سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

یکصد و پنجاه و پنجمین محفل طنز «در حلقه رندان» در حوزه هنری برگزار شد

dar-halghe-rendan

یکصد و پنجاه و پنجمین محفل طنز «در حلقه رندان» با حضور رییس حوزه هنری و جمعی از طنزپردازان شب در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، بعد از بیان مقدمه ای توسط داریوش کاردان مجری مراسم، نادر مشایخی اولین شاعری بود که در این محفل به خوانش شعری با ردیف «بشکن می زنیم» خواند.

در ادامه سیامک روشن به شعرخوانی پرداخت. عباس احمدی نیز با خواندن چند دو بیتی عاشقانه، نوبت شعرخوانی خود را آغاز و شعر طنزی را نیز تقدیم حاضران کرد. بعد از اجرای یک قطعه موسیقی توسط مهدی فرج اللهی درباره فضای مجازی، امین تویسرکانی روی سن رفت و متن طنزی را خواند.

حسن صفاری و نسیم عرب امیری نیز نوبت های بعدی شعرخوانی را به خود اختصاص دادند. در ادامه علیرضا لبش متن های کوتاه طنزی را تقدیم حاضران کرد که مایه های سیاسی، اجتماعی و تاریخی داشت.

اکبر کتابدار کارشناس ادبی و استاد دانشگاه نیز در بخش آموزشی محفل، درباره آرایه ایهام، کارکرد آن در طنز و تفاوت آن با کژتابی توضیحاتی را ارائه کرد.

وی بیان کرد: این آرایه زمانی در شعر به کار می رود که شاعر قرار است یک واژه با دو یا چند مفهوم را بیان کند. نظیر این بیت از حافظ «ما در پیاله عکس رخ یار دیده ایم. ای بی خبر ز لذت شرب مدام ما» که در آن واژه «مدام» هم به معنای پیوسته و هم به معنای شراب است اما در مورد کژتابی باید گفت زمانی است که یک واژه در جای درست خود به کار نمی رود و در کتاب «سیر بی سلوک» اثر بهاالدین خرمشاهی بیشتر شرح داده شده است.

کتابدار همچنین به نمونه هایی از کاربرد کژتابی و ایهام در شعر و متون فارسی اشاره کرد.

علی زراندوز مهمان ویژه این برنامه بود که بر صندلی قرمز در حلقه رندان نشست.

وی درباره نحوه ورود خود به حوزه طنز توضیح داد: وقتی یازده ساله بودم، روزی پدرم مجله گل آقا را خریده بود و آن زمان جمهوری شوروی به تازگی از هم پاشیده بود و من این را به عنوان سوژه یک کاریکاتور انتخاب کردم و کشیدم و برای نشریه گل آقا فرستادم. این طور بود که در سال ۷۱ و در یازده سالگی اولین کار من در این هفته نامه منتشر شد.

وی در پاسخ به این که به کدامیک از حوزه های نظم، نثر و کاریکاتور علاقه مند است، گفت: بعدها که فهمیدم در کاریکاتور استعداد ندارم، آقای کیومرث صابری جلسه ای گذاشتند و برای من و چند نفر از دوستان فضایی را فراهم کردند تا در نوشتن نثر همکاری کنیم.

این نویسنده ادامه داد: گل آقا در سال های فعالیت خود دوره های فراز و نشیب را طی کرده است. برای مثال در دوره حضور زنده یاد ابوالفضل زرویی نصرآباد با ستون های ابداعی او، بخش نثر به اصطلاح تکانی خورد. من نیز سعی کردم شاخه های مختلف را در این مجله دنبال کنم.

زر اندوز درباره علت فعالیت کمتر خود در چاپ کتاب نسبت به فعالیت مطبوعاتی اش عنوان کرد: در زمینه نوشتن کتاب تنبل بوده ام و بیشتر در نشریات و مطبوعات نوشته ام. علاقه ای به این که کارهای مطبوعاتی ام در قالب کتاب چاپ شود، هم ندارم. به نظرم نوشته های مطبوعاتی تاریخ مصرف خاصی دارند.

وی با انتقاد از شرایط اقتصادی و اجتماعی افزود: وضع کنونی جامعه ما شبیه غذاهایی است که آخر هفته بعضی مادران از ته مانده های غذاهای روزهای قبل می پزند! اوضاع طوری است که همه از این که شب سالم به خانه می رسیم، احساس رضایت می کنیم!

این طنزپرداز همچنین با اشاره به اهمیت استعدادیابی از سنین نوجوانی توضیح داد: بسیاری از کسانی که از سنین نوجوانی با حضور در نشریه گل آقا استعداد  خود را کشف کردند یا کشف شدند، اکنون به جایگاهی رسیده اند. بنابراین مهم است که از این دوران به فکر بچه ها باشیم.

زر اندوز در پایان متن منتشر شده طنز خود در سال ۹۵ با عنوان «نامه پوتین به عباس جدیدی« را برای حاضران خواند.

سعید طلایی، سعیده موسوی زاده، شروین سلیمانی، حمید اسماعیلی و سید  امیر موسوی دیگر شاعرانی بودند که در محفل در حلقه رندان شعر خواندند.

محسن مومنی شریف رییس و ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، یوسفعلی میرشکاک، صابر قدیمی، حسین کلهر و… از دیگر مهمانان این برنامه بودند.

محفل طنز در حلقه رندان آخرین یکشنبه های هر ماه به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر با همکاری دفتر طنز حوزه هنری در این مجموعه برگزار می شود.

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>