سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ آذر ۱۳۹۷ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

درباره انتخاب مردمی برترین‌های چهل سال سینمای مقاومت/ ستاره‌های خاطره‌ساز

40Sal-Cinema-Mpqavemat

انتخاب برترین‌های چهل سال سینمای مقاومت، سینمایی که بخشی از تاریخ سینمای ایران و خاطرات ما سینمادوستان است، می‌تواند تابلویی ماندگار از روزگاری سپری شده با قهرمانانی ماندگار باشد.

سوره سینمامحدثه واعظی‌پور : یکی از جذاب‌ترین بخش‌های پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت، انتخاب مردمی برترین‌های چهل سال سینمای مقاومت است. نظرسنجی‌ها مخصوصا اگر پای مردم در میان باشد، معمولا هیجان‌انگیز هستند و به یک رویداد فرهنگی شور و حال ویژه می‌دهند. انتشار فهرست نامزدهای این بخش نکات جالبی درباره سینمای مقاومت و ستاره‌هایش آشکار می‌کند. طبیعی است که بیش از هر فیلمساز دیگری نام ابراهیم حاتمی‌کیا در این فهرست به چشم بخورد. سینماگری که دست کم در دو دهه یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین کارگردان‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است. سازنده فیلم‌های «مهاجر»، «دیده‌بان»، «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه‌ای» و … که در مقطعی هم اقبال منتقدان را داشت، هم سیمرغ‌های جشنواره فجر و هم توجه قشر وسیعی از سینمادوستان. آنچه حاتمی‌کیا در دهه ۷۰ و ۸۰ تجربه کرد احتمالا رویای بسیاری از فیلمسازان ایرانی است. در این نظرسنجی بخت او برای کسب عنوان بهترین کارگردان بیشتر از دیگر نامزدهاست. حتی اگر از دوران اوج خود فاصله گرفته باشد.

در بخش بازیگری، حضور پرویز پرستویی در لیست نامزدها تقریبا مدیون همکاری‌های این بازیگر با حاتمی‌کیاست. بسیاری از علاقه‌مندان سینمای ایران بازی پرستویی در «آژانس شیشه‌ای» و «روبان قرمز» را در خاطر دارند. نکته جالب دیگر حضور نسل تازه سینماگران و بازیگران در میان نامزدهاست. محمدحسین مهدویان فیلمساز بااستعداد و چهره شاخص این سال‌ها در بخش کارگردانی نامزد دریافت جایزه است. نرگس آبیار تنها بانوی سینماگری است که نامش بین نامزدهای کارگردانی دیده می‌شود. «شیار ۱۴۳» و «نفس» دو فیلم او در حوزه سینمای دفاع مقدس هستند که با موضوع زنان و کودکان ارتباط دارند، فیلم‌های او به ویژه «نفس» وامدار تجربیات دیگر کارگردان‌های سینمای جنگ نیست و این موقعیت یگانه برای فیلمسازی که تازه وارد عرصه کارگردانی شده، امتیاز است.

در بخش بازیگری نام هادی حجازی‌فر که با «ایستاده در غبار» به سینمای ایران معرفی شد در میان نامزدهای بهترین بازیگر سینمای مقاومت دیده می‌شود. رقابت او با پرستویی، مریلا زارعی و حتی بابک حمیدیان که بسیار از او باتجربه‌تر هستند جذاب و البته نشان دهنده موقعیت این بازیگر است. بازیگری که در همین زمان کوتاه، به عنوان یک استعداد شناخته شده است. خوشبختانه در میان فیلم‌های نامزد دریافت جایزه، هم آثار کاملا جنگی وجود دارد، هم ملودارم اجتماعی و پرفروش «میم مثل مادر» و هم کمدی محبوب و نوستالژیک «لیلی با من است».

انتخاب بهترین‌های سینمای مقاومت، سینمایی که بخشی از تاریخ سینمای ایران و خاطرات ما سینمادوستان است، می‌تواند تابلویی ماندگار از روزگاری سپری شده با قهرمانانی ماندگار باشد. از سعید در «از کرخه تا راین»، تا حاج کاظم «آژانس شیشه‌ای»، از الفت در «شیار ۱۴۳» تا احمد متوسلیان «ایستاده در غبار»…نام‌هایی که از دل خون و حماسه به فردا چشم دوخته‌اند.

منبع: خبرگزاری خبرآنلاین


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>