سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

بررسی رتوریک سیاسی در قسمت سوم برنامه «چراغ مطالعه‌»

cheragh-motalee-3

«چراغ مطالعه» در قسمت سوم خود در مورد اینکه رتوریک چیست و به چه کار جامعه‌ ایران می‌آید با دکتر تینا چهارسوقی امین گفتگو کرده است.

به گزارش سوره سینما، «چراغ مطالعه» در قسمت سوم خود به سراغ «ساز و کارهای اقناع در مجلس شورای اسلامی » رفته است و در مورد اینکه «رتوریک» چیست و به چه کار جامعه‌ی ایران می‌آید با دکتر تینا چهارسوقی امین گفتگو کرده است. قسمت سوم از «چراغ مطالعه» روز شنبه  مورخ ۲۵ آبان ۹۸ ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه ۴ می رود.

تینا چهارسوقی‌امین، دکتری خود را در رشته زبان‌شناسی با انجام رساله‌ای در باب رتوریک پارلمانی به راهنمایی دکتر سیدعلی‌اصغر سلطانی به پایان رسانده است. او پژوهش‌هایی در باب جنسیت و زبان به انجام رسانده است. تمرکز او بر تحلیل رتوریک به‌ویژه در بافت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.

کتاب «رتوریک سیاسی در ایران» نام نخستین کتاب دکتر تینا چهارسوقی امین بوده است. رتوریک نمونه‌ای از یک رفتار انسانی قدرتمند، برنامه‌ریزی شده، هدفمند و پرنفوذ است که منزل نهایی آن اقناع افراد و نفوذ در جریان‌های فکری و عملکردی آنهاست. محوریتِ موضوع رتوریک سیاسی، استراتژی‌های استفاده شده برای ساخت استدلال‌های اقناعی در بحث‌هایِ رسمی و مذاکرات سیاسی است.

«چراغ مطالعه» در هر قسمت میزبان یکی از نویسندگان ایرانی در حوزه علوم انسانی است. آرمین امیر و حجت الاسلام امیر غنوی نام دو مهمان قسمت اول و دوم این برنامه بوده اند.

«چراغ مطالعه» در ۲۰ قسمت با تهیه کنندگی «مرتضی روحانی» و «علی خواجه» در گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار تولید شده است و شنبه ها ساعت ۲۱ به روی آنتن می رود. بازپخش این برنامه، یکشنبه‌ها ساعت ۱۰ و دوشنبه‌ها ساعت ۱۳ خواهد بود.