سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ آبان ۱۳۹۷ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
علی سخنگو به سوره سینما گفت:

وجه شوخ شخصیت پارسا از «دلدادگان» حذف شد/ عوامل سریال «دل» در تدارک پیش تولید

ali-sokhangoo

بازیگر نقش پارسا در مجموعه تلویزیونی «دلدادگان» بیان کرد که بنا به برخی ملاحظات، وجه کاملی از شخصیت شوخ پارسا حذف شد و او در قالب کاراکتر جدی مقابل دید مردم قرار گرفت.

علی سخنگو که علاوه بر تجربه دستیار کارگردانی، با مجموعه «دلدادگان» به طور حرفه ای و رسمی بازیگری را آغاز کرده است، در رابطه با چگونگی حضورش در آثار سینمایی و تلویزیونی به خبرنگار سوره سینما گفت: بر خلاف آنچه در رسانه ها درج شده است من کارگردانی نخوانده ام. رشته تحصیلی من مهندسی کامپیوتر و تخصصم طراحی صفحات وب بود اما بعد از پایان دانشگاه به پیشنهاد منوچهر هادی وارد فضای هنری شدم. البته ایشان پیشنهاد کرد اگر میخواهی وارد این فضا شوی باید به طور حرفه ای آموزش ببینی.  همین اتفاق مسیر زندگی من را تغییر داد و من سال ۸۸ به آموزشگاه حمید سمندریان رفتم و رویای بازیگری من از آنجا شروع شد.

وی افزود: دوره های آموزشی که به پایان رسید در چند ورکشاپ هم شرکت کردم تا اینکه توسط تورج ثمینی پور مسئول آزمایشگاه استاد سمندریان به تئاتر «رومولوس کبیر» معرفی شدم و برای نقش باربرها، ژرمن ها و مردم شهر از نقش های فرعی شروع کردم و به این ترتیب توانستم شناخت بیشتری از این فضا به دست آورده و کارهای جدی تری انجام دهم. از طرفی پیشنهاد دستیار کارگردانی تئاتر داشتم و برای اینکه  بیشتر بتوانم در این فضا بمانم پذیرفتم. همین دوران بود که با اکبر زنجانپور، مسعود دلخواه، کیومرث مرادی، دکتر محمدرضا خاکی و دیگر بزرگان تئاتر کار کردم. هرچه جلو رفتم به عنوان دستیار کارگردان بیشتر شناخته شدم و کماکان بازی هم می کردم و توانستم به عنوان کارگردان دو تئاتر «آقا پسر به خانه باز می گردد» را در سالن سمندریان و «تابستان پراگ» را در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه ببرم.

ali-sokhangoo2همراه با منوچهر هادی در پشت صحنه سریال «دلدادگان»

سخنگو اظهار کرد: در کنار تئاتر؛ بازی ام در فیلم های کوتاه نیز شروع شد و بعد از سال ها که منوچهر هادی تصمیم گرفت نمایش «مردگان بی کفن و دفن» را سال ۹۴ کار کند به من پیشنهاد همکاری داد و به لطف او به عنوان مشاور کارگردان در کنارش حضور پیدا کردم که امتیاز خوبی برای من بود. بعد ها این همکاری در فیلم سینمایی «کارگر ساده نیازمندیم» ادامه پیدا کرد و علاوه بر این پروژه در سریال «عاشقانه»، «آینه بغل» و «دلدادگان» هم دستیار اول کارگردان بودم.

وی ادامه داد: اگرچه دغدغه ام بازیگری بود اما هیچ تلاشی برای اینکه به هر قیمت جلوی دوربین بروم نکردم چرا که تجربه های بسیار ارزشمندی را در پشت دوربین به دست آورده بودم و بر این عقیده ام که هر زمان وقتش باشد این اتفاق می افتد. سر سریال «عاشقانه» تک سکانسی داشتیم که یک نقش باید مقابل محمدرضا گلزار و مهناز افشار بازی می کرد. آن را به من پیشنهاد دادند و با افتخار آن را بازی کردم با اینکه کم بود اما مورد توجه قرار گرفت و شاید همان بازی در ذهن آقای هادی و دیگر عوامل ماند و راه بازیگری در «دلداگان» را باز کرد.

وی گفت: در این سریال که قبلا «پاهای بی قرار» نام داشت بیش از ۲۰ نقش جوان داشتیم که ۴ شخصیت آن اصلی بودند. من به عنوان دستیار کارگردان گزینه های خودم را اعلام می کردم و متوجه شدم کم کم زمزمه های بازی کردن من هم به گوش می رسد. وقتی بازیگر نقش امیر و ارغوان انتخاب شدند نقش پارسا به من پیشنهاد شد و من هم قبول کردم چون وقتی فیلمنامه را می خواندم از چالش هایی که این کاراکتر داشت خوشم آمده بود. ضمن اینکه قرار بود بین این نقش ها یکنفر بازیگر چهره باشد که بنا شد نقش حدیث را ملیکا شریفی نیا بازی کند.

ali-sokhangoo3

سخنگو با اشاره به اینکه این اولین حضور جدی من در بازیگری بود، گفت: ترجیح می دادم وقت بیشتری برای نقشم  بگذارم و از آنجا که باید به عنوان دستیار کارگردان نیز فعالیت می کردم با هماهنگی دوستان بنا شد بازی من به اواخر کار بیفتد. از کارگردان درخواست کردم زمانی که قرار شد جلوی دوربین بروم یک نفر به گروه اضافه شود تا وظیفه دستیاری از روی دوش من برداشته شود و بتوانم تمرکز بیشتری داشته باشم. کم کم این اتفاق هم رخ داد و فکر کردم برای تجربه اول این تصمیم درست تری بود.

وی عنوان کرد: برنامه ریزی به این شکل بود که فصل دوم را اول ضبط کردیم بعد سراغ فصل یک و سه رفتیم. تنها بازی من در فاز اول کار سکانس پایانی بود که من در خانه مالک با حدیث صحبت می کردم. علاوه بر آن سکانس دیگری هم داشتیم که البته حذف شد و بقیه بازی هایم به فاز سوم موکول شد. البته نقش پارسا خیلی حذفیات داشت و شاید نقدهایی که در فصل یک نسبت به این شخصیت بیان می شد به همین خاطر باشد. چرا که یک وجه کاملی از شخصیت شوخ پارسا حذف شد و او در قالب کاراکتر جدی مقابل دید مردم قرار گرفت. پارسا به عنوان دانشجوی ادبیات ذوق و بداهه هایی داشت که مقبول رسانه واقع نشد. می گفتند چون نقش مقابلش یک خانم از خانواده مذهبی است باید نوع روابط شان همخوانی داشته باشد به همین خاطر مزاح های بداهه قبل از عقد همه حذف شد و سکانس های ۷ دقیقه ای ما به ۳ دقیقه رسید حتی برخی سکانس ها که من حدیث را صدا می کردم به حدیث خانم تغییر کرد.

ali-sokhangoo4

این بازیگر یادآور شد: با تمام این اوصاف از بازخوردها راضی بودم. به خصوص در فضای مجازی که قسمت به قسمت با مردم بی واسطه روبه رو بودم. هر جا که حدیث را آزرده می کردم به من انتقاد می شد و هر جا که ارتباطمان شکل می گرفت و یا به مادرم توجه می کردم  تعریف و تمجید می شنیدم و این یعنی مردم پارسا را باور کرده بودند و اگر واقعا اینطور باشد خوشحالم. آن زمان که متن را می خواندم به این فکر می کردم که پارسا نباید نقش منفی از آب درآید و خیلی حواسم بود که این اتفاق نیفتد چون سرگذشت پر افت و خیزی داشت و همه تلاشم بر این بود تا باورپذیر باشد.

علی سخنگو در پاسخ به اینکه کدام مدیوم برای دیده شدن یک بازیگر مناسب تر است؛ بیان کرد: برای دیده شدن بی شک تلویزیون از هر رسانه ای بهتر است. شاید بازیگر مدیوم های دیگری را ترجیح دهد اما هیچ کدام به انداز تلویزیون نمی توانند در شناخت بازیگر در جامعه تاثیرگذار باشند. با توجه به شرایط بد اقتصادی و اوضاع سخت زندگی مردم متاسفانه محصولات شبکه نمایش خانگی کمتر در سبد خرید مردم دیده می شود و سینما رفتن هم هزینه های خود را دارد اما تلویزیون را همه می بینند و چنان می تواند فراگیر باشد که تا بعد از پایان یک مجموعه همچنان مورد توجه مردم قرار می گیرید.

ali-sokhangoo5

وی اشاره کرد: وقتی یک مجموعه داستانی می تواند تا این حد به واسطه رسانه ملی مورد توجه قرار بگیرد امیدوارم رسانه هم واقع بینانه تر به اطراف خود نگاه کند و در اعمال نظرات شخص بیشتر مردم را در نظر بگیرد. هر چقدر فیلم رسانه ملی ملموس تر باشد مخاطبان بیشتری با آثار ارتباط برقرار می کنند.

وی در پایان در رابطه با فعالیت هایی که در آینده پیش رو دارد نیز اظهار کرد: این روزها همکاری ام با منوچهر هادی ادامه دارد و در حال تدوین فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» هستیم که من علاوه بر دستیاری در ۲ سکانس هم بازی داشته ام و همچنین شرایط پیش تولید سریال «دل» را آغاز کرده ایم که هنوز روی فیلمنامه و نقش ها صحبت نشده است اما امیدوارم از ماه آینده پیش تولید را آغاز کنیم.


2 thoughts on “وجه شوخ شخصیت پارسا از «دلدادگان» حذف شد/ عوامل سریال «دل» در تدارک پیش تولید”

  1. لیلا می‌گه:

    نقشت عالی بود آقای سخنگو لایک

  2. ریما آران می‌گه:

    آفای سخنگو با توجه به تجربه اول شما در تلویزیون بسیار مصاحبه پر قدرت، وپخته شده ای رو ارایه دادید .شما هم در نقشتون درخشیدید هم در مصاحبه ، شک نکنید ..،به امید خدا توانمندی شما در اجرا هاتون شما رو ، روز به روز به اوج میرسونه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>