سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ آذر ۱۳۹۷ در ۴:۰۸ ب.ظ چاپ مطلب

جشنواره فیلم مقاومت و نقش پررنگ حوزه هنری

hozeh-moqavemat-1

حوزه هنری یکی از مهم‌ترین نهادهای حامی در حمایت معنوی و بعضاً منابع نسبت به جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت بوده است.

سوره سینما – جشنواره بین المللی فیلم مقاومت یکی از مهم ترین رویدادهای سینمایی بعد از انقلاب است. این جشنواره در سال های اخیر با روند بالندگی و شکفتگی چشمگیر به یکی از اتفاقات تاثیرگذار و جریان ساز در عرصه منطقه و بین الملل تبدیل شده است. برای برگزاری این جشنواره مراکز و سازمان های مختلفی همواره، مشارکت داشته و  دارند. حوزه هنری یکی از مهم ترین نهادهای حامی در حمایت معنوی و بعضا، منابع نسبت به این جشنواره بوده است.

در چندین دوره جشنواره، برگزاری آئین های رسمی جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری صورت می گرفته و در دوره اخیر، نیز، حوزه هنری به اشکال گوناگون از این جریان فرهنگی و سینمایی حمایت کرده است.

از حضور موثر مدیران این نهاد در سازمان جشنواره مانند: یزدان عشیری مدیر روابط عمومی جشنواره، سیدمحمد حسینی مدیربخش اسلام هراسی و ایران هراسی در سینمای غرب، دکتروحید یامین پور مدیر بخش گفتمان فرهنگی انقلاب تا بعضا، حضور مدیران و مستندسازانی نام آشنا در اضلاع هیات های انتخاب و داوری همچون: مرتضی سرهنگی، حبیب احمدزاده، بهروز نورانی پور، مهدی نقویان و … تا همکاری ها و تعاملات گسترده دیگر در زمینه اطلاع رسانی، گفتمان سازی و حمایت های رسانه ای رسانه های حوزه هنری از این رویداد نهادینه شده در فرهنگ این مرز و بوم.

علاوه بر همه اینها، حوزه هنری در این دوره با ارائه دو فیلم سینمایی و تعدادی فیلم کوتاه و مستند حضور چشمگیری در بخش های محتوایی آثار و مسابقات هم، داشته است. در بخش فیلم‌های سینمایی، فیلم سینمایی«دایان» ساخته بهروز نورانی‌پور حضور داشت که علاوه بر دریافت تندیس بهترین بازیگر جشنواره در چهار بخش مسابقه: بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نامزد برترین ها بوده است. همچنین، فیلم سینمایی تحسین شده «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر محصول مشترک حوزه هنری نیز در جشنواره حضور داشته که علاوه بر انتخاب برای همزمانی جشنواره در لبنان، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره و بهترین تصویربرداری را نیز، از آن خود کرده است. ضمن اینکه در اغلب بخش ها هم، نامزد برترین ها بوده است. در کنار این دو فیلم سینمایی، حضور آثاری چون: مستند سینمایی«ادوارد» به کارگردانی محمدباقر شاهین از محصولات مرکز مستند سوره حوزه هنری، سه فیلم کوتاه «تراس» محمد علیزاده فرد، «کانتینر ۴۰۱» امید میرزایی، «پنجشنبه» رضوانه فتحی از آثار گروه هنری کات وابسته به باشگاه فیلم سوره حوزه هنری، فیلم کوتاه«لوتوس»ساخته محمدرضا وطن‌دوست از محصولات حوزه هنری استان مازندران و فیلم کوتاه داستانی «ماجرای آن روز» به کارگردانی حسین شیخ از تولیدات حوزه هنری استان سمنان در بخش«روایت نو» جشنواره «مقاومت»قابل توجه است.

hozeh-moqavemat-2

همچنین، حوزه هنری استان اصفهان در کنار برگزاری جشنواره در تهران متولی برگزاری جشنواره در استان اصفهان بوده است. جشنواره ای که با حضور سینماگران و هنرمندان و با پیش بینی برنامه های متعدد و متنوع از سطحی چشمگیری برخوردار بوده است. حضور چهره های مانند: محمدعلی باشه آهنگر و نادر طالب زاده در اصفهان در کنار ده ها چهره سینمایی و هنری و مدیران فرهنگی استان به برگزاری این جشنواره در اصفهان غنای مضاعفی بخشیده است.

حوزه هنری، همچنین، یک شب، میزبان میهمانان بین الملل جشنواره مقاومت در این دوره بوده است. میهمانانی چون: لوئیس کاسترو ، دنیل کوهن، جان جیابویتو، رامش نارایان، و …که با گزینش درست و هدفمند تیم بین الملل جشنواره همگی از سرآمدان سینمای مستقل، ضدسلطه و ضدصهیونیسم بوده اند. بازدید این سینماگران از مهم ترین نهاد هنری و سینمایی انقلاب و حضور در گنجینه هنر انقلاب اسلامی، گالری ها و نمایشگاه های حوزه هنری به طور قطع، خاطرات و اثرات فکری و معنوی بسیاری را در اذهان این عزیزان ثبت کرده است.

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>