواننده به وضعیت موسیقی در کشور اشاره کرد و گفت: نمی گویم که افسردگی گرفته ام اما چندسالی است که حالم خوب نیست، از فضای موسیقی کشور، از خواندن خسته شده ام، گویی مافیایی در موسیقی وجود دارد و آن مافیا است که برای همه موسیقی کشور تصمیم می گیرد، برای اجرایی در تالار وحدت درخواست دادم، اما به دلایلی نتوانستم کارم را برای اجرا روی صحنه ببرم.

وی بعد از صحبت های خود برای مخاطبان حاضر در برنامه اتفاق ترانه یکی از کارهای خود را به صورت زنده اجرا کرد.

علیشیری: فعالیت های دولتی در موسیقی فضایی گلخانه ای را به وجود آورده است

بعد از ترانه خوانی چند نفر از شاعران، مجری برنامه از علیشیری برای بیان نظراتش درباره تفاوت شعر و ترانه دعوت کرد روی سن حاضر شود. این کارشناس نیز در ابتدا درباره وضعیت کنونی موسیقی کشور گفت: بسیار خوشحالم که هم ترانه سرایان جوان و با انگیزه هم آهنگسازان زبده و با تجربه و هم حمید حامی در این جمع حضور دارند، باید یاد افشین یدالهی، بابک بیات و ناصر عبدالهی را گرامی بداریم، امروز متاسفانه وجود برخی پول های کثیف و فعالیت های دولتی در موسیقی، فضایی گلخانه ای را به وجود آورده است که افراد محدودی برای سلیقه مردم تصیمیم می گیرند، زمانی هر خواننده ای و هر سبکی از موسیقی مخاطبان خاص خود را داشت، اما امروز متاسفانه شرایط به گونه ای است که در شهر پرجمعیت تهران تنها سه سالن مناسب اجرای موسیقی وجود دارد که این سه سالن هم توسط همان تهیه کنندگان تا آخر سال رزرو شده است.

علیشیری اضافه کرد: متاسفانه یک عده ای با پول های کثیف وارد عرصه موسیقی می شوند، استعدادی را پیدا می کنند، کسی که یک ترک از آهنگ هایش تبلیغ می شود، تمامی بلیبوردهای شهر برای وی اجاره می شود، تهیه کننده در ۴ سانس برایش کنسرت برگزار می کند و زمانی که دوره آن خواننده تمام شد، آن را کنار می گذارد و به سراغ شخص دیگری می رود، متاسفانه فضای موسیقی به سمتی پیش رفته است که کسانی که بیشتر توسط مردم شناخته می شوند، فعالیت بیشتری دارند و استعدادهایی همچون حمید حامی و نیما مسیحا در میان این هیاهوی بی ثمر گم می شوند، کسانی که به دنبال هنر ناب هستند و خط اصیل هنر را دنبال می کنند در حجم گسترده ای از خوانندگان دوره ای گم می شوند.

وی با بیان این که موسیقی هم هنر است و هم صنعت،گفت: در فضای هنر دو بعد وجود دارد، یکی افراد هنرمندی که باید به فضای حرفه ای خود توجه کنند و گروهی دیگر افرادی که به بحث صنعت موسیقی و گردش مالی و سرمایه گذاری آن توجه دارند، این دو عرصه نباید باهم اشتباه گرفته شوند، متاسفانه در کشور ما چرخه موسیقی به درستی شکل نگرفته است، وقتی در نشان دادن ساز موسیقی در رسانه ملی دچار اختلاف نظر هستیم، پس باید بگوییم که در ابتدای راه قرار داریم، هرچند که وجود محافلی چون اتفاق ترانه خودش یک روزنه امید است و ما باید برای آینده بهتر امیدوار باشیم.

در این برنامه علیرضا رمزی، محمد ناصحی، مجید ترک آبادی، سونیا معتمد، فاطمه اسدی، امید محمودی، ساعی تحصیلداری، آرش نصیری، بهاره دل فرح و محسن خالقی پشت تریبون آمده و ترانه یا شعری را برای حاضران در جلسه خواندند.

محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» از جمله برنامه‌های ماهانه حوزه هنری در حوزه ادبیات و موسیقی است که به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و با همکاری مرکز موسیقی حوزه هنری اولین شنبه‌های هر ماه در تماشاخانه مهر برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>