سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۵ ق.ظ چاپ مطلب

شب سیامک شایقی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد

shayeghi-night

شب سیامک شایقی کارگردان سینمای ایران به همت کانون کارگردانان سینمای ایران و با همکاری بنیاد سینمایی فارابی در محل این بنیاد برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، نکوداشت «سیامک شایقی» کارگردان سینمای ایران یکشنبه شب – ۹ تیر- در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با حضور هنرمندان سینمای ایران برگزار شد.

امیر پوریا مجری مراسم در ابتدا گفت: حضورم توجیهی جز لطف کانون کارگردانان ندارد. شاید توجیهش نقدنویس بودن سیامک شایقی در گذشته باشد و دلیل برگزاری این جلسات حضور کسانی است که سال‌ها در سینما بودند و برای سینمای ایران زحمت کشیدند.

سپس محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران با اشاره به سی‌اُمین سال تاسیس کانون کارگردانان گفت: امشب اولین نکوداشت را برای سیامک برگزار می‌کنیم که امیدواریم تداوم داشته باشد چون او جزو جواهرات سینمای ایران در این کانون است. امیدوارم این جلسه مقدمه‌ای برای فیلم بعدی سیامک شایقی باشد.

سخنران بعدی علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در سخنانی گفت: در آغار سال جاری جلسه‌ای با کانون کارگردانان داشتیم که این جلسه از نتایج آن است و از رقم خوردن این برنامه خوشحالم.

علیرضا تابش در ادامه بیان کرد: نقش بی‌بدیل و منحصر به فرد کارگردانان در فرآیند خلق یک فیلم سینمایی بر کسی پوشیده نیست. امضای کارگردان بر اثر، فصل الخطابِ فیلم محسوب شده، به تبع آن سیل تشویق و انتقاد و انتظار و تحلیل به سویش سرازیر می‌شود.

تابش هنرهای نمایشی به طور عام و سینما به طور خاص را مدیون و مرهون کارگردانان سترگی دانست که با خلقِ آثارِ ماندگار، نام خود و فیلم‌هایشان را در تاریخ نه چندان طولانی این هنر، جاودانه ساخته‌اند.

وی افزود: کارگردان قبل از هر چیز مالک معنوی فیلم شناخته می‌شود که اگر این دارایی، ممهور به مُهر خلاقیت شود، حاصل و نتیجه کار، چیزی جز دوام و استمرار در عالم هنر نخواهد بود.

چنانکه حافظ می فرماید؛ حقه مِهر بدان مُهر و نشان است که بود…
مدیرعامل بنیاد سینمایی در ادامه افزود: بنیاد سینمایی فارابی بیش از پیش بر تکریم اهالی سینما و ارتقای فیلم‌های تولید شده و اهمیت و تاثیرگذاری کارگردانان سینمای ایران تاکیده کرده است و کلید توسعه، پیشرفت و درخشش فیلم‌های ایرانی در عرصه‌های جهانی را در تفکر، اندیشه و نگاه نوجویانه ایشان می‌جوید. تاریخ بسیار پربار فعالیت‌های چشمگیر کارگردانان سینمای ایران، بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی چه در عرصه داخلی و چه در میدان‌های بین‌المللی، آن چنان واضح و مبرهن است که کسی را یارای کتمان آن نیست.

تابش درباره جایگاه کانون کارگردانان گفت: کانون کارگردانان سینمای ایران، نقطه امید، بالندگی و سرافرازی سینمای نجیب ایرانی را نوید می‌دهد و امید است با اتکال بر توانایی‌های ذاتی و خلاقانه اعضای محترم آن، شاهد درخشش بیشتر آن در عرصه سینمای ایران و جهان باشیم.

تابش در ادامه گفت: هنرمند ارجمند جناب آقای سیامک شایقی علیرغم گذشت سال‌ها از فعالیت‌های دلسوزانه‌اش در سینمای ایران، همواره نگاهش را رو به افق‌های تازه دوخته ‌است. دغدغه‌های اجتماعی ایشان در روزگارانی که برخی از هم‌نسلانش، هنر را برای هنر می‌پسندیدند، پا را فراتر نهاده و وجه فکر و اندیشه هنری‌اش را به سوی معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی معطوف کرد. حاصلش خلق آثاری بود با نگاهی دلسوزانه و اصلاح گرایانه.

تابش در پایان گفت: امشب با همت کانون کارگردانان سینمای ایران و به پاسِ گرامی داشت بیش از سه دهه حضور مستمر جناب آقای سیامک شایقی، گردهم آمده‌ایم تا صمیمانه‌ترین و خالصانه‌ترین درودها را تقدیمشان کنیم.

فاطمه معتمدآریا رییس انجمن بازیگران سینمای ایران نیز در این مراسم گفت: این حرکت پسندیده‌ای است که ما اهالی سینما با هم آشتی کنیم و به همکاری و دوستی هم افتخار کنیم.

مهدی فخیم‌زاده درباره سیامک شایقی گفت: در دهه شصت اول از نقدهای شایقی او را شناختم و از طریق نوشته‌های تحلیلی و کاربردی او بود که دوستش داشتم.

رسول صدرعاملی دیگر کارگردان حاضر در مراسم گفت: امیدوارم این مراسم‌ تداوم داشته باشد و همچنان برگزار شود و این دیدارها تکرار شوند. من سه فیلم راه و بیراه، در کمال خونسردی و سمفونی تهران را با شایقی کار کردم و در حین کارها دیدم او چقدر استاد و معلم است و یاد دادن را بلد است.

رضا کیانیان با ابراز خشنودی از این مراسم بیان کرد: خوشحالم چنین مراسمی برگزار می‌شود. وقتی به من گفتند بیا گفتم با کمال افتخار ، چون آقای شایقی آدم محجوب و صبوری است و ممکن است گاهی یادمان برود افراد مهمی چون ایشان داریم. دو فیلم با ایشان کار کردم که در همکاری و دوستی با ایشان لذت بردم. حس و حال دنیایش شبیه چخوف است و امیدوارم این سینمای خاص او را بتوان به همه معرفی کرد.

هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه فیلم گفت: نمی‌دانم در مورد شایقی می‌شود کوتاه صحبت کرد یا نه، چون شاهد ورود و حضورش در سینما بودم تا حالا. از مجله فیلم افراد زیادی وارد سینما شدند که باعث افتخار ما است. وقتی برای فیلم شراره با او مصاحبه کردم، در مقدمه‌اش نوشتم که ساخت فیلم خوب برای ما مجله فیلمی‌ها باعث افتخار است. شایقی هم دوره بهرام دهقان بود و او شایقی را به ما معرفی کرد که از ابتدا هم با صداقت گفت من می‌خواهم از این کار عبور کنم و منتقد نمانم. منتقد هم شد و من نوشته‌هایش را بسیار دوست داشتم؛ هم از لحاظ متن و هم از لحاظ انصاف. و دوست داشتم هر چه می‌نویسد به همه نشان بدهم. امیدوارم در چهارمین دهه فعالیتش باز فیلمی در حد نقدهای درخشانی که می‌نوشت بسازد.

محمدعلی سجادی نیز گفت: یکی از محاسن سینما این است که می‌تواند رفاقت به وجود بیاورد. همه همدیگر را می‌شناسیم و حالا می‌توانیم درباره دهه شصت و وضعیت آن دوران صحبت کنم. در آن مقطع پس از بازجویی یک جنایت دوستان زیادی پیدا کردم از جمله در مجله فیلم که دوستان خوبی پیدا کردم. بهرام دهقانی دستیار من در گنج بود و اولین تدوینش در جدال بود و سیامک شایقی هم همانجا شناختم. آنقدر ایشان آرامش داشت که گاهی اعصاب آدم خرد می‌شد. در سینما خیلی گرفتار حواشی هستیم و گاهی همین باعث می‌شود موضوعات اصلی را درنیابیم. وقتی سیامک شایقی «جهیزیه برای رباب» را ساخت، به خودم بالیدم و خوشحال شدم.

سیامک شایقی در پایان این مراسم گفت: حرف زدن الان برایم سخت است، چون در شرایط خاصی قرار گرفتم و از زمان خبردار شدن هنوز شگفت زده‌ام. اگر بخواهم کلامم را در یک کلمه خلاصه کنم باید بگویم سپاسگزارم. باید از مادرم تشکر کنم که در زمان بارداری در سینمای باشگاه شرکت نفت آبادان فیلم به زبان اصلی فیلم می‌دید و اولین فردی در زندگی من بود که مرا با سینما مانوس کرد و آشنایی من با سینما از آنجا اغاز شد. باید از فرهاد هم تشکر کنم؛ برادر بزرگم به خاطر اینکه دوست خسرو دهقان بود و از این طریق با او آشنا شدم و من را تشویق کرد فیلم ببینم و بخوانم و او من را به معلم‌های دیگر معرفی کرد. مورد دیگر همکاران فیلم‌هایم هستند مخصوصا دستیارها و بعضی همکارانم. مورد دیگر هم صنفی‌ها هستند که باید از آنها تشکر کنم مخصوصا دوره فعلی که بهترین دوره آن است؛ چون ویژگی‌های این شورای مرکزی کانون کارگردانان، جسارت، پیشرو بودن و تلاش آنها برای استقلال است. منتقدان به من می‌گفتند شایقی نه به گیشه باج می‌دهد و نه به منتقدان و شاید به همین دلیل است که کلاهم پس معرکه است! ممنون از خانواده‌ام که در این سال‌های اخیر نگران سلامتی من بودند و هوای من را داشتند. از بنیاد سینمایی فارابی به دلیل همکاری در برگزاری مراسم و دارا بودن سالن نمایش خوب نیز قدردانی می‌کنم. آخرین سپاس هم از سینما است که به من بسیار آموخته و دلگرمی داده و به تفکراتم غنا بخشیده است.

در ادامه از سوی بنیاد سینمایی فارابی، صندوق اعتباری هنر و کانون کارگردانان سینمای ایران با اهدای شاخه‌های گل، لوح تقدیر و هدایایی از خدمات سی ساله سیامک شایقی تقدیر به عمل آمد.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان، حبیب ایل بیگی، دکتر مسعود نقاش زاده، بهمن فرمان ارا، غلامرضا موسوی، بهروز افخمی، رضا کیانیان، فاطمه معتمدآریا، رسول صدرعاملی، مهدی فخیم زاده، غلامرضا آزادی، ناصر غلامرضایی، نادر مقدس، خسرو معصومی، قاسم قلی‌پور، رضا درمیشیان و.. از حاضران این مراسم بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>