سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ مهر ۱۳۹۸ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

نشست نقد و بررسی تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی برگزار شد

jashnvare-sanati

نشست هم‌اندیشی با محوریت نقد و بررسی تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، با حضور اعضای انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی در سالن کنفرانس پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، در ابتدای نشست هم‌اندیشی با محوریت نقد و بررسی تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی ، بهزاد رشیدی با اشاره به جداسازی و تفاوت عکس تبلیغاتی و عکس صنعتی اظهار کرد: یکی از اولویت‌های مدنظر ما در پنجمین دوره از جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) تفکیک این دو بخش است و این اتفاق می‌تواند جایگاه وتعریف عکس صنعتی و تبلیغاتی را از یکدیگر مجزاکند.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) در ادامه گفت: در راستای برگزاری با کیفیت این دوره از جشنواره و انعکاس رسانه‌ای آن با هدف آگاه سازی جامعه، نشست‌های متعددی با استفاده از نظرات افراد متخصص، تا روز افتتاح پنجمین دوره از این رویداد، برگزار خواهد شد.

تناقض، تضاد و انعطاف پذیری با محیط،لازمه عکاسی صنعتی

سپس داریوش کیانی با بیان اینکه مرز بین عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی قابل تفکیک است ادامه داد: عکاسی صنعتی یک بازنمایی واقعی است اما عکاس تبلیغاتی صرفا مکلف به انتقال اطلاعات نیست؛ بلکه آن عکاس می‌تواند با بهره مندی از خلاقیت روایت‌های مختلف از یک موضوع ارائه ‌دهد، اما در عکاسی صنعتی صرف، تمام خلاقیت عکاس، در راستای نمایش بیشترین اطلاعات درباره موضوع عکاسی است.

این استاد دانشگاه افزود: انتخاب و ویژگی‌های مدل عکس صنعتی و تبلیغاتی در انجام پروژه‌های مختلف بستگی به معیارها و شاخصه‌هایی مانند تحقیقات گسترده عکاس در خصوص بازاریابی و تعیین گروه سنی برای عکس دارد که در این مرحله، عکاس براساس اطلاعاتی که دریافت کرده است، باید اقدامات لازم را در حوزه (تبلیغیاتی یا صنعتی) عکاسی انجام دهد.

وی یادآور شد: عکاس صنعتی باید تناقض، تضاد و انعطاف پذیری با محیط داشته باشد تا بتواند یک عکس صنعتی و تبلیغیاتی اثرگذار بر مخاطب ارائه دهد. همچنین عکاسان علاوه بر اینکه از سوژه مورد نظر عکس می‌گیرند، باید با  استفاده از شیوه‌های تخصصی عکاسی، کارفرما را با کارکردهای عکس آشنا کنند. در این‌صورت رابطه و پیوند تعاملی بهتری در راستای پیوند بین هنر و صنعت ایجاد می‌شود.

کیانی تصریح کرد: تأثیرگذار بودن عکس بر مخاطب، نشان دهنده کارکرد و موفقیت عکاس در حوزه تخصصی اوست، زیرا تمام چارچوب‌ها و تکنیک‌های تخصصی عکاسی در آن رعایت شده است.

عضو پیشین هیات مدیره انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی در خصوص مشخصات و کارکردهای یک عکس فاخر گفت: یک عکس فاخر باید ازنظرنورو جذابیت، باورپذیری در ذهن مخاطب ایجاد کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مجامع آکادمیک به ارتقاء تخصصی، علمی و همچنین کاربردی رشته عکاسی توجه کافی دارند یا خیر؟ گفت: مشکل اصلی در رشته عکاسی صنعتی و تبلیغاتی این است که سازوکار آموزش، به‌ویژه موضوع جذب مدرس در دانشگاه‌ها، رویه اشتباهی را پیموده است؛ زیرا آموزش عکاسی در دانشگاه‌ها فقط به صورت تئوریک است، و درباره تکنیک این رشته آموزش و مهارت لازم به دانشجویان داده نمی‌شود.

مستند سازی صنعتی و ثبت دانش فنی

در ادامه این نشست، امید پورآذر برگزیده دوره‌های پیشین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)اظهار کرد: در این نشست‌ها استفاده از نظر کارشناسانبرای بررسی و تبیین خلاء های موجود در تعاریف و کارکردهای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، می‌تواند فرصتی مطلوب برای رسیدن به هدف اینجشنوارهباشد.

دبیر بخش عکس پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)تصریح کرد: در دوره‌های قبلی این رویداد،یکی از مسایلی که در بخش رقابتی روند داوری را دچار  چالش می‌کرد، قرارگیری عکس صنعتی و تبلیغاتی در یک بخش بود.

وی در خصوص اهمیت مستندسازی صنعتی ادامه داد: موضوع مستندسازی در پروژه های صنعتی با رویکرد ثبت دانش فنی دارای ارزش هایی فراتر از یک گزارش است. مطالعه و بررسی این گونه از استنادات تصویری در پروژه هایی مشابه و در حال اجرا و یا پروژه های تمام شده، در روند مدیریت هر پروژه ای بسیار مفید و راهگشاست.

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی؛نزدیک‌تر از همیشه

محمد خیاطی یکی دیگر از اعضای انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی نیزعنوان کرد: به نظر می‌‌رسد در پنجمین دوره این جشنواره قرار است گام‌های بلندی در راستای معرفی، تعریف و کاربرد عکس صنعتی و تبلیغاتی در جامعه برداشته شود؛ که این حرکت می‌تواند پیوند بین هنر و صنعت را محکم کند.

این عکاس در ادامه افزود: تعریف عکاسی صنعتی و تبلیغاتی و کاربرد آنها، به نوعی در دل یکدیگر نهفته است که باید این تعاریف را از یکدیگر جدا کنیم. پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) فرصت مناسبی برای تعریف و معرفی این دو حوزه است. از طرفی خاصیت عکاسی صنعتی و سمت و سوی آن ناخواسته نوعی تبلیغ از محصول هم به شمار می‌رود، درحالیکه نگاه آن صرفا تبلیغاتی نیست.

خیاطی بیان کرد: اگر با دقت، یک پروژه عکاسی صنعتی را بررسی کنیم، می‌بینیم هر دو بخش عکاسی صنعتی و تبلیغاتی به نوعی در معرفی محصول دخیل هستند، در واقع عکاس صنعتی می‌تواند با استفاده از مهارت حرفه‌ای و بهره‌مند شدن از تجربه و اطلاعات دریافتی از محیط، هر دو جنبه صنعتی و تبلیغیاتی را در یک محصول به نمایش بگذارد.

درگیر کردن ذهن مخاطب، تفاوت عکاسی صنعتی وتبلیغاتی

در ادامه علیرضا رفائی، پیشرفت تکنولوژی در حوزه عکاسی را یک اتفاق خوب قلمداد و اظهار کرد: ایجاد فضای مناسب در حوزه عکاسی سبب شده است افراد مستعد و خلاق در این زمینه به شکوفایی و رشد تخصصی لازم برسند. اما از آنجایی که بسیاری از افراد، تفاوت و شباهت عکاسی تبلیغیاتی و صنعتی را به شکل تخصصی نمی‌دانند، لازم است در این مسیرتلاش‌هایی در راستای معرفی تفاوت حوزه‌های عکاسی (عکاسی صنعتی و تبلیغاتی) صورت گیرد، که برگزاری پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) را فرصتی مناسب، برای دستیابی به این هدف می‌دانم.

عضو انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی افزود: تفاوت این دو بخش در درگیر کردن ذهن مخاطب است، در واقع عکاس باید قادر به تشخیص عکس صرف صنعتی یا تبلیغاتی باشد.

وی کار عکاسی صنعتی را نسبت به عکاسی تبلیغاتی دقیق و هدفمندتر دانست و گفت: از آنجایی که کار عکاسی صنعتی پیچیده، دقیق‌تر و به نوعی نسبت به عکاسی تبلیغی تکنیکال‌تر است، دخالت و پیشنهاد کارفرما چه متخصص یا غیرمتخصص باشد، کارایی محسوسی در روند و پیشبرد پروژه ندارد و در این مرحله در واقع نقش عکاس مجرب پررنگ‌تر است تا کارفرما؛ چون عکاس، پروژه را با روند حرفه‌ای دنبال می‌کند.

عکاسی تبلیغاتی، بی نیاز از ایجاد پیچیدگی و تکنیک خاص

سپس صالح گورابی در پاسخ به این سؤال که جامعه هدف عکاسی تبلیغی و صنعتی چه کسانی هستند، اظهار کرد: وقتی مخاطبی سفارش عکس صنعتی دارد، این مدل سفارش نشاندهنده آن است که مخاطب با آیتم‌های فنی سفارش خود آشنایی دارد و بر این اساس، با نگاه خاص و تخصصی، محقق شدن هدف و خواسته خود را دنبال می‌کند، اما در عکاسی تبلیغاتی نگاه مخاطب در انتخاب موضوع، به پیچیدگی و تکنیک خاصی نیاز ندارد.

عضو انجمن عکاسان صنعتی و عکاسان تبلیغاتی اظهار کرد: عکاسی صنعتی پیچیدگی‌های خاصی ندارد و از طرفی همیشه مخاطب خود را در حیطه صنعت حفظ کرده، امامخاطب عکاسی تبلیغاتی، عام است.

نشست هم‌اندیشی با محوریت نقد و بررسی تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، با حضور اعضای انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی در سالن کنفرانس پنجمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) برگزار شد. بهزاد رشیدی، دبیر پنچمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، داریوش کیانی (استاد دانشگاه و عضو پیشین هیات مدیره انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی)، علیرضا رفائی(عکاس و عضو هیات مدیره انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی)، صالح گورابی(عکاس و عضو هیات مدیره انجمن عکاسان صنعتی و تبلیغاتی)، محمد خیاطی(عکاس) و امید پورآذر دبیر عکس این دوره از جشنواره و برگزیده دوره‌های پیشین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا)، افراد حاضر در این نشست بودند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>