سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ اسفند ۱۳۹۷ در ۲:۳۵ ب.ظ چاپ مطلب

خشایار الوند درگذشت + پیام‌های تسلیت + جزئیات مراسم تشییع

khashayar-alvand

خشایار الوند نویسنده سریال‌های طنز تلویزیون صبح پنجشنبه ۹ اسفندماه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش سوره سینما، خشایار الوند نویسنده «پایتخت» سریال‌های طنز تلویزیون صبح پنجشنبه ۹ اسفندماه بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

خشایار الوند متولد سال ۱۳۴۶ بود و تا به امروز فیلمنامه سریال‌های طنزی مانند «نقطه چین»، «شب های برره»، «باغ مظفر»، «گنج مظفر»، «مرد هزار چهره»، «مرد دو هزار چهره»، «قهوه تلخ»، «ویلای من»، «شوخی کردم» و «در حاشیه»، «پایتخت»، «پایتخت ۳»؛ «پایتخت ۵»، «پایتخت ۴»، «علی‌البدل»، «کمربندها را ببندیم»، «مسافران»، «دیوار به دیوار» و «دیوار به دیوار ۲» را نگارش کرده بود.

او همچنین نویسندگی فیلم‌های «مزاحم» و «برگ برنده» به کارگردانی برادرش، سیروس الوند (کارگردان سینما و تلویزیون) را برعهده داشت.

جزئیات مراسم تشییع

تشییع پیکر این نویسنده شناخته شده شنبه ۱۱ اسفندماه ساعت ۱۰ صبح از مقابل خانه سینما ۲ واقعا در خیابان وصال انجام خواهد شد.

پیکر زنده یاد الوند در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) به خاک سپرده خواهد شد.

در ضمن مراسم یادبود ایشان روز دوشنبه ۱۳ اسفند ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود.

یاد خشایار الوند در کلام «پایتختی‌ها»

پیام علیرضا خمسه، در پی درگذشت این هنرمند به این شرح است:

«بزرگ بود و وسیع و با افق‌های باز نسبت داشت.

امروز بامداد که از خواب برخاستم مثل هر روز از اینکه یک بار دیگر روزی را به عنوان هدیه از خداوند دریافت کرده‌ام، شاد شاکر شال و کلاه کردم که چهره امروز زندگی را به تماشا بنشینم، غافل از اینکه امروز زندگی نقاب دیگری بر چهره خواهد زد.

هنوز ساعاتی از صبحگاهان سپری نشده بود که خبر هولناک از راه رسید؛ خشایار الوند پرکشید!

باورنکردنی و دهشتناک بود. مگر ممکن است انسانی سرشار از شور و سرور، زندگی و امید انرژی و خلاقیت به ناگهان تمام شود؟ نه ممکن نیست یکباره همه چیز به پایان برسد. مگر، مگر باور کنیم حقیقت تلخ مرگ را که سایه به سایه به دنبال زندگی است و هر آن بی‌هیچ نشانه‌ای ممکن است آن را به تمامی بنوشد، به گونه‌ای که زندگی به کوتاهی یک آه به نظر برسد. آه که خشایار چه کوتاه زیست و چه بلند پرواز کرد.

روح پاک و منزه‌اش در جایگاه اعلا قرین رحمت حق باد.

این ضایعه بزرگ را به همسر، فرزند، برادر هنرمند و خانواده ایشان و همینطور به یاران، همکاران و جامعه فرهنگی و هنری کشور تسلیت عرض می‌کنم.

یا رب به ما صبوری عطا فرما»

حسن وارسته که در «پایتخت» و «علی البدل» به عنوان نویسنده و مشاور فیلمنامه با زنده یاد الوند همکاری داشت، ضمن عرض تسلیت و با اندوه فراوان گفت: ما برادر بودیم و سال‌ها باهم زندگی کردیم و می‌نوشتیم. ما در لوکیشن شیرگاه در سریال پایتخت یک جا بودیم و ۴ یا ۵ ماه در همدان باهم کار کردیم.

او ادامه داد: ما رفیقمان را از دست دادیم و جامعه هنری هم یک گوهر را از دست داد. خانواده پایتخت که من هم عضو آن هستم، انگار یکی از بستگان و برادرشان را از دست داده است. دلم می‌خواهد به من بگویند خشایار ایست قلبی کرد اما احیا شد.

الهام غفوری، تهیه‌کننده سریال «پایتخت» هم که حال بسیار بدی داشت، درباره خشایار الوند گفت: فقط می‌دانم که یارمان رفت، ما ۱۰ سال باهم کار کردیم.

نسرین نصرتی بازیگر نقش فهیمه در سریال «پایتخت» هم با حزن بسیار، بیان کرد: خشایار الوند، برادرم بود و خیلی بی‌ادعا بود. او یک عالم لحظه ناب برایمان خلق کرد و تمام نقش‌هایی که بازی کردیم در ذهن ایشان بود. ایشان بسیار هم فکر آقای تنابنده بودند. به نظرم تیم عجیب و غریب و نایابی بودیم.

پیام تسلیت بنیاد سینمایی فارابی

در پیام تسلیت علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون

در نهایت تالم و اندوه فراوان، خشایار الوند یکی از فیلمنامه نویسان جوان و خوش قریحه سینما و تلویزیون درگذشت.

این هنرمند خلاق و توانمند، با نویسندگی و خلق آثاری ماندگار، به ویژه سریال‌های طنز، سال‌ها خنده را بر چهره مردم سرزمین خود نشانده است.

درگذشت مرحوم «خشایار الوند» را به فیلمساز پیشکسوتمان سیروس الوند، خانواده محترم و جامعه فرهنگی و هنری کشور تعزیت و تسلیت عرض نموده، از درگاه پروردگار، علو درجات و آرامش ابدی مسئلت می‌کنم. روحش شاد و یادش گرامی»

پیام تسلیت معاون سیما

متن پیام تسلیت دکتر مرتضی میرباقری معاون سیما به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت خشایار الوند طنز نویس شاخص و با اخلاق تلویزیون موجب تاثر و اندوهى عمیق شد.

هنرمندی که سه دهه در تلویزیون ایران ، با قلم توانا و زیبایش ، خنده بر لبان مخاطبان رسانه ملی نشاند.

این نویسنده خوش ذوق جوهره و جانمایه سریال های ماندگاری چون نقطه چین ، مرد هزار چهره ، قهوه تلخ ، باغ مظفر ، دیوار به دیوار و پایتخت و… را خلق کرد که هیچ گاه فراموش نخواهد شد.

اینجانب هجرت این هنرمند متعهد را به خانواده و به خصوص برادر ایشان آقای سیروس الوند کارگردان سینما و تلویزیون و همچنین جامعه هنری تسلیت عرض می نمایم و برای آن مرحوم آرامش و غفران از درگاه حق تعالی خواستارم.

مرتضی میرباقرى
معاون رییس سازمان صداوسیما در امور سیما


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>