سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ دی ۱۳۹۷ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
مهدی شامحمدی به سوره سینما گفت:

مرگ‌آگاهی مجموعه‌ای در چهار فصل است/ پایان پروژه با مستند «فصل من»

mehdi-shamohamadi

تهیه‌کننده «فصل هرس» و «خانه‌ای برای تو» قصد دارد با تولید دو اثر دیگر مجموعه‌ای با موضوع مرگ‌آگاهی را به سرانجام برساند.

مهدی شامحمدی تهیه کننده آثاری چون «فصل هرس» و «خانه‌ای برای تو» محصول مرکز مستند سوره که در جشنواره های متعددی خوش درخشیدند به خبرنگار سوره سینما گفت: این دو مستند بخش هایی از یک پروژه چهار فصلی است که قرار است با موضوع واحد مرگ و زندگی کار شوند. «خانه ای برای تو» در ادامه «فصل هرس» با عنوان اولیه «فصل پروانه ها» ساخته شد اما به اصرار یکی از اعضای گروه و با توجه به موضوعی که در این فصل به آن پرداخته شده بود نامش تغییر کرد. این چهار قسمت هر کدام بنا به روایت های مختلف، قصه شرایطی است که در بستر مرگ به کیفیت زندگی می پردازد.

وی درباره انگیزه خود از تولید چنین مجموعه ای توضیح داد: من در هنرستان روایت فتح درس خواندم و به شدت تحت تاثیر شخصیت شهید آوینی هستم. به خصوص از زمانی که مقاله مرگ آگاهی ایشان را خواندم که یکسال قبل از شهادت شان منتشر شده بود به شدت ذهنم درگیر این مساله شد. مرگ آگاهی یک تفکر آمیخته با نهیلیستی برآمده از غرب بود که شهید آوینی آن را با یک حدیث از حضرت علی (ع) پیوست داد و گفت مرگ آگاهی صرفا به معنی دانستن زمان مردن نیست بلکه به منزله کیفیت حضور است.

شامحمدی ادامه داد: او در واقع با این تعبیر مساله را از پوچی سیاهی درآورد و به آن زندگی بخشید. چراکه شما وقتی مرگ را درک کنید بهتر می توانید کیفیت حضور لحظه تان بالا ببرید. این مقاله شما را به سمت چگونه زیستن سوق می دهد و اینکه شما باید تاثیرتان را هنگام زندگی بگذارید و بعد بروید. بر پایه همین دغدغه ابتدا «فصل هرس» ساخته شد البته در نهایت با آنچه مدنظرم بود تا حدی فاصله داشت ولی در مورد قسمت بعدی یعنی «خانه ای برای تو» کار بهتر پیش رفت. ایده درباره آدم ایی که روزهای پایانی عمرشان را می گذرانند را مهدی بخشی مقدم هم داشت و قبلا به حوزه هنری مراجعه کرده بود و محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره نیز او را به من معرفی کرد.

mehdi-shamohamadi2

این تهیه کننده گفت: زمانی که دیدگاه های مان را به درستی تعریف کردیم بنای همکاری گذاشته شد و با هم این پروژه را پیش بردیم. قرار شد از زمانی که دکتر به فرد می گوید چند ماه بیشتر فرصت زندگی ندارد قصه را تا لحظه مرگ دنبال کنیم و سرانجام با پیدا کردن سوژه از زمستان ۹۴ کار کلید خورد. با مشاوره هایی که پیش تر داشتیم می دانستیم کسانی که به مرگ نزدیک می شوند تلورانس روحی عجیبی پیدا می کنند. اکثر این افراد ابتدا توسل و توکل شان زیاد می شود اما هرچه به مرگ نزدیک می شوند دست به انکار می زنند و در نهایت روزهای آخر تسلیم می شوند. همان اتفاقی که ما از آن با عنوان اسلام یاد می کنیم در این مرحله غالبا حال شان خوب است و گویا به معنای واقعی مرگ آگاه می شوند. حس ناب زندگی در آنها پدید می آید و در این لحظه است که تاثیر را به جا می گذارند.

شامحمدی با اشاره به اینکه نشان دادن آن تحولات ریسک بود، گفت: قابل پیش بینی نبود که این اتفاقات در فرد رخ می دهد یا نه  اما روند به همان شکلی که در ذهن داشتیم پیش رفت و طی دو سال با ۱۸ سفر به غرب گیلان این مستند به نتیجه رسید.

وی درباره فصل های آینده نیز عنوان کرد: فصل بعدی این مجموعه را تلاش دارم تا با کارگردانی مرتضی پایه شناس کلید بزنم. در صورت فراهم کردن بودجه این قسمت در رابطه با خانواده هایی است که کودکان سرطانی یا بیمار سخت دارند و ما اتفاقات مربوط به والدین شان را بررسی می کنیم. کار چهارم را خودم کارگردانی می کنم و «فصل من» نام دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>