سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ بهمن ۱۳۹۷ در ۵:۲۵ ب.ظ چاپ مطلب

نشست مستند «خانه‌ای برای تو» برگزار شد/ شامحمدی: تولید این فیلم سه سال زمان برد

neshast-khane1

مهدی شامحمدی گفت: از سال ۹۴ ساخت مستند «خانه‌ای برای تو» را شروع کردیم، تولید این فیلم سه سال زمان برد و ما ۲۴ سفر به گیلان داشتیم.

به گزارش سوره سینما، اولین نشست خبری فجر سی و هفتم در سینمای اهالی رسانه به مستند «خانه ای برای تو» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه کنندگی مهدی شامحمدی اختصاص داشت و فرزاد حسنی مجری این نشست بود.

مهدی بخشی مقدم در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: بسیار خوشحال هستم جشنواره امسال با فیلم ما شروع شد. البته فکر می کنم تعداد کسانی که در نشست هستند بیشتر از تماشاگران داخل سالن بودند. این فیلم در مورد داوود، فردی است که به بیماری سرطان مبتلاست.

بخشی مقدم در پاسخ به سوالی درباره اینکه پروسه تولید چقدر طول کشید، گفت: دو سال پروسه تولید طول کشید اما پروسه پس از تولید سه سال به طول انجامید. ما در مورد پروژه ای به نام «مرگ آگاهی» با شخصیت داوود آشنا شدیم. قبل از داوود با چند شخصیت مختلف آشنا شدیم. با آن ها سفرهای مختلف رفتیم و فهمیدیم که آن ها نمی توانند شخصیت فیلم ما باشند. در همان بیمارستانی که پدرم فوت کرد، با داوود آشنا شدیم. با او سفری به گیلان داشتیم و با هدفش آشنا شدیم و مطمئن شدیم که او کارکتر اصلی فیلم ماست.

neshast-khane2

در ادامه شامحمدی، تهیه کننده این فیلم گفت: وقتی ما همین قدر بی اهمیت با مستند مواجه می شویم، دوستان رسانه هم دوست ندارند وارد سالن بشوند و فیلم را ببینند. جا داشت این اتفاق بیافتد، همانطور که در جشنواره های مختلف دنیا مثل کن و برلین این اتفاق به شکل یک روند عادی وجود دارد. حتی جوایز اصلی‌شان را به فیلم مستند می دهند. بنابراین مخاطبان این جشنواره ها یاد می گیرند به مستند احترام بگذارند.

او ادامه داد: خانه ای برای تو، سه سال زمان برد و ما ۲۴ سفر به گیلان داشتیم. از سال ۹۴ ساخت این پروژه را شروع کردیم. ما حتی تا چند ماه بعد از فوت کارکتر اصلی متمرکز بر فیلمبرداری این فیلم بودیم.

در بخش دیگری از نشست خبری مستند «خانه ای برای تو»، بخشی مقدم درباره اینکه چرا از ابتدا مرگ شخصیت اصلی را در فیلم نشان می دهند، گفت: در تدوین تصمیم گرفتیم که در فیلم این اتفاق بیافتد. این تصمیم عطا مهراد تدوینگر فیلم هم بود. می خواستیم مخاطب را از این موضوع که داوود می میرد یا زنده می ماند برداریم. او را مطمئن کنیم تا بتوانیم مخاطب را دنبال چیز دیگری ببریم و آن چیز، آخرین احوالات داوود و تصمیم بزرگش بود.

او ادامه داد: همه ما تیم بودیم و اصلا برایم مهم نبود که فقط من کارگردانی کنم. فکر می کنم همین تیم بودن باعث شد که فیلم خوب شود. ما ۲۴ سفر به گیلان داشتیم و محمد حدادی هیچ کدام از سفرها را از دست نداد. افشین عزیزی موسیقی درجه یکی برای آن کار کرد.

عزیزی هم درباره موسیقی این فیلم گفت: این یکی از سخت ترین کارهایی بود که انجام دادم. چون اول فیلم می دیدیم که شخصیت اصلی فوت شده است. برای ساخت موسیقی این فیلم وقت زیادی گذاشتیم و اتودهای متفاوتی زدیم. بحث های زیادی داشتیم ولی فکر می کنم این زحمت همه تیم بود که منجر به خوب شدن فیلم در نهایت شد.

حمیدرضا فطوره چیان، مدیر هنری درباره بخش بودجه فیلم بیان کرد: بودجه فیلم مستند بسیار کم است. بودجه سه روز فیلمبرداری یک فیلم یا سریال شبکه نمایش خانگی به اندازه کل پروژه ماست. بنابراین باید به شما بگویم که هزینه تولید این فیلم با وجود عوامل درجه یک زیاد نبود.در سال ۹۶، بیش از ۹۰ درصد جایزه هایی که گرفتیم متعلق به فیلم های مستند ماست.

neshast-khane3

شامحمدی افزود:  همانطور که حمید عزیز گفت بودجه های مستند بسیار کم است. ما به خاطر علاقه فیلم مستند می‌سازیم. ما از جای دیگه ای درآمد کسب می کنیم و وقتمان را روی مستند می گذاریم. باید از همه عوامل تشکر کنم که موقعیت را درک می کنند و فقط به خاطر علاقه شان به سمت مستند می آیند. مثلا دستمزد فیلمبرداری محمد حدادی در کار داستانی اصلا قابل مقایسه با مستند نیست. این تبعیض در بخش مستند هم دیده می شود.

او ادامه داد: ما از سیاستگذاران سینمایی می خواهیم ریالی به فیلم مستند کمک نکنند. فقط مثل باقی سینما، سالن سینما در اختیار مستند بگذارند. شما خواهید دیدید، در طی چند سال تماشای فیلم مستند در سالن سینما فرهنگ سازی می شود و مستند پول خودش را درخواهد آورد.

عطا مهراد، تدوینگر فیلم درباره «خانه ای برای تو» گفت:زمانی که ما با راش در مرحله تدوین مواجه می شویم و ایده ای از سر صحنه به ما می رسد. همه آنچه که شما در فیلم می بینید، در آن وجود دارد. اما شبیه سنگی است که هنوز تراشیده نشده. اما فراموش نکنیم که ما با سینما مواجه هستیم، و از همه ابزارهای دراماتایز کردن استفاده می کنیم.

محمد حدادی فیلمبردار درباره این فیلم گفت: باز من این شانس را داشتم که در یکی از فیلم های مستند خوب کار کنم. مستند جهان ناشناخته ای دارد به همین دلیل هر بار که سر فیلمبرداری مستندی می روم استرس دارم. چون نمی دانم با چه چیزی قرار است مواجه شوم. امیدوارم احساساتی که در طول کار با آن درگیر شدم، روی کار من تاثیر نگذاشته باشد.

شامحمدی در پاسخ به سوال حسنی درباره اینکه اگر شخصیت درمان می شد چه اتفاقی در فیلم نامه می افتاد گفت: شما وقتی با امر واقع مواجه هستید، نمی دانید چه چیزی در انتظار شماست. ما مجبور هستیم زمانی که سر صحنه فیلم مستند حاضر هستیم، باید همه چیز را پیش بینی کنیم. مثلا در سکانسی از فیلم که موهای داوود را می تراشند، ما برنامه ریخته بودیم که اگر داوود خوب بشود، سکانس آخر را در آرایشگاه بگیریم. اما این احتمال را ضعیف می دیدیم، چون پزشک او با ما خیلی صریح تر بود.

او ادامه داد: می خواهم از معدود مسئولانی که به مستند اهمیت می دهند، آقای  مهدی طباطبایی نژاد رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و آقای شهرام صفا جو بسیار تشکر کنم.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>