سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
گزارشی از مراسم رونمایی مستند «مک دونالدز تقدیم می‌کند»؛

تمجید حسن عباسی از سازمان سینمایی حوزه هنری به پاس حمایت از مستندسازان خلاق

abbasi-mcdonalds

مستند «مک دونالدز تقدیم می‌کند» به کارگردانی توحید ابراهیمی از محصولات مرکز مستند سوره با حضور حسن عباسی و جمعی از مستندسازان در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد.

به گزارش سوره سینما، مستند «مک دونالدز تقدیم می‌کند» به کارگردانی توحید ابراهیمی از محصولات مرکز مستند سوره وابسته به سازمان سینمایی حوزه هنری عصر روز گذشته – یک شنبه ۱۵ اردیبهشت – با حضور حسن عباسی و جمعی از مستندسازان و علاقمندان به سینما  در تالار سوره حوزه هنری رونمایی شد.

توحید ابراهیمی، کارگردان مستند «مک دونالدز تقدیم می‌کند»، پس از نمایش این فیلم، ضمن تقدیر و تشکر از حاضرین در مراسم گفت: بسیار خوشحالم که مدیران حوزه هنری و افرادی چون: محسن یزدی و یاسر فریادرس در حوزه هنری حضور دارند تا ما جوان‌ها بتوانیم وارد عرصه تولید فیلم مستند بشویم. اعتماد آن‌ها به ما بسیار مهم است و خدا را شاکرم که توانستم از عهده این پروژه در حد مطلوب برآیم.

abbasi-mcdonalds2

حسن عباسی، کارشناس مسائل استرتژیک، نیز به عنوان میهمان ویژه درباره این مستند گفت: امروز جوانان ما فرم را به خوبی یاد گرفته‌اند و دست به خلق مستندهایی می‌زنند که در حد شخصیت‌های بزرگی همچون آدام کورتیس و مایکل مور است. آن‌ها به‌خوبی بر فضای مستند و چگونگی پرداخت موضوعات به‌ویژه موضوعات استراتژیک آشنا شده‌اند و این شجاعت و جسارت را باید ستود. باید خدا را به پاس حمایت حوزه هنری از این جوانان خلاق شکرگزار بود. این مستند در حدود ۳۰ دقیقه بود اما باید به حدود ۵۰ دقیقه برسد؛ زیرا تنها جامعه نخبگانی کشور را درگیر می‌کند؛ در حالی که موضوع سبک زندگی آمریکایی باید بدنه اصلی جامعه را جذب کند.

وی ادامه داد: در این مستند به‌خوبی با موضوع تثلیث مواجه می‌شویم، در ابتدا یک فرم فرااستدلال‌گرایی به عنوان بستر در جامعه غربی و سپس در جهان توسعه می‌یابد، بعد از آن مکدونالد به عنوان یک نماد در سراسر جهان گسترده می‌شود و در نهایت وقتی مکدونالد از یک سیستم غذایی فراتر رفت، آمریکایی‌سازی زندگی مردم رقم می‌خورد. پرداختن به سبک زندگی آمریکایی و بحث مکدونالد در سال ۸۰ در دانشگاه تهران آغاز شد و متاسفانه در همان سال با چاپ یک نشریه به پایان رسید. امروز پس از ۱۸ سال در حوزه هنری مستندی می‌بینیم که تا چه اندازه این موضوع اهمیت دارد و متاسفانه در این مدت هیچ اقدام سازنده‌ای صورت نگرفته است.

abbasi-mcdonalds3

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: غرب انسان را حیوان می‌داند و از دو هزار سال پیش او را حیوانی ناطق، حیوانی غیر قابل اعتماد و اخیرا انسانی شگفت‌انگیز خطاب کرده است. زمانی که باور غرب به انسان وجه انسانی آن است قطعا به پایان راه فکری خود نزدیک می‌شود و امروز آثار این نابودی را شاهد هستیم. اساس کاپیتالیسم این است که هر چیزی کالا است و هر کالایی قیمتی دارد. در دنیایی که همه چیز خرید فروش می‌شود و حتی انسانیت و محبت را با پول مهیا می‌کنند، اسلام بالاتر از قیمت به بها می‌پردازد و اتفاقاتی مانند مدافعان حرم و یا حضور جوانان در اعتکاف آن هم در شب عید و سپس راهی شدن به گمیشان و آق‌قلا و سپس به لرستان و خوزستان نشان می‌دهد نسخه غربی‌ها در تعریف انسان باطل است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>