سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۳۶ ب.ظ چاپ مطلب
در نشست خبری فصل سوم «ستایش» مطرح شد:

ارجمند: حشمت فردوس سبک زندگی مردم را عوض کرده است/ سلطانی: لایه‌های محتوایی هر سه فصل سریال به هم مربوط است

neshast-setayesh

نشست خبری فصل سوم سریال «ستایش» با حضور بازیگران و عوامل در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، نشست خبری فصل سوم سریال «ستایش» با حضور بازیگران داریوش ارجمند، مهدی میامی، امید علیمردانی، قربان نجفی، سعید سلطانی (کارگردان)، آرمان زرین‌کوب (تهیه کننده) و محمدحسین رنجبران (مدیر روابط عمومی معاونت سیما) ظهر یکشنبه ١٢ آبان ماه در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار و عوامل سریال با سامانه ١۶٢ با مخاطبان ارتباط برقرار کردند.

در ابتدای مراسم سعید سلطانی کارگردان سریال در خصوص عکس العمل مخاطبان نسبت به سریال ستایش٣ گفت: من غافلگیر شدم و فکر نمی کردم قرار باشد با سامانه ١۶٢با مخاطبان در تماس باشیم . در این ارتباط خوشبختانه همه از این سریال راضی بوده ان این در حالی است که بیش از ١٠٠ تماس با عوامل برقرار شد.

آرمان زرین کوب نیز تجربه حضور در ١۶٢ را ناشی از علاقه مردم به سریال دانست و افزود: این استقبال ما را به فکر  پیگیری ساخت فصل چهارم سریال انداخته است و این روال خستگی همه عوامل سریال را به در کرد.در این هم صحبتی به نکات خوبی رسیدیم.

قربان نجفی گفت: سامانه ١۶٢ منجر به تعامل خوب عوامل با مردم است. در این ارتباط انتقادی نسبت به این سریال نشنیدم و رضایت مردم از این سریال منجر شد که مردم از برنامه های مبتذل به دور باشند و صداقت این ارتباطات اگر گسترده شود ما برنامه تلویزیونی بهتری خواهیم داشت.

مهدی میامی دیگر بازیگر سریال گفت: استقبال خوب مردم از نویسندگی و کارگردانی بسیار بالا بوده است.

امید علیمردانی در ادامه گفت: خوشحالم که در این فصل با حشمت فردوس آشتی کردم.

سلطانی در پاسخ به منفعل بودن شخصیت محمد (پسر ستایش) گفت: این شخصیت در فصل ٣ پیوند دهنده فردوس با ستایش بوده است و این جریان منفعل بودن فردوس را تمام کرده و با وجود نوه خود اسباب انعطاف ستایش را در گذر از همه این درگیری را در پیش داشته است و محمد نقش اساسی داشته است.

وی درباره تیتراژ پایانی سریال گفت: این تیتراژ پتانسیلی برای جذب مخاطب بوده است و محتوای ترانه با صدای حامد مظفری بیننده را با سریال درگیر کرده است و این تضادی با مضمون سریال نداشته است.

سلطانی در ادامه گفت: نباید با موسیقی فیلم شوخی شود. شعر و موسیقی باید متناسب با سریال باشد و این یک اصل است ولی قبل از آن باید  شعر شنیده شود و به نظرم تناسب و در گیری لازم وجود داشت.

وی در خصوص بازخورد صحنه ها و رفتارهای خشونت آمیز در سریال ستایش گفت: فاصله بین سیاه نمایی و نکات مثبت و منفی تمایز بسیاری دارد و با همه روایات داستان از آدم های سیاه و روشن نتیجه ای از بخشندگی، ایثار و گذشت بوده است. ماهم مخالف انتقال مفهوم بد در سریال هستیم و ستایش رنگ و بویی از بخشش واقعی بوده است و صرفا سیاه نمایی نبوده است و مسیری از صاحب اختیاری آدم ها را نشان داده است و من خود منتقد نشان دادن بدی ها هستم.

ما باید به دنبال اجرای موثر و قابل باور باشیم و با توجه به طیف وسیعی از مخاطبان این سریال توجه داشته ایم که نکات خشونت آمیزی در آن نباشد و سازمان صدا و سیما هم نظارت اصولی بر این روند داشته است.

سلطانی در خصوص انتقادهای مطرح شده نسبت به سریال ستایش ٣ خاطرنشان کرد: بخش‌هایی از این حاشیه ها مربوط به گاف است که در سریال دیده می شود و این تصاویر نتیجه ادیت ها و اصلاحیه های پخش سیما بوده است و من قبول دارم که این حاشیه ها وجود داشته است.

این گاف ها اتفاقا هم شیرین است. بخشی از این مجموعه وجوهاتی دارد که مورد بی مهری قرار گرفته است. مجرد نشان دادن شخصیت های سریال بارها مورد انتقاد قرار گرفته است . ستایش خاصل تلاش و حوصله عوامل بوده است و برای تعریف آن در سه فصل دلیل داشته ایم.

وی درباره متن فیلمنامه و منطق دراماتیک سریال ستایش افزود: ما باید برای سنجش مطلوبیت سریال در میان مخاطبان باید واحدی برای اندازه گیری داشته باشیم. در حق این سریال نباید اجحاف کنیم . محور اصلی داستان ما نشان دادن حق زندگی و مجادله برای رسیدن به آن هستیم. ستایش نمونه ای از این روند است در پی استفاده از حقوق معنوی انسان ها برای ادامه زندگی است و این به خوبی در داستان نشان داده شده است. ستایش با کما رفتن مظفری به حق زندگی جدید رسیده است و این اتفاق در اوج ناامیدی از زنده بودن مظفری بروز می کند.

زرین کوب درباره عدم اشاره به بیمه بودن لنج در سریال گفت: قطعا لنج بیمه دارد و نمی توان مطرح نشدن آن در دیالوگ ها را مشکل دانست.

ارجمند در ادامه گفت: مطرح شدن بیمه در سریال جایی برای دیالوگ نداشت. مردم خودشان می دانند هر چیزی بیمه دارد و اگر مشکل حل می شود یک دفتر بیمه را بهتون معرفی کنم. چرا به بیمه لنج در طوفان گیر داده اید؟

سلطانی افزود: همه این اشارات تذکرات مهمی است ولی نمی توان همه موارد را مطرح کرد شاید اشاره ای به بیمه می شد شاید تاثیرگذار باشد ولی ما به دنبال داستان فیلم بوده ایم. ما به دنبال فرصت سازی در شرایط بحرانی داستان بوده ایم.

نجفی ادامه داد: درست است که نیاز به فرهنگسازی در سریال هستیم وای بیمه خودش هم کم کاری می کند و ساماندهی درستی در این زمینه وجود ندارد. بی اعتمادی به بیمه و سو استفاده از آن لزومی به فرهنگسازی ندارد. پایین آمدن سطح سلیقه مخاطب را به حساب ستایش نگذارید.

داریوش ارجمند افزود: من کار خود را انجام داده ام و هرکس هرچیزی می خواهد بگوید اهمیتی ندارد. برای فهمیدن سریال ستایش و حشمت فردوس باید فصل ها را از اول ببینید. قضیه این داستان کاملا ناموسی است که با دیدن دختر آقای نادری در خانه اش آغاز می شود. باور این قضیه سخت است و این دیدگاه فردوس و تجارب آن از جامعه است و نمی تواند ازدواج طاهر را قبول کند. این سریال چیزهایی را به یاد مردم آورده است که مردم فراموش کرده اند.حشمت فردوس سبک زندگی را برای مردم عوض کرده است. من با مردم زیاد حرف زده ام و در خیابان ها ارتباط گرفته ام.

محمد شخصیت منفعلی نبود و داستان را شکل داده است و این یک درام است. انسان ها در حال شدن هستند و آدم ها مدام تغییر می کنند و دنیا هم در حال گذر است و ستایش و شخصیت های دیگر هم در حال تغییر بوده اند . احترام به بزرگتر بخشی از شخصیت محمد است که به خوبی عمل کرد. سبک زندگی در این سریال محور اصلی بوده است . من با همه نویسندگان سینما کار کرده ام و معتقدم که مطلبی در نوشتن دیالوگ ها حکیمانه عمل کرده است و متن مطلبی سراسر حکمت است . اغراقی در سریال وجود نداشته است.

سلطانی در ادامه گفت: فاصله گرفتن ستایش با خانواده حشمت مستلزم توجه به فصول گذشته است و لایه به لایه گفتن داستان شاید منجر به حاشیه در این سریال شده باشد ولی لایه‌های محتوایی آن به هم مربوط است. در فصل سوم داستان به شکل قابل قبولی شخصیت ها به نتیجه رسیدند و اگر فصل چهارمی در پیش باشد نیاز به همفکری داریم.

علیمردانی افزود: بیننده اینستاگرام بیشتر از سریال است و گویا چیز دیگری را ندیده اید.

زرین کوب در خصوص وقفه بین فصل دوم و سوم سریال گفت: آقای ضرغامی هیچگاه نگفته اند که این وقفه به علت کیفیت پایین این سریال بوده است. توقف آن به علت زمان بر بودن نگارش فیلمنامه بوده است .

ارجمند ادامه داد: آقای ضرغامی سنگ محک سریال ستایش نیست و اصلا سینما نخوانده است و متاسفانه همه سنگ محک شده اند و آقایان رییس تنها باید ریاست کنند.همه هر چیزی که دوست دارند راجع به سریال می گویند. اگر در سریال توهینی به جامعه روشندلان شده است عذرخواهی می کنم.

فصل سوم این سریال ادامه سرگذشت شخصیت ها بوده و به طور مجزا هم به علت توضیح شخصیت ها قابلیت نمایش مجزا را داشته است. با این حال برخی بخش های فیلم معلول قضایای فصل های گذشته است است شاید بخشی از کش دادن این داستان به علت رعایت حدود پخش در صدا و سیما باشد. متن این فیلمنامه بسیار تاثیر گذار بوده و تکراری در آن وجود نداشته است.

میامی در ادامه گفت: من در محله ای بزرگ شده ام که بزهکاری در آن حاکم بود. ما در این محله یک گروه تئاتر تشکیل دادیم و به این مسیر هدایت شدیم. من در زندگی واقعی سیگار هم نمی کشم.

قربان نجفی ادامه داد: اکثر ما آدم های خاکستری هستیم و طرفدار این افراد هستم این کاراکتر در شخصیت صفایی بود . ما به دنبال اضافه کردن به این سریال بوده ایم و خوشبختانه ایجاد شد.

من باید از ستایش دفاع کنم و قطعاپر بیننده بوده است اگر قرار به ساخت فصل ۴باشیم همین روال را ادامه می دهیم. ما نمی توانیم بگوییم رقیبی برای مقایسه این سریال نداشته ایم. با همه نقص ها مردم آن را دوست داشته اند چرا که این سریال ٣٠ میلیون بازدید در تلوبیون داشته است  و این رقم اصلا عادی نیست.

محمدحسین رنجبران مدیر روابط عمومی معاونت سیما در انتهای نشست گفت: فصل سوم سریال «ستایش» پر مخاطب ترین سریال غیر مناسبتی تلویزیون با ۵۸.۶ درصد مخاطب بوده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>