سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ تیر ۱۳۹۲ در ۱۲:۲۰ ب.ظ چاپ مطلب
ویژه برنامه افطار شبکه اول/

احسان ارغوانی: به فکر رقابت نبودیم/ برنامه علیخانی یک برند است

shahre-baran

تهیه‌کننده «شهر باران» ویژه برنامه افطار شبکه اول تاکید کرد قصد داشته است رویکردی جذاب برای برنامه ماه رمضان مردم داشته باشد.

تهیه‌کننده «شهر باران» ویژه برنامه افطار شبکه اول تاکید کرد قصد داشته است رویکردی جذاب برای برنامه ماه رمضان مردم داشته باشد.

سوره سینما- سارا سپاسیان: ویژه برنامه های افطار شبکه های مختلف تلویزیون همگی در یک حالت بالقوه از مزیتی خاص و مشترک برخوردارند و این ویژگی همان آخرین ساعات روزه داری مردم در هر روز است که حضور آنان را در منزل ایجاب می کند و از جمله پیامدهای این حضور، روشن کردن تلویزیون است. با این حال، هر برنامه با رویکردی متفاوت سعی در جذب مخاطب دارد. به سراغ احسان ارغوانی تهیه کننده و کارگردان «شهر باران» ، ویژه برنامه افطار شبکه اول سیما رفتیم و اینطور که از صحبت های او بر می آید، تنها تشابه برنامه او یا ویژه برنامه معروف رمضانی شبکه سوم، نام کوچک سازندگان آنهاست.

سوره سینما: طرح «شهر باران» از خود شما بود؟

احسان ارغوانی: بله. پیرو درخواست شبکه اول سیما مبنی بر ارائه طرح، طرح خودم را فرستادم و مورد قبول مدیران واقع شد.

چرا ۳۵ قسمت می سازید؟ مگر ویژه یک ماه نیست؟

چون ما سه روز قبل از آغاز ماه مبارک شروع کردیم و قرار است برای عید فطر هم ۲ ویژه برنامه داشته باشیم.

ویژه برنامه عید فطرتان را از الان فاش نمی کنید؟

قرار است دو روز از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ برنامه داشته باشیم و البته در میان آن بخش های مثل خبر و فیلم سینمایی نیز وجود دارد.

shahrebaran2

برای شب های قدر چه فکری کرده اید؟

می خواهیم با حال و هوا و نگرشی جدید این چند شب را برگزار کنیم، به طوری که با دعوت از میهمانان ویژه چیزی به اندیشه مردم اضافه شود. ارتباط با مشهد مقدس هم داریم و گروه برای انجام امور اولیه از همین روزها اعزام شده اند.

برنامه مناسبتی کار کردن سخت است؟

به هر حال هر کاری سختی خودش را دارد و برنامه مناسبتی هم همینطور است، اما لطف آن به دشواری اش می چربد. بزرگ ترین حسن برنامه ماه رمضانی، مهمان سفره های افطار مردم بودن است که حس بسیار شیرین و لذت بخشی است.

برای انتخاب مجری برنامه چه رویکردهایی را به کار بستید؟

به عنوان یک تهیه کننده احساس کردم به نیروی جوان و چهره های جدید نیاز است. این شاید یک ریسک به حساب می آمد و اگر از چهره های شناخته شده تر استفاده می کردیم، شاید بازخوردها در همان چند روز اول بسیار متفاوت تر از الان بود، اما مجری های ما رفته رفته ثابت کردند از چه قابلیت هایی برخوردارند و البته به مرور بهتر می شوند. حجم پیامک مخاطبان هم می گوید با استقبال مردم به خصوص در بخش های «دستان خالی» و «مناجات با خدا» روبرو شده ایم.

تب نشان دادن مردم به مردم، در چند سال اخیر در برنامه های شبیه به برنامه شما به راه افتاده است، اما «شهر باران» رویکرد متفاوتی را در یش گرفت و از چهره ها دعوت کرد. این موضوع برگرفته از سبک برنامه سازی شماست؟

باید تاکید کنم که ما صرفا به سراغ چهره های معروف نرفته ایم. اصلا شعار برنامه ما دعوت از انسان های موفق از هر قشر و طبقه است. ما از افراد موفق دعوت کرده ایم که شامل چهره های مشهور نیز می شود. در آیتم «دستان خالی» مجری در کلام اول به مهمان معروف خود می گوید که ما کاری به جایگاه و شهرت تو نداریم.  خودت و درونیات تو مد نظر ماست و همچنین آدم ها و اتفاقاتی که با آن سروکار داری. در کنار این چهره ها ما از راننده تاکسی موفقی دعوت کردیم که به «تاکسی شکلاتی» معروف شده و یا مکانیکی که در حرفه خود موفقیت به دست آورده است. همچنین درخواست برای دعوت از والیبالیست ها هم خیلی زیاد بود و یا آقای کفاشیان که تیم کشور را به جام جهانی برد. ما از میان چهره های معروف نیز به سراغ کسانی رفته ایم که ویژگی خاصی داشتند. مثلا جمشید مشایخی از اصیل ترین هنرمندان ماست یا زوج محمود پاک نیت و مهوش صبرکن که نزدیک به ۴۰ سال زندگی عاشقانه و موفق داشته اند، دعوت شدند تا بر این تصور که هنرمندان زندگی شخصی خوبی ندارند، خط بکشند. امشب نیز عباس جدید مهمان برنامه است که در عرصه سیاست و ورزش به خوبی عمل کرده است. مهمانانی مثل رفتگر موفق یا افراد خیر اجتمای نیز در فهرست مهمانان آینده ما قرار دارند.

shahre-baran1

 چند سال اخیر «ماه عسل» و احسان علیخانی جای خود را در روزهای رمضان بین مردم باز کرده اند. برای شروع کار دچار این وسواس نشدید که دارید قدم به یک عرصه رقابتی می گذارید؟

باید بگویم رفاقت در کنار رقابت وجود دارد و البته اولی پررنگ تر است. احسان علیخانی از دوستان صمیمی من است و ما زمانی هم مدرسه ای بودیم . من هیچ وقت نخواستم  برنامه ام را با «ماه عسل» مقایسه کنم، چون یک برند است. احسان ۱۰ سال برای این برنامه زحمت کشیده و اصلا دور از انصاف است که من بخواهم در اولین برنامه ام با او رقابت داشته باشم. من سعی کردم یک کار خوب به مردم تحویل دهم و اساسا رویکرد «شهر خدا» و «ماه عسل» با هم متفاوت است. علیخانی مشکلات مردم را طرح می‌کند و از زاویه تازه ای به آن نگاه می کند، اما من تصمیم داشتم یک رویکرد شادی بخش داشته باشم. معتقدم مردم به قدر کافی دارای مشکل هستند و باید سر سفره های افطار بر لب شان خنده نشاند.

گویا همه سلائق را هم در نظر داشته اید. این موضوع از تعداد بالای موسیقی های ساخته شده پیداست.

دقیقا همینطور است. برنامه ما اولین برنامه ای است که ۹ قطعه موسیقی دارد . از تیتراژها گرفته تا آهنگ مخصوص امام رضا و حضرت صاحب الزمان. من معتقدم می شود حال معنوی را با موسیقی تزریق کرد. خواننده های مختلفی دعوت شدند تا سلیقه همه در نظر آورده شود. مهدی احمدوند، سعید شهروز و شهاب رمضان اولین تجربه هایشان در زمینه خواندن تیتراژ را در این برنامه به دست آوردند. حامد زمانی نیز ربنا خوانده است و این اصلا به معنای رقابت با استاد شجریان نیست. وقتی امکان پخش این ربنا وجود نداشت، ما خودمان یک ربنا برای برنامه خودمان تهیه کردیم که به نظرم اتفاق خوبی است. دیگر آنکه برنامه ما تنها برنامه ای است که به طور زنده اذان و قرآن را پخش می کند و این ریسک بالایی است. تصور کنید اگر چند ثانیه عقب و جلو شود، چه می شود!

راستی پیش از این چه تجربه هایی داشته اید؟

من نزدیک به یک سال است وارد شبکه اول شده ام و نوروز امسال «با کی بریم سیزده به در» را کار کردم. برنامه «سایه روشن» و چند مورد دیگر در کارنامه ام وجود دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>