سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۷ در ۴:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب

مجیدرضا مصطفوی: مستقل بودن و نگاه صرفا هنری از ویژگی جشن منتقدان است

mostafavi

کارگردان فیلم سینمایی «آستیگمات» گفت: ذینفع نبودن منتقدان در تولید و عرضه فیلم‌های سینمایی و حفظ نگاه مستقل و صرفا هنری در جوایز، از مهمترین ویژگی جشن انجمن منتقدان است.

مجیدرضا مصطفوی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «آستیگمات» که در این دوره از آکادمی جشن انجمن منتقدان حضور دارد در گفت و گو با سوره سینما درباره شانس موفقیت خود از این جشن گفت: از نظر کیفیت و با توجه به تولیدات سال گذشته سینمای ایران پیش بینی دیده شدن تلاش عوامل فیلم آستیگمات در جشن اکادمی منتقدان را دارم،اما چنانچه نمایش فیلم در جشنواره ملی فجر دچار مشکل و حذف به دلایل غیر سینمایی (توسط دستگاه نظارتی داخل و خارج از سیاست گذاران جشنواره) نمی شد، حتما شرایط فیلم متفاوت تر بود.

اودرباره اهمیت آرای منتقدان اظهار داشت: به نظرم مهمترین جایزه سینمای ایران جایزه منتقدان است. اعضای سینمای ایران که به شغل و حرفه خود به صورت جدی نگاه عمیقی دارند از تاثیرات این رای بر کار خود و همکاران اطلاع کامل دارند.

کارگردان فیلم سینمایی «آستیگمات» درباره معیارهای  انتخاب منتقدان برای یک اثر بیان داشت: به هر حال فارغ از سلیقه،کیفیت تولید از مرحله فیلمنامه تا مراحل پایانی کار باید در نظر گرفته شود. خلق اثر هنری و تاثیرات آن بر جامعه (چه در حال حاضر و چه در آینده) از مهمترین معیارها خواهد بود.

او در ادامه افزود: به هر حال هر جشن و جایزه ای در سینمای ایران از سیاست کلانی پیروی می کند ولی به دلیل ذینفع نبودن منتقدان در تولید و عرضه فیلم های سینمایی و حفظ  نگاه مستقل و صرفا هنری در جوایز ، از مهمترین ویژگی این جشن است.

مصطفوی درباره تعامل  فیلمسازان و منتقدان گفت: فیلمسازان اصولا ٢ گروه را تشکیل می دهند، گروه اول که متعلق به جریان فیلم های غیر فرهنگی است و به ابزار سینما تنها به چشم تولید آثار سرگرم کننده و گیشه دار نگاه می کنند و از کارکرد واقعی زبان سینما بی اطلاع هستند، با آثار نوشتاری روز سینما درباره تولیدات ارتباطی ندارند و شاید کار تاثیر منتقدان را در حیطه سینما به صورت یک حرفه تصور نمی کنند. گروه دوم فیلمسازانی هستند که شاید از قبل از ورود به این حیطه، برایشان یکی از راههای آشنای با سینما مطالعه مجله های تخصصی سینما و نقد منتقدان بر آثار تولید شده سینما بوده است. به شخصه به دلیل اولین حلقه ارتباطی با سینما که نقد، مجله و کتابهای منتقدین سینمایی بوده است، همیشه نظر منتقدین را دنبال کرده ام  و سعی بر برخورد منطقی با تمام نوشته های منتقدین(چه از موضع نقد منفی و چه مثبت) داشته و به نظرم مواردی که جای تمرکز و کار بیشتری دارد را تصحیح کنم.

او در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم جشن امسال، با بهترین شرایط برای برگزار کنندگان پیش برود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>