سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۷ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
اکبر نبوی مطرح کرد:

لزوم توجه به روایت جهانی مقاومت در فیلم‌های سینمایی

Nabavi-Moqavemat

اکبر نبوی گفت: نفوذ فیلم‌های ایرانی در سینمای دیگر کشورها، مستلزم روایتی جهانی از مقاومت و توجه به ژانرهای متفاوت در این عرصه است.

به گزارش سوره سینما، اکبر نبوی کارگردان و منتقد سینما، در گفتگو با روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در خصوص جایگاه جشنواره فیلم مقاومت در کشور گفت: سابقه درخشان دفاع مقدس و مقاومت مردم ایران، در سطحی از جایگاه ارزشی قرار دارد که وجود جشنواره فیلم مقاومت را به یک الزام تبدیل کرده است تا پرچم ارزشهای مقاومتی ما همیشه در اهتزاز بماند.

وی افزود: امروزه در مقابل قدرت‌های سلطه جویی چون آمریکا، با فرهنگ رو به رشد متفاوتی روبرو هستیم که   فرهنگ ملت‌های ستم دیده را با وضعیت جدیدی روبرو کرده، و وجدان‌ها را بیش از گذشته بیدار می‌کند. این در حالی است که از این فرصت می‌توان برای استقرار فرهنگ مقاومت در سطح بین‌المللی استفاده کرده و با برنامه ریزی‌های از پیش تعیین شده، ارتباط با کشورهای دیگر را گسترش و پایه های استقرار جشنواره مقاومت در دیگر کشورها را استوار کنیم.

این منتقد سینما درباره کمبود فیلم‌های شاخص درحوزه مقاومت خاطر نشان کرد: جایگاه مقاومت و مضمون آن تا حدی در کشور ما ارزشمند است که با وجود کمبود آثار شاخص در این زمینه، نباید از ادامه فعالیت در این زمینه غافل شد. در این راستا توصیه می‌شود  جشنواره نسبت به آثار تولید شده منفعل نبوده و در حوزه سیاست‌گذاری به عنوان کانون مشورت و مرکز مشاوره‌ای مناسب برای بررسی کیفیت فیلم‌ها قرار گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت : سینمای مقاومت به منظور افزایش تاثیرگذاری در سطح ملی و بین‌المللی نیاز به استقرار دبیرخانه دائمی و اختصاص مسئولیت به افراد ثابت و کاربلد در این عرصه دارد تا از پتانسیل موجود برای بهبود محتوا و کیفیت آثار استفاده شده و به عملکرد بهتری دست یابد.

نبوی استفاده از موضوعات تکراری و بی‌توجهی به ژانرهای متفاوت در حوزه دفاع مقدس را ضعف آثار تولید شده معرفی کرد و اذعان داشت: متاسفانه برداشت مسئولان نهادهای فرهنگی، نظامی و فیلمسازان از سینمای مقاومت، به موضوع نبرد و جنگ محدود شده است درحالی که در این حوزه ژانرهای متفاوتی وجود دارد که در حین جذابیت، نماهای جدیدی  از مقاومت را به جامعه بین‌الملل معرفی کرده و فیلمسازان را با افق‌های مضمون و داستان‌های ناگفته روبرو می‌کند.

وی اکران فیلم‌های ایرانی در کشورهای دیگر را امکان پذیر دانست و تاکید کرد:  نفوذ در سینمای کشورهای دیگر مستلزم روایتی جهانی از دفاع مقدس و مقاومت است و فرم و محتوای جامع‌تری را می‌طلبد بنابراین افزایش سطح بینش سینمای دفاع مقدس به موضوع، و تکامل بینش مسئولان دستگاه‌های فرهنگی و نظامی از اصول موفقیت در این عرصه محسوب شده و با استقرار دبیر خانه دائمی و اعطای مسئولیت به افراد ثابت در این جایگاه، به این امر مهم جامعه عمل پوشانده می‌شود.

این منتقد سینما علت موفقیت و پیشرفت سینمای هالیوود را توجه به فرهنگ کشور خود و تاکید بر تقویت ریشه‌های آن معرفی کرد و گفت: سینمای هالیود با روایت فرهنگ کشور خود در قالب هنر توانسته است به سطح بالایی از جذب مخاطب دست یابد و از مرز اندیشه مردم دیگر کشورهای عبور کرده و محبوبیتی بین‌المللی پیدا کند. جشنواره فیلم مقاومت نیز برای حفظ مخاطب بین‌المللی، به حفظ ریشه‌های فرهنگ و ایجاد جذابیت در انتقال آن نیاز مبرمی دارد.

وی حضور فیلم سازان جوان در سینمای مقاومت را امیدوار کننده به آینده سینما دانست و افزود: جوانان، امید اول و آخر سینمای مقاومت هستند که با فعالیت خود در این عرصه به سینما جان داده و حیات آن را تامین می‌کنند. این در حالی است که از این افراد حمایت شده و تجربه‌های دفاع مقدس و مقاومت در اختیار آنها قرار گیرد.

ناگفته نماند پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت همزمان با هفته بسیج از ۵ تا ۹  آذر ماه سالجاری به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>