سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ شهریور ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
میلاد امینی موحد در گفت‌و‌گو با سوره سینما مطرح کرد:

ماجرای صحنه‌های باورنکردنی که هیچ دوربینی شکار نکرد/ مستندات سیل هم باید در آلبوم خاطرات خوزستان بدرخشد

Milad-Amini

کارگردان مستند «خاکریزهای خوزستان» گفت: بنا نداشتیم منعکس‌کننده صحنه‌های دردناک از سیل باشیم و اعتقاد تیم ما بر این بود که باید تصویری از سیل آماده کنیم که در آلبوم خاطرات خوزستان بدرخشد.

میلاد امینی موحد از طلاب سطح سه حوزه علمیه اهواز و مسئول شبکه رسانه‌ای صف و معاون روابط عمومی و رسانه مرکز عصر ظهور است که تا کنون توفیق تولید بیش از ۳۰ مستند با موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی را داشته و در جشنواره تلویزیونی مستند امسال با مستند «خاکریزهای خوزستان» آمده است.

او در گفتگو با خبرنگار سوره سینما درباره انگیزه تولید مستند خاکریزهای خوزستان توضیح داد: هرکسی در ایامی که برخی استان‌های ما درگیر سیل بودند می‌خواست به نوعی سهمی در کمک‌رسانی داشته باشد و ما هم از این قاعده مستثنا نبودیم. قدم در راه نهادیم و در مناطق درگیر سیل در خوزستان رفتیم. صحنه‌های باورنکردنی‌ دیدیم که هیچ‌گاه نه دوربین ما و نه دوربین هیچ مستندساز دیگری نتوانست آنها را شکار کند!

این مستندساز تأکید کرد: بنا نداشتیم منعکس‌کننده صحنه‌های دردناک از سیل باشیم و اعتقاد تیم ما بر این بود که باید تصویری از سیل آماده کنیم که در آلبوم خاطرات خوزستان بدرخشد. اگرچه هرکسی در دوران مختلف زندگی ممکن است درگیر تلاطم‌هایی شود اما تلاش می‌کند در آلبوم زندگی خود زیباترین لحظات را ثبت و ضبط کند. رشات‌های مردم سخت‌کوش روستای حاشیه‌نشین اهواز در نوع خودش جالب توجه بود و ما را به همین سمت و سو رهنمون کرد.

وی در پاسخ به این سوال که سختی‌هایی در راه ساخت این مستند گریبان‌گیر شما شد، افزود: مهمترین مشکل در تولید مستند بحران اخذ مجوزهای تصویربرداری است که در وضعیت بحرانی منطقه کمی کار رو دشوار می‌کرد، مطلب بعدی شناسایی سوژه مستند بود که بارها در حین تولید دست خوش تغییر شد که از این موضوع نه تنها ناراحت نیستیم که برگزیده شدن ماجرای روستای وعیلیه را نقطه عطف مستندمان می‌دانیم.

امینی موحد در خصوص چرایی انتخاب نام «خاکریزهای خوزستان» و مفاهیم و سرمنزل‌هایی را که نشانه گرفته، خاطرنشان کرد: در بهار ۹۸ سیل بیشتر نقاط کشور عزیزمان را درگیر خود ساخت. در خوزستان هم اکثر شهرها گرفتار این مشکل شدند. مردم روستای وعیلیه چیزی به جز خانه‌های گِلی و زمین‌های کشاورزی ندارند و نمی‌توانند اجازه بدهند که سیل بعنوان میهمان ناخوانده، دار و ندارشان را به تاراج ببرد.

وی اضافه کرد: ریش‌سفیدها که تجربه سخت‌تر از این را در هشت سال دفاع مقدس هم گذرانده‌اند، جوانان را امید می‌بخشند و آماده نبرد؛ این بار نه با آتش؛ که با آب! نه با دشمنِ تا دندان مسلح؛ که با طبیعت … شاید مهمترین نقطه اشتراک امروز و دیروز، سلاحشان است: بیل وکلنگ … و خاکریزی که به امتداد شهرهای خوزستان همچون ایام هشت سال دفاع مقدس کشیده می‌شد. روح ایستادگی و مقاومت تا پای جان را در افراد مختلف با سنین متفاوت می‌توان براحتی مشاهده کرد و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

کارگردان مستند «خاکریزهای خوزستان» در پاسخ به این سوال که آیا منظور سازنده فقط درگیر شدن مخاطب با حال و هوای دفاع مقدس و جنگ تحمیلی بوده یا اهداف دیگری هم داشتید، تأکید کرد: خوزستان از دیرباز منطقه عملیاتی بوده و در ایام سیل نیز هنوز منطقه عملیاتی‌تر بوده است . حضور سردارانی چون قاسم سلیمانی و دیگر فرماندهان در کنار مردم شیپور جنگ جنگ تا پیروزی را نواخت و مردم را برای رویارویی با سیل فراخواند. مردمان اینجا از جنگ آموخته‌اند که یک دست صدا ندارد؛ و دست به دست هم زمین و زمان را مغلوبِ عزم خود می‌سازند . آنها اعتقاد داشتند این بار هم برای سقوط نکردنِ این خاک؛ باید خاکریز زد و به همین دلیل عنوان مستند را «خاکریزهای خوزستان» انتخاب کردیم.

وی در خاتمه درباره جشنواره مستند تلویزیونی، گفت: روند اجرایی جشنواره بصورت حرفه‌ای پیگیری می‌شود و حضور آثار مختلف در این جشنواره باعث رشد و بالندگی تازه کارهایی چون ما می‌شود. البته شیوه ارتباط با مردم را می‌توان گسترش داد مثلاً استفاده از شبکه‌های دیگر سیما برای اکران آثار و یا بستر فضای مجازی و اپلیکیشن‌هایی چون روبیکا و … می‌توانست در بهتر دیده شدن آثار کمک کند که امیدوارم در جشنواره‌های بعدی این امر رقم بخورد. از همه کسانی که در برپایی این جشنواره سهمی داشتند صمیمانه تشکر می‌کنم.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از ۱۵ تیرماه با پخش آثار راه‌یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است و فیلم مستند «خاکریزهای خوزستان» نیز روز از جمله آثار راه یافته به این جشنواره است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>