سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ اسفند ۱۳۹۷ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در برنامه «شب تئاتر» عنوان شد:

امسال سال جوان‌ها بود/ قانون و آیین‌نامه مدون وجود ندارد

shabe-theatre

برنامه «شب تئاتر» با موضوع «بررسی اختتامیه جشنواره» با حضور دکتر رحمت امینی و مصطفی محمودی روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

به گزارش سوره سینما، «شب تئاتر» در آخرین ویژه برنامه خود به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، با موضوع «بررسی اختتامیه جشنواره» روی آنتن شبکه ۴ سیما رفت. دکتر رحمت امینی در این برنامه میزبان مصطفی محمودی، منتقد و مدرس تئاتر بود.

امسال سال جوان ها بود

محمودی  ارزیابی کلی خود را از جشنواره فجر اینطور بیان کرد: امسال سال جوان ها بود. دیگر اینکه توانستیم شاهد هنر نمایی بچه های تئاتر استان ها باشیم. در سال های گذشته ندیده بودیم که تئاتر استان ها اینگونه بدرخشد. بازگشت نمایش های رادیویی از دیگر اتفاقات خوب جشنواره بود. در مجموع به خاطر ایجاد یک فضای همدلانه که شاید به خاطر خودِ کاراکتر نادر برهانی به عنوان یک چهره تئاتری محبوب بود، با وجود کاستی های مالی ، شاهد برگزاری یک جشنواره آرام و بدون تنش بودیم.

آیا زیاد بودن تعداد آثار جشنواره تئاتر فجر یک امتیاز است یا بر عکس سبب ایجاد مشکلاتی است؟

محمودی پاسخ داد: از یک جهت این خوب است چون جشنواره تئاتر فجر تنها رخداد هنری تئاتر در کشور ماست که همه انتظار دارند در آن باشند و این شرایطی را ایجاد می کند که مسئول جشنواره مجبور به پر کردن جدول می شود. جشنواره تئاتر فجر خواستگاه هنرمندان تئاتر ماست، این یکی از ویژگی های خوب است، بر خلاف جشنواره فیلم و موسیقی که آثار را جدا می کند.

محمودی نبود قانون و آیین نامه مدون و مشخص را از مشکلات جشنواره نامید.

محمودی در مورد معیارهای داوری گفت: من معتقدم بخشی از داوری سلیقه ای است و متر و معیاری ندارد.

نپذیرفتن جایزه، کاری غیر حرفه ای

وی در مورد نپذیرفتن جایزه از سوی بعضی هنرمندان گفت: این کار بسیار غیر حرفه ای است. این یک رقابت است و شما وقتی در آن شرکت می کنید قواعد بازی را پذیرفتید. کجای دنیا در یک جشنواره تئاتر یا فیلمی کسی را جای خودشان می فرستند تا بیانیه ای بخواند و پایین بیاید؟

محمودی در مورد بحث نظارت روی آثار با اشاره به آزار دهندگی تعداد ناظران گفت: مشکل این است که جایگاه شورای نظارت و ارزشیابی ما ظاهرا در حوزه تئاتر هنوز آنچنان که باید تبیین نشده است. اگر از بیرون قرار است نظارت کنند جلسه ای بین مدیران بگذارند و نماینده معرفی کنند.

اکثر جوایز بخش بین الملل را ایرانی ها گرفتند!!

وی در مورد بخش بین الملل گفت: نکته عجیب این است که در بخش بین الملل اکثر جوایز را بچه های خودمان گرفتند. از این می توان دو جور نتیجه گرفت. یا نمایش های شرکت کننده در بخش بین الملل از دیدگاه هیئت داوران کیفیت لازم را نداشته اند، یا کار بچه های خودمان بسیار خوب است. وقتی ما بخش بین الملل داریم باید قواعدش طوری باشد که کشورهای دیگر هم جایزه بگیرند.

محمودی وضعیت اطلاع رسانی امسال در رسانه ها را مطلوب تر از گذشته توصیف کرد.

محمودی در مورد بخش به علاوه ی فجر اظهار داشت: به نظر من دیدگاه آقای اسدی به عنوان آغازگر این بخش و معیار همسان سازی این بخش با استانداردهای بین المللی محقق نشده است. چرا باید به تماشاخانه ها جایزه داده شود؟ اگر قرار است داوری صورت بگیرد باید در مورد آثار باشد.

عدم معرفی دبیر جشنواره و عدم استمرار کار دبیر از دیگر مشکلاتی بود که محمودی به آن اشاره کرد. وی چیدمان یا گذرگاه فرانسه را از کارهای خوب جشنواره خواند که دیده نشد.

«شب تئاتر» با اجرا و کارشناسی پیام دهکردی،تهیه کنندگی امیر قمیشی و سردبیری امین اشرفی، با محوریت تحلیل مسائل مربوط به تئاتر کشور، شنبه های هر هفته ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما پخش می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>