سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۲:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب

آشنایی با برگزیدگان آیین انتخاب کودکآنلاین + معرفی ایده‌ها

kudakonline

در واپسین روزهای سال گذشته ۲۰ ایده برگزیده برای وب‌سری در نخستین جشنواره وب‌سری و فیلم کوتاه کودکآنلاین معرفی شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری جشنواره کودکآنلاین، صاحبان این ۲۰ ایده که قرار است طی فصل بهار یک فصل از ایده آنها تولید و برای ارائه در مراسم پایانی جشنواره ارائه شود، در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره درباره اثر خود توضیح دادند که از نظر می‌گذرانید؛

*ماجراهای یک جنگل آبی زیر سطح آب‌ها

مهدی خرمیان | صاحب ایده جنگل آبی: من پیش از آغاز این جشنواره هم با مفهوم وب سری آشنا بوده‌ام و حتی چندین بار روی فیلم‌نامه‌هایی نیز کارکردم اما هیچ‌وقت به بخش تولید نرسید. در هفته‌های پایانی طرح خود را ارسال کردم و تنها یک طرح به نام جنگل آبی را در جشنواره شرکت دادم. جنگل آبی ایده‌ یک انیمیشن درباره جنگلی زیر سطح آب است و شخصیت اصلی جنگل آبی یک گوسفند آبی مهربان است.

** مهدی خرمیان – متولد: یزد ۱۳۴۸- لیسانس کارگردانی انیمیشن و کارشناس ارشد گرافیک. ساخت بیش از سه هزار دقیقه انیمیشن عروسکی و ساخت آثار کوتاه و تجربی. برگزیده جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی. عضو هیات‌ مدیره انجمن سینمایی فیلم‌سازان انیمیشن ایران (آسیفا)

*ماجراهای جذاب چند جوان مخترع

کورش مشهدی | صاحب ایده سال صفر:  چند جوان مخترع کارگاهی دانش بنیان در ساختمانی عجیب به راه می‌اندازند. این کار باعث شروع اتفاقات عجیب و ماجراهای جدید می‌شود. برای مثال در یک اپیزود موجودی فضایی به زمین می‌آید یا قصه ضحاک را روایت می‌کنیم و… ما تریلری را برای ارائه اولیه به جشنواره نمایش دادیم و آن را خیلی زود و کم‌هزینه ساختیم. می‌توانیم در ارائه نهایی از نظر جلوه‌های بصری خیلی قوی‌تر کار کنیم.

**کوروش مشهدی – دانش آموخته تئاتر. کارگردان تئاتر و فیلم کوتاه

* وقتی گاوها نوتلا می‌خورند!

اعظم مهدوی | صاحب دو ایده برگزیده:  در ایده برگزیده “شکم‌کله و کله‌شکم”، شکم‌کله اغلب به فکر خوردن غذا است و کله‌شکم بیشتر به غذا فکر می‌کند. این دو ظاهر عجیبی دارند، به طوری که شکم یکی از شخصیت‌ها به اندازه کله دیگری است. شکم‌کله و کله‌شکم با یکدیگر زندگی می‌کنند و می‌توانند ماجراهای عجیبی را رقم بزنند. در ایده برگزیده دوم با نام “گوشت و پیاز و دنبه”، گوشت، پیاز و دنبه نام سه گاو است با عاداتی عجیب مانند نوتلا و کره قالبی خوردن! گوشت، پیاز و دنبه همواره مجبور به فرار از دست یک قصاب هستند!

** اعظم مهدوی – متولد ۱۳۶۰ – کارشناسی گرافیک، نویسنده و مترجم کودک و نوجوان

*ساعت‌ها قصه برای یک شخصیت بکر

محسن شیری | صاحب ایده ایربراشAirbrush:: اتود طرح ایربراش ۱۶ سال پیش کشیده شد. شخصیت اصلی این اثر ابزاری است که از بدنه خودش به وجود آمده است. این شخصیت گاهی می‌بازد و شکست می‌خورد و گاهی پیروز می‌شو.  سطل رنگ در ایربراش استعاره از عقل است. زبان این طرح، تصویر است و ایربراش وابسته به جریانات زودگذر نیست بنابراین برای این شخصیت بکر، می‌توان ساعت‌ها قصه آفرید.

** محسن شیری-   متولد ‌۱۳۵۴- تولیدکننده انیمیشین از سال ۸۳

*چالش‌های شیرین اعضای یک خانواده

میثم زیدی | صاحب ایده “به‌همین سادگی”: این ایده، قصه اعضای یک خانواده‌ است که طی اتفاقات روزمره و شیرینی که در زندگی آنها رخ می‌دهد، دچار چالش می‌شوند. محتوای این انیمیشن، روانشناختی است و در آن به مسائل تربیتی نوجوانان پرداخته می‌شود. انیمیشن “به‌همین سادگی” از قابلیت تولید در قسمت‌های متعدد و پخش در داخل و خارج از کشور برخوردار است.

**میثم زیدی- متولد ۱۳۶۲- کارشناس نقاشی- تصویرگر کتاب کودک

*روایتی از نزاع ابدی برای بقاء

پری‌سا شمس | صاحب ایده “خبیث‌های قطب شمال”: در سرزمین‌های یخ‌زده قطب شمال، جغدی یک چشم به‌همراه موشی که ترسوست، یک تیم برای شکار تشکیل می‌دهند. هدف این دو، خانه سالمندانی است که دو مهاجر مدیریتش می کنند؛ پنگوئن پیر از قطب جنوب و میگوی آرتمیا از دریاچه ارومیه…  تم اصلی این وب‌سری انیمیشن، نزاع ابدی برای بقا است که در یک بستر کمدی روایت می‌شود.

** پری‌سا شمس-  فوق‌لیسانس ادبیات دراماتیک، فیلم‌نامه‌نویس سینما و تلویزیون، نویسنده

*اختراعاتی که باعث خرابکاری می‌شود!

سیدنوید سیدعلی‌اکبر | صاحب ۲ ایده برگزیده: ایده “مامان طوطی و بچه طوطی”: قهرمان هر قسمت این وب‌سری، یک بچه طوطی است که هیچ حرفی نمی‌زند و همیشه در حال تکرار حرف‌های دیگران است که این باعث ایجاد دردسر و درگیری بین خودش و دیگران می‌شود. ایده “دوقولوهای خل وچل”: دوقولوهایی با نام‌های خل و چل، اغلب در حال انجام اختراعات عجیبی هستند که باعث خرابکاری می‌شود!

** سیدنوید سیدعلی‌اکبر- متولد ۱۳۶۲ – لیسانس مرمت آثار تاریخی، نویسنده و مترجم کودک، دارای ۵۰ کتاب تألیفی برای کودکان و نوجوانان و مدیرفرهنگی نشرهوپا

*سیاست‌گذاری در دست بچه‌ها!

پوپک کفیلی | صاحب ایده “دفتر سیاست‌گذاری در امورداخلی”: در یک دفتر سیاست‌گذاری ۵ یا۶ کودک کمتر از ۱۰ سال گردهم می‌آیند و در هر جلسه باید برای یک سوال یا چالش، پاسخ پیدا کنند. در این جلسه بچه‌ها بدون دخالت مستقیم بزرگسالان باید در مسائل بسیار جدی از گرمای زمین و انتخاب جایگاه کودکان در ارکان نظام تا مفرح‌ترین مسائل مانند انتخاب بهترین بازی جهان یا کشف مناسب‌ترین غذا برای کودکان با یکدیگر به بحث بپردازند. درنهایت این گروه به اصطلاح سیاست‌گذار، باید پاسخی را که با همکاری یکدیگر پیدا کرده‌اند، به اطلاع بزرگسالان برسانند.

** پوپک کفیلی متولد۱۳۷۲ – کارشناس خبرنگاری، نویسنده، خبرنگار و فعال ادبی، داور جایزه ادبی واو

*دارالوحوش؛ یک مدرسه متمدن برای حیوانات

مهدی شاه‌پیری | صاحب ایده “دارالوحوش”:ماجراهای این مجموعه وب‌سری انیمیشن درمورد یک مدرسه‌ حیوانات است. اهالی مدرسه حیوانات با هم اختلاف ظاهر و سلیقه دارند، اما یک ویژگی منحصربه فرد دارند و آن اینکه همه معتقدند انسان‌ها در موردشان اشتباه فکر می‌کنند چون آنها وحشی نیستند و فکر می‌کنند خیلی متمدن‌تر هم هستند! آنها در مدرسه حیوانات عکسی روی دیوار کلاس دارند و آموزش‌هایی می‌بینند. شخصیت‌های انیمیشن “دارالوحوش” به این ترتیب هستند؛ معلم بزی که ریش دارد و عینک می‌زند، دم کلفت-ژن خوب دارد و خیلی اتفاقی پدرش در جنگل بروبیایی دارد، خز- یک بچه پایین شهری است، هیچکس- آفتاب پرستی است که مدام تغییر رنگ می‌دهد، ناصر- یک خنگ بالفطره که از وضعیت خود راضی است و خال‌من‌خالی- یک بچه یوزپلنگ است.

** مهدی شاه‌پیری متولد ۱۳۵۹ – کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر

*اکشن‌های یک‌دقیقه‌ای جذاب برای کودکان

ایمان محمدامینی | صاحب ایده “پیت و بمبو”:ایده ”پیت و بمبو” به‌صورت خاص برای پخش در وب طراحی شده است. این انیمیشن مجموعه‌ای از اپیزودهای یک دقیقه‌ای پر از اکشن است که همین، کار را برای کودکان جذاب می‌کند. سه کاراکتر اصلی در “پیت و بمبو” هر کدام به دنبال هدفی هستند و این تنوع باعث می‌شود  که دست نویسنده برای تغییرات، نزدیک‌شدن به سوژه‌های مختلف و… کاملا باز باشد.

** ایمان محمدامینی، متولد ۱۳۶۱ – کارشناس نرم‌افزار-  انیمیشن‌ساز

*پیوند کودکان با موسیقی از راه انیمیشن

پوریا عبداللهی‌چهاردانگه، صاحب ایده “بازنوازی و تصویرگری آهنگ‌های کلاسیک جهان”: این طرح، تلاشی جهت آشنایی کودکان با موسیقی جهان از طریق انیمیشن است. ما فقط سبک کلاسیک را در نظر نداریم و آن‌دسته از آثار را در نظر می‌گیریم که حافظه موسیقایی کره زمین هستند.  کاراکترهای انیمیشن “بازنوازی و تصویرگری آهنگ‌های کلاسیک جهان” بر همین اساس طراحی‌شده‌اند.

** پوریا عبداللهی‌چهاردانگه، متولد ۱۳۶۰ – کارشناس ادبیات، ویراستار، پژوهشگر ادبیات و مدرس موسیقی

*دیوهای جذاب افسانه‌ای

وریا نیک‌منش و مریم هاشم‌نژاد صاحبان ایده “چل‌دیو”: این ایده برای مجموعه‌ای فانتزی، طنز و آموزشی برای مخاطبان کودک و نوجوان است. این مجموعه و‌ب‌سری برگرفته از شخصیت دیوهای افسانه‌های فولکلوریک ایران با تیپ‌های جذاب طراحی شده است. در طراحی “چل‌دیو” به ویژگی‌های اخلاقی گوناگون پرداخته می‌شود. رویکرد این مجموعه، امروزی و به دور از کلیشه‌هایی است که تاکنون درباره دیوها وجود داشته و این برای جذب مخاطب داخلی و بازار جهانی حائز اهمیت خواهد بود.

**وریا نیک‌منش، متولد ۱۳۵۹ – کارشناس ارشد انیمیشن و  مریم هاشم‌نژاد، متولد ۱۳۶۰کارشناس گرافیک،  تصویرسازی و کارگردانی مشترک پروژه‌های گوناگون

*فریادی از گلوی جانورانی که منقرض شده‌اند

سیدنیما میربابایی صاحب ایده “تنها ماموت دنیا”: باورتون می‌شه هنوز ممکنه یه ماموت زنده باشه؟ اون‌وقت با نقاب خودشو میون ما آدما جا زده باشه؟ هر روز مترو سوار می‌شه و می‌ره سر کار؟ تبلت داره و توی آپارتمانی زندگی می‌کنه؟! کسی چه می‌دونه؛ شاید بدون اون‌که خبر داشته باشید هر روز از کنارش رد می‌شین! یا شاید همکار یا دوست شما باشه! عجیب به نظر می‌رسه؛ اما توی دنیای کودکانه “باید به شاید ایمان داشت”. “تنها ماموت دنیا”؛ کتابی‌ست، ایده‌ای‌ست، ترانه‌ای‌ست به زبان کودکانه با روایت نیما میربابایی؛ اما اگر فکر می‌کنید مخاطبش فقط بچه‌ها هستند، اشتباه می‌کنید. این عارفانه غمگین، فریادی است از گلوی جانورانی که منقرض شده‌اند و آنان که هنوز برای نجات‌شان فرصت هست. داستان‌سرایی، تنها راه نزدیک‌تر شدن دل‌هاست؛ البته به گونه‌ای آرام، صبور و ژرف…

** سیدنیما میربابایی، متولد ۱۳۵۲ – کارشناس نرم‌افزار، نویسنده

*خنگول‌های بامزه، دوست‌داشتنی و خوردنی!!

 

رضا احمدیاری و فهیمه ذبیحی سلطانی- صاحبان ایده “سبزیجات خنگول”: ایده و طرح “سبزیجات خنگول” صرفا برای وب‌سری جهت عرضه و فروش در مارکت جهانی انیمیشن نوشته شد. “سبزیجات خنگول” شخصیت‌هایی از جنس سبزیجات هستند که درگیر ماجراها و اتفاقات ساده روزمره می‌شوند و واکنش آنها، موقعیت‌های خنده‌داری را از جنس کمدی اسلپ‌استیک ایجاد می‌کند.

**رضا احمدیاری، متولد ۱۳۵۹ – کارشناس ارشد انیمیشن و  فهیمه ذبیحی سلطانی، متولد ۱۳۵۹- کارشناس ارشد انیمیشن. این زوج هنری از موسس و مدیران شرکت فیلم و انیمیشن “کلید تصویر متحرک” هستند. هنر آموز انیمیشن و مدرس دانشگاه، فعالیت در زمینه انیمیشن از۱۳۸۴. تهیه‌کنندگی و کارگردانی ۳ مجموعه تلویزیونی، لوح فشرده “نقل و نبات” انیمیشن‌های موزیکال آموزشی به زبان کردی و ساخت فیلم کوتاه. کسب جوایز مختلف از جشنواره‌های داخلی و خارجی

*حل پرونده‌های پلیسی جنگل

سعید ترخانی – صاحب ایده “شرلوک غاز”: بزرگترین خلافکار پلید جنگل که تاکنون کسی چهره‌اش را ندیده، به کمک گرگ، روباه و کلاغ هر روز درگوشه‌ای از جنگل خرابکاری می‌کنند و این وظیفه “کارآگاه غاز” و دستیارش “سوسمار”  است که جلوی این خرابکاری را بگیرند! “شرلوک غاز” در عین بلاهت و ساده‌لوحی خودش را بسیار دانا، عاقل و ریزبین می‌داند و مدام به دستیارش سوسمار سرکوفت می‌زند. “سوسمار” برخلاف ظاهرش، ندانسته بسیار ریزبین و باهوش است… آن دو به کمک هم، تلاش می‌کنند تا پرونده‌های پلیسی جنگل را حل کنند

**  سعید ترخانی- متولد ۱۳۵۶ – کارگردان انیمیشن

*چالش‌های کمدی سه دیو کوچک!

اسداله دیانتی – صاحب ایده “بوگولو”: “بوگولو” یک مجموعه انیمیشن کات‌اوت و در ژانر کمدی زد و خوردی، صرفا با هدف سرگرمی، طراحی شده است. بو،گو،لو؛ سه دیو کوچک احمق هستند که در آینه زندگی می‌کنند و هر بار با خروج از آینه چالش‌های کمدی را رقم می‌زنند. قصه‌های زیادی بر پایه حماقت‌های این سه شخصیت قابل تولید است. “بوگولو” در فرازمان و فرامکان و البته بدون دیالوگ روایت می‌شود تا قابلیت عرضه‌اش برای مخاطب جهانی تسهیل شود.

** اسداله دیانتی – متولد ۱۳۵۸ – ایده‌پرداز ، کارشناس، نویسنده و تهیه کننده انیمیشن- مدیر استودیو رضوان

*همراهی با کنجکاوی نوجوانان

وحید گلستان – صاحب ایده “خوره‌ها”: نوجوانان به محض شناخت علایق خود کنجکاوند که همچون یک حرفه‌ای و گاهی بیشتر، مانند خوره تا انتها علاقه خود را تجربه کنند.  موضوعات “خوره‌ها” شامل سینما، گیم، فوتبال، کتاب، مد، گردشگری و… خواهد بود. در این وب‌سری با یک روز خاص که در آن رویداد مهمی برای خوره جذاب رخ می‌دهد، همراه می‌شویم

**وحید گلستان – متولد ۱۳۵۸ – نویسنده و کارگردان سینما، کارگردانی فیلم سینمایی “تتل و راز صندوقچه”

*ماجراهای اُه و دایناسورِ خانگی‌‌اش

 

سیدمحمدصادق‌لواسانی – صاحب ایده “آقای اُه”: این یک مجموعه پویانمایی برای کودکان با مدت زمان ۹۰ تا ۱۲۰ ثانیه و با حداقل دیالوگ ممکن است. داستان این انیمیشن در عصر انسان اولیه و حول‌محور فردی به نام اُه و دایناسورِ خانگی‌ و باهوش او روایت می‌شود. اُه، مردِ همیشه متعجب، سر به هوا و بی‌توجه داستان است که ترجیح می‌دهد به جای فکر کردن به عواقب کارش، تنها با گفتن «اُه» ابراز تاسف عمیق خود را در برابر خراب‌کاری‌هایش نشان دهد و این دایناسور خانگی اوست که باید همه چیز را به جای خود بازگرداند! دو قسمت «بدون آب» و «بمب اتم» از این مجموعه توانسته است به بخش مسابقه ۶ فستیوال بین‌المللی در ایران، امریکا، برزیل، مقدونیه و جامائیکا راه پیدا کند.

** سیدمحمدصادق لواسانی – متولد ۱۳۶۵- تهیه‌کننده وب‌سری‌های انیمیشن «آقای اُه» و «بندانگشتی‌ها»، وب‌سری‌های رئال «پاتوق» و «قاشق چنگال»، برنامه‌ریز تبلیغات و مدیر روابط عمومی سینما، خبرنگار

نخستین جشنواره فیلم کوتاه و وب سری کودکآنلاین به دبیری سیدجمال هادیان در چهار فاز فراخوان ایده، انتخاب ایده‌های برتر، مشارکت در تولید ایده‌ها و انتخاب تولیدات برتر برگزار می‌شود.

 

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>