سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
محمود دینی به سوره سینما گفت:

سینما به موضوع قاچاق مواد مخدر و ریشه‌های مدرنش ورود کند/ انتظار حمایت معنوی از تولید «گروگان»

mahmood-dini

محمود دینی گفت: وقتش است که سینما وارد موضوع قاچاق مواد مخدر و ریشه‌های مدرنش شود، چون تلویزیون ممکن است نتواند حالا حالاها ورود پیدا کند.

سوره سینما – محمود دینی را همه بخاطر ایفای نقش «داش علی» مجموعه «آینه عبرت» می شناسند؛ مجموعه‌ای که در دوران رکود تولید محصولات سرگرم کننده در رسانه ملی حسابی دیده شد و بعد از تولید دو فصل از آن فضایی را برای دینی و دیگر بازیگر اصلیش جواد گلپایگانی فراهم کرد که بتوانند سینما را هم تجربه کنند. محمود دینی به غیر از ایفای نقش در «آینه عبرت» به عنوان تهیه کننده هم در این پروژه حضور داشت و از آن سو همکاری طولانی مدتش با معاونت فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر موجبات آن را فراهم کرد که در یکی از آثار شاخص سینمای ایران در بحث قاچاق مواد مخدر یعنی «تیغ و ابریشم»مسعود کیمیایی هم حضور داشته باشد. محمود دینی در گفتگویی خواندنی با «سوره سینما» هم درباره آن سالها حرف زده و هم سالهای اخیر که شراکتش با بابک زنجانی بدجوری حاشیه ساز شد. دینی در این گفتگو نقطه نظرات جالبی هم درباره تولید محصولات مبارزه با مواد مخدر طرح کرده است.

*خیلیها می‌خواهند بدانند چرا در سالهای اخیر بیش از حد از سینما و تلویزیون دور شده ای و با اینکه مدام درباره طرحهایت برای کار حرف میزنی ولی در نهایت هیچ کدام از طرحهایت را اجرایی نمیکنی؟

من بچه تلویزیون هستم و چون از تلویزیون بالا آمدم همیشه دوست داشتم به کارم برای تلویزیون ادامه دهم و دقیقا از اوایل سال ۸۴ به دنبال بازگشت به تلویزیون هستم و طرفی نمی بندم. با مدیران سازمان و شوراهای تصویب فیلمنامه هم مشکلی ندارم و اتفاقا طرحها را تصویب می‌کنند ولی از جایی به بعد گیر حراستی حادث می شود و جلوی ادامه کار را می‌گیرد. من طرحی داشتم به نام «مسابقه بزرگ برای خانواده بزرگ» که حداقل پنج سال زودتر از از «خندوانه» و «دورهمی» ارائه شد ولی طرح را مدام عقب انداختند تا به ناگاه دیدیم طرح ما به نام های دیگر روی آنتن رفته است.

*دوری از سینما چه دلیلی داشت؟ در سینما هم مشکلات نظارتی داشتی؟

من از تلویزیون دور شدم و به سینما رفتم تا مستقلا محصولات رئالیستی تولید کنم. در اواخر دهه هفتاد موسسه یاسین فیلم را تأسیس کردم و در یک بازه چند ساله چنان گرفتار بوروکراسی این استقلال کاری شدم که دیگر کلا تلویزیون را فراموش کردم. در سینما ابدا مشکل نظارتی نداشتم و اخیرا هم به دنبال تولید یک اکشن ماجرایی به نام «گروگان» هستیم.

*….یعنی ارتباطاتی که با بابک زنجانی داشتی نیز مشکلی در مسیر فعالیت ات ایجاد نکرد؟

بنده اصلا و ابدا شراکتی با بابک زنجانی نداشتم. ایشان یک سری تجهیزات سینمایی داشت که نظارت آنها به من واگذار شد و این نظارت هم به طور مستقل صورت می‌گرفت و نه از طریق شراکت. بعد از ماجرای دادگاهی شدن ایشان نیز تمام تجهیزاتی که در اختیار ما بود به وزارت نفت تحویل داده شد!

*با این حال خیلی‌ها می‌گویند محمود دینی شریک سینمایی بابک بود.

اگر بابک زنجانی شریک من بود پس چرا دیگران کنارش فیلم ساختند و از آن همه پروژه پرهزینه حتی یکی اش سهم من نشد!!؟؟ جالب است که من بیکارم و آنها که پول های میلیاردی از زنجانی گرفتند و فیلم های نفروش ساختند نه تنها فعالیتشان ادامه پیدا کرد بلکه حتی از رسانه ملی سریال گرفتند!!! من یک ریال بابت تولید از زنجانی نگرفتم و به خاطر همان نظارت بر تجهیزات هم سه سال سوال و جواب شدم!!

*فارغ از «آینه عبرت» کم نیستند آنهایی که شما را با درام ملتهب «تیغ و ابریشم» به یاد می‌آوردند. از همکاری با مسعود کیمیایی در این پروژه بگویید؟

ببینید، هم «آینه عبرت» و هم «تاراج» و هم «تیغ و ابریشم» و هم کلی فیلم دیگری که درباره اعتیاد در این سالها ساخته شده اند را مرور کرده ام و یک نکته را فهمیده ام و آن هم اینکه در بحث دراماتیک کردن پرونده های مواد مخدر اگر منشأ قاچاق را نشان ندهیم محصول کاملا عقیم می ماند. مسعود کیمیایی در «تیغ و ابریشم» از همان ابتدا به ریشه زد و ایرج قادری هم تا حد زیادی در «تاراج» به سراغ ریشه ها رفت. خودمان هم در «آینه عبرت» تا جایی که تلویزیون اجازه میداد سعی می کردیم در کنار معلول، علتها را واکاوی کنیم و بر پرونده های واقعی تکیه کنیم. زمانی که کیمیایی می خواست «تیغ و ابریشم» را بسازد برای پاره ای هماهنگی ها به سراغم آمد و من هم به واسطه فعالیت های تولیدی مسئولیت هماهنگی بخش های نظامی تولید را برعهده گرفتم.

*چطور شد که در «تیغ و ابریشم» بازی کردید؟

اصلا علاقه ای به ایفای نقش نداشتم چون به قدر کفایت در «آینه عبرت» دیده شده بودم و نمی خواستم خودم را به پروژه کیمیایی منگنه کنم ولی کیمیایی خودش گفت بد نیست دو پلان یادگاری ازت داشته باشم!

*همان زمان بود که شایعه شد برای سکانس پایانی «تیغ و ابریشم» یک پمپ بنزین را روی هوا فرستاده اید؟

{میخندد} کاملا شایعه بود و صحت نداشت. برخی از آنها که فیلمنامه «تیغ و ابریشم» را خوانده بودند شایعه کردند کیمیایی برای آن که دوز رئالیستی فیلمنامه را بالا ببرد قصد دارد پمپ بنزینی در شهرک غرب را منفجر کند و به خاطر همین شایعه نیز مجبور شدم به کمیته مرکزی نیروی انتظامی بروم و کلی توضیح دهم در صورتی که کل آن سکانس انتهایی با یک آتش سوزی ساده گرفته شد و مابقیش در استودیو و از طریق ویژوال افکت بازسازی شد.

*از پروژه «گروگان» بگویید؟

«گروگان» هم در امتداد همان علایقیست که در پرونده های مرتبط با مواد مخدر داشته ام. این درام مهیج چندملیتی است و از تهران تا اصفهان و ترکیه روایت میشود. برای تولید یک شریک ترک داریم؛ شریکی که مالک تعدادی سینما در ترکیه و دوبی و تاجیکستان است و این مسأله موجب میشود فیلممان محصور به بازار داخل نشود. از آن سو در تلاشیم تا یکی دو بازیگر مطرح هالیوودی را برای پروژه به خدمت بگیریم!

*«گروگان» چه تفاوت هایی دارد با فیلم هایی مانند «ابد و یک روز» یا همین «متری شش و نیم» که با سوژه مبارزه با مواد مخدر تولید شده اند؟

اینها که می گویم برای بازارگرمی نیست چون مدت هاست از تلویزیون حذف شده ام و دلیلش را هم نمی دانم پس بگذارید رک حرف بزنم. به هر حال ما علمدار مبارزه با مواد مخدر در تلویزیون و سینما بودیم ولی ما را حذف کردند که چه کنند؟ معلول را نشان دهند و علت را فاکتور بگیرند؟؟ شما فکر میکنید داعش و طالبان چطور شکل گرفت؟؟ جز این است که بنیاد داعش بر تجارت مواد مخدر گذاشته شد!؟ فکر میکنید یکی از بهترین فضاها برای شستشوی پولهای کثیف تجارت مواد کجاست؟؟ آیا کسی جرأت دارد بگوید غیر از بازار ارز، عرصه فرهنگ و هنر هم میتواند جایی باشد برای شستشوی درآمد مواد؟؟ اینها چیزهایی است که در «گروگان» نشان خواهیم داد!!

*فکر می کنید اجازه دهند چنین مضمونی را صریح بیان کنید؟

هم منطقه باید بداند و هم دنیا که هنوز اجازه استفاده از سگ ردیاب مواد برای ما نیست ولی قاچاقچیان مواد مخدر سگ های تربیت شده ردیاب دارند. دنیا باید بداند که فارغ از مسأله نفت یکی از دلایل مهم عدم ایجاد آرامش در منطقه خاورمیانه کارتل های عظیم موادمخدر هستند که در کشورهای شرقی ایران لانه کرده‌اند و آن قدر جسور شده‌اند که بعد از یک دهه بیزنس مواد، مدعی دارا بودن کارخانجات تولید دارو یا شرکتهای دانش بنیان می شوند! اینها را باید سینما و تلویزیون نشان دهد! این طور نیست؟؟

*به هر حال همین حالا نیز همه پروپاگانداها برای محصولاتی است که حتی به نزدیکی ریشه های پولشویی مواد مخدر نمیروند و علت العلل قاچاق را کاملا استتار میکنند؟

به هر حال همین که در سال های اخیر فضایی از سوی برخی رسانه ها فراهم شده برای صحبت درباره ورود پول های کثیف به سینما که یکشبه رخ نداد! گروهی بودند که پیشتاز شدند و جلو رفتند و رفته رفته جرأت ایجاد شد که درباره همه آنها که سرمایه ای وارد تولید سینمایی می‌کنند طرح سوال شود. درباره قاچاق مواد مخدر و ریشه های مدرنش هم وقتش است که سینما وارد شود چون تلویزیون ممکن است نتواند حالا حالاها ورود پیدا کند. شخصا انتظارم از دستگاه های نظارتی فرهنگی فقط و فقط حمایت معنوی از تولید «گروگان» است تا فتح بابی شود برای گفتگو درباره ریشه های یک دهه اخیر قاچاق مواد مخدر!! آنها که قاچاقچی را در پنت هاوسی لاکچری نشان میدهند و نمی گویند چگونه این قاچاقچی درآمدش را شستشو می دهد و اربابانش چه کسانی هستند، دقیقا در مسیری قرار دارند که آن قاچاقچی دوست دارد!!! ولی این پایان کار نیست؛ همان طور که امثال ایرج قادری و مسعود کیمیایی و بسیاری دیگر به اندازه خود به ریشه ها زدند من هم در «گروگان» همین کار را خواهم کرد و نشان خواهم داد که چگونه به خاطر تجارت مواد مخدر، نابودی چندبُعدی در کشورهای همسایه رقم خورد!


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>