سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۵:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب
گزارشی از نشست یک روزه هنرمندان استان‌های کردستان، لرستان و خوزستان در سنندج؛

وظیفه هنرمندان بیان درست آسیب‌های اجتماعی

hasani-derakhshandeh

پوران درخشنده کارگردان سینمای کشور، بر نقش و رسالت هنرمندان در بیان درست و هنرمندانه سیاهی‌های آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش سوره سینما، پوران درخشنده فیلم‌ساز و ناظر پروژه تولید فیلم‌های سینمایی ۱۰۰ ثانیه ای با موضوع آسیب‌های اجتماعی در نشست فیلم‌سازان سه استان لرستان، خوزستان و کردستان در سنندج آسیب‌های اجتماعی در جامعه را بسیار خطرناک عنوان کرد و توجه جدی به آگاهی سازی جامعه، ارائه راه حل و مقابله با آن را بسیار امری جدی و حیاتی دانست.

وی گفت: نقش هنر و هنرمندان در این زمینه بسیار پراهمیت است و اکنون که مسئولین با درک درست از این نقش هنرمندان را به یاری فراخوانده اند وظیفه ما هنرمندان تلاش در جهت بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های هنری در بیان درست معضلات و مشکلات آسیب‌های اجتماعی، ارائه راه حل و برانگیختن جامعه در مبارزه با آن است.

کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» افزود: ساخت فیلم ۱۰۰ ثانیه ای با موضوع آسیب‌های اجتماعی که در آن هنرمند بتواند در کوتاه‌ترین زمان پیام خود را به مخاطب منتقل کند کاری بسیار سخت و پیچیده است که مستلزم پژوهش، انتخاب ساختاری مناسب که بتواند درد را ببیند، بیان نماید و در حالی‌که پیام را به مخاطب منتقل می‌نماید، راهکار برخورد و مبارزه با آن نیز ارائه شود.

derakhshandeh

درخشنده با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی در درون خود سیاهی‌های بسیاری دارد بیان کرد: آنچه که مهم است بیان درست و هنرمندانه به تصویر درآوردن این سیاهی و هشدار به جامعه با ارائه راه حل که تمامی آن بر می‌گردد به پژوهش دقیق و موشکافانه هنرمند نسبت به موضوع که باید به آن بسیار توجه شود.

وی در خصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: این آسیب‌ها بر اساس هر استان و بر طبق پژوهش‌های صورت گرفته که توسط استانداری‌ها اعلام و مشخص شده و هر هنرمند فیلم‌ساز براساس اولویت‌های اعلام شده می‌بایست با بهره‌مندی از زبان و یا گویش محلی، فرهنگ و ویژگی‌های بومی استان خود با بهره‌مندی از تیمی کاملا حرفه ای به تولید طرح‌های تصویب شده بپردازد.

این فیلم‌ساز گفت: هدف این پروژه نگاه جشنواره این ننیست بلکه به دنبال آنیم تا این آثار پس از ارائه بتواند ضمن معرفی درست آسیب در کاهش و رفع این معضل‌ها به مردم و مسئولین کمک کند.

درخشنده در پایان تأکید کرد: تولید فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه ای در قالب فرم و محتوای کاملا سینمایی و حرفه ای اولویت کار قرار دارد.

هر استان در قالب فیلم معضلات اجتماعی خود را به چالش می‌کشد

مدیر هماهنگی واحدهای تصویری سازمان سینمایی حوزه هنری در نشست فیلم‌سازان استان‌های خوزستان، لرستان و کردستان گفت: نمایاندن معضلات اجتماعی در قالب فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای در استان‌های کشور در اولویت تولید قرار دارد.

هنرمندان استان‌های مختلف کشور در بیان هنرمندانه معضلات اجتماعی در جهت آگاه‌سازی اجتماعی و کاهش آسیب‌های مرتبط با آن در جامعه تولید فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای در استان‌های مختلف کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به تقسیم استان‌ها در چند منطقه گفت: در استان کردستان به عنوان یکی از قطب‌های فیلم‌سازی کشور با حضور فیلم‌سازان توانمند و متخصص انتظار داریم آثار بسیار خوبی در جهت معرفی هنرمندانه آسیب‌های اجتماعی این استان با ارائه راهکار کاهش و از بین بردن آسیب‌ها به مرحله تولید برسد.

hasani

حسنی بیان کرد: در هر منطقه یک ناظر مسئولیت بررسی طرح‌ها و نظارت در روند تولید را بر عهده دارد و ناظر این منطقه خانم پوران درخشنده تعیین شده و بر همین مبنا تنها آثاری مورد تایید حوزه هنری قرار خواهد گرفت که ناظر مربوط آن را تایید کرده باشد.

وی گفت: در این آثار تولید شده توجه به ارائه راه حل و بیان درست مشکل مورد توجه است و هر هنرمند می‌بایست اثری مربوط به معضل استان محل سکونت خود را بر اساس اولویت‌های اعلام شده در بخش آسیب‌های اجتماعی به رویکردی کاملا حرفه‌ای تولید کند.

حسنی گفت: هنرمندان در مدت ۱۰ روز می‌بایست طرح، رزومه، برآورد مالی و عوامل تولید را معرفی و پس از تصویب توسط ناظر در مدت زمان مشخص که دو ماهه خواهد بود به تولید اثر پرداخته و یک زمان نیز برای رفع مشکلات احتمالی بر اساس نظر ناظر داده می‌شود که امیدواریم در پایان این پروژه که ابتدای آذرماه خواهد بود، شاهد آثاری ارزشمند در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور باشیم.

گفتنی است، نشست یک روزه هنرمندان استان‌های کردستان، لرستان و خوزستان دوشنبه ۹ اردیبهشت به منظور بررسی طرح‌های فیلم‌سازان این استان‌ها با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی در سنندج برگزار شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>