سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ آذر ۱۳۹۷ در ۱۱:۱۵ ق.ظ چاپ مطلب
علیرضا زرین دست مطرح کرد:

سعی کردیم تصاویر زیباتری در نگاه مخاطب خلق کنیم/ جهانی از رنگ و نور در پشت صحنه «سرو زیر آب»

alireza-zarin-dast

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «سرو زیر آب» در سومین همکاری اش با محمدعلی باشه آهنگر از چگونگی ساختار و نمایش بصری این اثر صحبت کرد.

علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به سوره سینما گفت: این پروژه سومین همکاری من با محمدعلی باشه‌آهنگر است و از هر نظر در فیلمبرداری تفاوت های بسیاری با کارهای قبلی دارد. من از همان ابتدا در جریان این پروژه قرار گرفتم و این پروژه هربار که قرار بود به جایی برسد متوقف می شد چون در بخش سرمایه به خوبی پیش نمی رفت. از طرفی مسایل اقتصادی گاهی فراهم می شد اما کسانی که حاضر به سرمایه گذاری بودند از ما می خواستند که مسیر فیلمنامه را به سمتی که دوست دارند هدایت کنند.

وی افزود: سر انجام پس از ۵ سال بالاخره این مشکل حل شد و توانستیم ۶ ماه قبل از فیلمبرداری وارد پیش تولید شویم. من قبل از کلید خوردن کار جلسات متعددی با کارگردان داشتم تا بتوانیم نقاط مشترک کافی برای تعیین نوع فیلمبرداری و نمایش بصری به دست آوریم. پس از آن به دنبال تجهیزات فیلمبرداری و نورپردازی رفتیم که در پشت صحنه تصاویر جالبی را ایجاد کرده بود. به عنوان مثال ما برای یکی از سکانس ها در سوله ای با وسعت بسیار زیاد و سقف بلند از نورهایی استفاده کردیم که به صورت ترکیبی از سقف به سمت پایین و از کناره به صحنه تابیده می شدند و به نظر می رسید بالای سر ما با این سیم و کابل ها یک تار عنکبوتی ایجاد شده است.

زرین دست گفت: حدود ۵۷۰ چراغ در این سکانس ها استفاده شده بودند که همه با شدت نورهای مختلف قابل تنظیم بودند. اگرچه از منطقه برق شهرری پست کمکی داده بودند اما بدون ژنراتورهای ۷۰۰ و ۳۰۰ کیلووات ممکن بود به مشکل بخوریم. در این کار کنتراست و سایه روشن زیاد داشتیم چون «سرو زیر آب» پتانسیل هایی داشت که لازم بود به جزییات کار بیشتر دقت شود.

وی ادامه داد: جنگ یعنی آهن و فلزی که به عنوان سخت ترین عنصر، بشر شناخته است. برای اینکه بتوانید از این عنصر تصویر به وجود بیاورید کنتراستی انتخاب می کنید که منظورتان را به درستی تفهیم کند. تا آنجا که امکان داشت از رنگ طبیعی محیط استفاده کردیم اما برای تکمیل وجوه بصری در نورپردازی و بعد از تولید هم تغییراتی ایجاد کردیم که بتوانیم تصاویر زیباتری در نگاه مخاطب خلق کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>