سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ تیر ۱۳۹۲ در ۱:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب
مجید برزگر:

در طراحی هنری فقط کودکان را در نظر نمی‌گیریم/ نوعی فانتزی برای همه سلیقه‌ها

majid-barzegar

مدیر هنری جشنواره فیلم کودک تاکید کرد مخاطب این جشنواره تنها کودکان نیستند و باید همه اقشار را با آن درگیر کرد.

مدیر هنری جشنواره فیلم کودک تاکید کرد مخاطب این جشنواره تنها کودکان نیستند و باید همه اقشار را با آن درگیر کرد.

مجید برزگر کارگردان سینما و مدیر هنری بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک درباره برنامه‌هایش برای این جشنواره به سوره سینما گفت: چند سالی است که با جشنواره‌های مختلف و جشنواره کودک به عنوان کارگردان و مدیر افتتاحیه و اختتامیه همکاری می‌کنم. در این همکاری مجموعه طراحی‌های هنری و مخصوصا طراحی افتتاحیه و اختتامیه را انجام می‌دادم.

وی افزود: امسال نیز قرار شد مدیریت هنری اعم از طراحی شهری، پوسترها، کلیپ‌ها، دکورها کتاب‌ها و هرآنچه که مربوط به طراحی‌هاست بر عهده من باشد. پیشنهاد شد و پذیرفتم. باید بگویم همراه من یک تیم بزرگ، متخصص و دوستان زیادی هستند که همراه من کارهای هنری جشنواره را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: درست است که نام کودک بر جشنواره است و بخشی از مخاطبان جشنواره، کودکان و نوجوانان هستند اما در طراحی‌ها استاندارد بین‌المللی و همه سلایق و طیف‌ها را در نظر می‌گیریم. به هر حال میهمانان و کارگردانان بین‌المللی زیادی از طیف‌های مختلف مخاطب جشنواره کودک هستند که باید سلیقه و سن آنها را نیز در نظر گرفت.

برزگر گفت: در واقع سعی می‌کنیم سلیقه کودک و نوجوان و بزرگسال را توأمان در نظر بگیریم. جشنواره نمی‌تواند صرفا نگاه کودک را در نظر بگیرد زمانی که بخش عمده‌ای از فیلم‌ها برای کودکان نیست بلکه درباره کودکان است که لزوما مخاطبش کودک نیست. سینمای ایران نیز به ساخت فیلم درباره کودکان در جهان مشهور است و افتخارات بین‌المللی داشته است.

مدیر هنری جشنواره فیلم کودک گفت: البته ما بازیگوشی و سرخوشی کودکانه را مد نظر داریم و قصد دارم نوعی از فانتزی را در طراحی و حتی در اجرای برنامه‌ها لحاظ کنم که بیشتر مبتنی بر تصویر و فیلم است و همه سلیقه‌ها را راضی کند. یادمان باشد مخاطب جشنواره کودک فقط کودکان نیستند و با وجود مشکلاتی که امسال برای جشنواره کودک وجود دارد کار ما کمی سخت‌تر است.

این کارگردان با اشاره به اینکه جشنواره کودک تنها امید سینمای کودک است گفت: تنها امیدواری فعلی سینمای کودک، جشنواره کودک است. نمی‌دانم چقدر همه مدیران برای سینمای کودک همت به خرج داده‌اند اما در مورد عملکرد بنیاد سینمایی فارابی می‌توانم بگویم که دوستان این همت را به خرج دادند که جشنواره کودک همیشه سرپا باشد، در این راستا فیلم تولید کردند یا به عنوان مثال مسابقه فیلمنامه‌نویسی ترتیب دادند.  احمد میرعلایی، حسن نجاریان و جعفر گودرزی به این مسیر اهتمام داشته‌اند.

برزگر گفت: در شرایطی که اساسا سینمادار و مخاطب اقبالی به اکران فیلم کودک نشان نمی‌دهد در نتیجه جشنواره کودک بهانه‌ای برای احیای سینمای کودک است و در واقع تنها امید است که اگر حذف شود چیزی از سینمای کودک باقی نمی‌ماند.