سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ دی ۱۳۹۷ در ۲:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
در بازدید استادان سوری از حوزه هنری مطرح شد:

سوریه به مرکزی چون حوزه هنری نیاز دارد

asatid-soorieh

جمعی از بانوان استاد و دانشجویان دانشگاه‌های کشور سوریه دوشنبه سوم دی‌ماه ضمن بازدید از بخش‌های مختلف حوزه هنری با مسئولان این مکان فرهنگی هنری گفت و گو کردند.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، پیرو برنامه‌ریزی روابط عمومی و امور محافل سازمان سینمایی حوزه هنری در همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی بازدید بانوان استاد و دانشجویانی از شهرهای دمشق، لاذقیه، طرطوس، حماء، حمص، حسکه، جبله و حلب کشور روسیه از بخش های حوزه هنری روز گذشته سوم دی ماه انجام شد.

مهمانان ابتدا بر سر مزار شهدای گمنام حضور یافتند و پس از ذکر صلوات و فاتحه در مراسم افتتاح نمایشگاه «قافله قلم» شامل آثار خوش ‌نویسی و تذهیب گروهی از هنرمندان حوزه هنری مازندران با موضوع «هنر از نگاه شهید مرتضی آوینی» در گالری ابوالفضل عالی حاضر شدند.

سپس به کتابخانه تخصصی جنگ حوزه هنری رفتند و بعد از دریافت اطلاعات و پاره ای توضیحات در گالری عکس انجمن عکاسان حاضر شدند. گنجینه هنر انقلاب اسلامی بخش دیگری بود که توسط مهمانان بازدید شد و در آخر با حضور در بخش کارگاه تجسمی با مسعود شجاعی از کاریکاتوریست ها و طراحان کشور و مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری به گفت و گو نشستند و از وی آثاری به یادگار دریافت کردند.

در ادامه، اساتید و دانشجویان سوری در سالن مهرداد اوستا طی نشستی با مسئولان سینمایی حوزه هنری از: سیدمحمد حسینی مدیر مرکز تولید متن حوزه هنری که به تازگی از سفر سوریه بازگشته با ایشان سخن گفت. وی در این باره بیان کرد: روزهای حضورم در کشور شما از دیدن آثار و تبعات جنگ در مناطق مختلف اندوهگین شدم و مشاهده خرابی ها من را متاثر کرد. در خلال بازدید فکرم مشغول این موضوع شد که اگرچه ویرانی ها در شهر خودنمایی می کند اما از لابلای همین آوار گل ها و سبزی هایی می روید که آینده را بهتر خواهد کرد.

وی افزود: این کار شماست که برای آبادانی کشورتان از کرسی های دانشگاه استفاده کنید تا روح امید در سوریه زنده شود و بدانید مکانی که هم اکنون در آن هستید حاصل چنین تفکری است. در کوران انقلاب بچه های یک مسجد تصمیم گرفتند کار هنری انجام دهند و با دست خالی و انگیزه های فراوان کارشان را شروع کردند که محصولش بعد از چهل سال شده بزرگترین کمپانی سینمای ایران و مرکز هنرهای تجسمی باشکوه با خلق مکتب هنری انقلاب اسلامی که ملاحظه کردید.

حسینی ادامه داد: کم کم در کنارش گروه فضای ادبیات معاصر شکل گرفت و ادبیات مقاومت مهمترین شاخه اش امروز از سنین دبستان تا کهنسالان مخاطب دارد. همه این ها از یک اراده اولیه در دل جنگ تحمیلی آغاز شد. این خاطره و داستان نیست بلکه اتفاقی است که در عمل رخ داده و جایگاه انقلاب اسلامی را محکم کرده است.

وی خاطر نشان کرد: حتما شما به بچه های شیخ نجار فکر می کنید. بچه هایی که دیگر نیستند تا کسی با ایشان بازی کند. قصه شما تازه شروع شده است و از اینجا به بعد تکلیف رزمنده هایی که برای میهن از جان شان گذشتند به شما محول میشود تا آینده تان را به گونه ای رقم بزنید که کسانی که بخاطر شما جان شان را فدا کردند راضی و خشنود باشند.

این مدیر فرهنگی بیان کرد: سفر سوریه یکی از بهترین سفرهایم بود نه بخاطر دیدن خرابی ها و سبعیت داعش بلکه به خاطر دیدن بچه هایی پرانرژی در کوچه پس کوچه ها که چشمان شان پر از امید بود. از شما تشکر می کنم زحمت سفر به کشور ما را تقبل کردید حتما تجربه هایی در این مکان هست که می توانید بهره بگیرید و در مسیر هدف تان سریعتر پیش ببرید. حوزه هنری در بخش های مختلف از نحوه نگارش داستان هایی که اتفاق افتاده تا ساختن فیلم فراز و نشیب های بسیاری را طی کرده و امروز می تواند تجربیاتش را در اختیار علاقمندان قرار دهد. خوشحال می شویم بتوانیم به شما کمک کنیم.

پس از ایراد سخنان حسینی یکی از استادان روی صحنه آمد و با اشاره به اینکه دستی در امور فرهنگی حوزه مقاومت سوریه دارد، عنوان کرد: در برپایی برخی از مراسم فرهنگی ما دکتر شجاعی از ایران نیز حضور داشتند و در آموزش هنرهای زیبای عکاسی و کاریکاتور ما را حمایت کردند. ایشان و دیگر استادان ایرانی ضمن حضور در دمشق داوطلبانه در کلاس های آموزشی شرکت کرده و دانش خود را به هنرجویان ما انتقال داده و ثابت کردند در این زمینه گشاده دست هستند که این برای ما تازگی ندارد و ما همیشه جمهوری اسلامی را با این ویژگی شناخته ایم.

وی با بیان اینکه سوریه به مرکزی چون حوزه هنری نیاز دارد، افزود: وقتی جنگ و مقاومت مجاهدان تمام شود جنگ پایداری و استفاده از تجربیات آنها برای معرفی کار بزرگ شان آغاز می شود. ایران که از ابتدای انقلاب و جنگ تحمیلی محلی چون حوزه هنری را داشته است امروز برای ما حکم گنجینه ای را دارد که حتما از آن استفاده خواهیم کرد.

در پایان نمایندگانی از میان استادان، هدایایی را به رسم یادگار به حوزه هنری تقدیم کردند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>