سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ تیر ۱۳۹۲ در ۲:۴۰ ب.ظ چاپ مطلب
امروز در بنیاد سینمایی فارابی/

نشست تخصصی فیلمنامه‌نویسی کودک و نوجوان برگزار ‌شد

farabi

نشست تخصصی فیلمنامه‌نویسان کودک و نوجوان با حضور جمعی از فیلمسازان و فیلمنامه‌نویسان سینمای کودک و نوجوان در بنیاد سینمایی فارابی برگزار ‌شد.

نشست تخصصی فیلمنامه‌نویسان کودک و نوجوان با حضور جمعی از فیلمسازان و فیلمنامه‌نویسان سینمای کودک و نوجوان در بنیاد سینمایی فارابی برگزار ‌شد.

سوره سینما- به گزارش ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، نشست تخصصی فیلمنامه‌نویسان سینمای کودک‌ونوجوان صبح امروز چهارشنبه ۲۶ تیرماه با حضور هنرمندان و کارشناسان در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با اشاره به نقش فیلمنامه در ارتقای کیفی فیلم‌های سینمای ایران به ویژه در حوزه کودک و نوجوان، گفت: برکسی پوشیده نیست که موفقیت یک فیلم مرهون فیلمنامه خوب آن است و با توجه به اهمیت این موضوع چند سالی می‌شود که ما تصمیم گرفتیم در کنار برگزاری جشنواره فیلم کودک، مسابقه فیلمنامه‌نویسی را با هدف ارتقای این بخش برگزار کنیم که خوشبختانه با استقبال کم‌نظیری مواجه شد.

او اضافه کرد: سینمای ایران بخش زیادی از موفقیتش در عرصه جهانی را مدیون فیلم کودک است و به همین جهت، ما باید نگاهمان را به سینمای کودک و فیلمنامه‌نویسی در این عرصه تغییر دهیم و راهی برای ارتقای آن پیدا کنیم. برای من جای بسی خوشحالی دارد که «وحید نیکخواه‌آزاد» که از کارنامه درخشانی در عرصه فیلمسازی برخورداری است، امسال به عنوان دبیر بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی جشنواره حضور دارد. این در حالی که ایشان کوچکترین چشمداشتی به مسائل مالی در این حوزه ندارد و صرفا به فکر ارتقای فیلمنامه نویسی کودک است. امیدوارم این نشست، گامی باشد که در نهایت به خلق آثار ماندگار و جذاب در ژانر کودک و نوجوان ختم شود.

در ادامه این نشست وحید نیکخواه‌آزاد دبیر چهارمین دوره مسابقه فیلمنامه‌نویسی سینمای کودک و نوجوان که به عنوان یکی از بخش‌های بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد، توضیحاتی را در مورد شرایط برگزاری این مسابقه و انگیزه‌اش از پذیرفتن این سمت پرداخت.

او گفت: خوشحالم که همه دوستان فیلمنامه‌نویس دعوت من را اجابت گفتند و در این نشست حضور پیدا کردند. تلاش ما بر این است تا امسال مسابقه را به دو دسته حرفه‌ای و آماتور تقسیم کنیم تا افراد بتوانند در این دو بخش با یکدیگر به رقابت بپردازند. از همه حاضران در این جمع، خواهش می‌کنم که در صورت تمایل، طرح‌های خود را نهایتا تا ۱۵ مرداد ماه به ما ارائه دهند تا از این بین، ۱۰ طرح برگزیده انتخاب شود و فارابی با آنها قرارداد منعقد نماید. یکی از بزرگترین مشکلات سینمای کودک در شرایط کنونی، عدم حضور بخش خصوصی است چرا که معمولا حضور این بخش باعث رونق و وشکوفایی سینمای کودک می‌شود. در شرایط کنونی بخش دولتی، از سرمایه‌گذاری روی آثاری که بتواند کودک را به خود جذب کند، دور شده است.

در ادامه این نشست که بیش از سه ساعت به طول انجامید، جمعی از فیلمنامه‌نویسان و کارشناسان سینمای کودک به بحث و تبادل نظر با یکدیگر پرداختند. ارزیابی ضعف در بخش تولید فیلم کودک در تناسب با ضعف در بخش فیلمنامه‌نویسی، بررسی نیازهای کودک در جامعه کنونی، فیلمسازی برای بزرگسال و به نام کودک و دغدغه‌های دستیابی به مخاطب کودک در سینمای کودک از جمله محورهای بحث‌های فیلمنامه‌نویسان حاضر در این نشست بود.

فیلمنامه‌نویسان حاضر در این نشست، ابراز امیدواری کردند که به کمک مسابقه فیلمنامه‌نویسی و انتخاب فیلمنامه برتر، چند فیلم معتبر در عرصه کودک ساخته شود. محمدعلی طالبی، پوران درخشنده، غلامرضا رمضانی، علی اکبر قاضی‌نظام، حمید نعمت‌الله، رضا حیدرنژاد، حسن آقاکریمی، سیدجواد هاشمی، نادر مقدس، علیرضا سعادت‌نیا، اسماعیل براری، مسعود کرامتی، جابر قاسمعلی، آرش برهانی، فرزاد اژدری، هادی مقدم‌دوست، افسانه منادی و… در این نشست حضور داشتند.

چهارمین مسابقه فیلمنامه‌نویسی کودک و نوجوان امسال در خلال برپایی بیست‌وهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. این دوره جشنواره، با گرامی‌داشت نام و یاد پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی تمام کودکان دنیا به دبیری سیداحمد میرعلایی در بخش‌های مسابقه سینمای بین‌الملل، مسابقه سینمای ایران و مسابقه فیلمنامه‌نویسی از ۱۵ تا ۱۹ مهر ماه با حضور گسترده هنرمندان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>