سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ آذر ۱۳۹۸ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

سیدجمال هادیان: کودکآنلاین نهضت تولید محتوا برای کودک را با مفاهیم جدید کلید زد

dabir kudakonline

سیدجمال هادیان گفت: کودکآنلاین مفاهیم جدیدی مثل سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، شتاب‌دهنده، استارت‌آپ در حوزه تولید محتوا را به جامعه فرهنگی هنری شناساند تا بتواند از این ظرفیت استفاده کند.

به گزارش سوره سینما، سیدجمال هادیان دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم کوتاه و وب‌سری کودک‌آنلاین در آستانه برپایی این جشنواره در باغ کتاب گفت: با توجه به این که زیر ساخت‌های فضای مجازی در کشور رو به رشد است و بخش عمده‌ای از شبکه ملی اطلاعات در لایه‌های زیرساختی فراهم شده است، نهادهای متولی لایه سوم (یعنی لایه محتوایی شبکه)، هنوز عقب‌تر از جایی هستند که باید باشند. این عامل و نیز دغدغه مقام معظم رهبری و شخص وزیر ارتباطات درباره محتوای فضای مجازی، سبب‌ساز حمایت وزارت ارتباطات از نهضت تولید محتوای متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی ویژه کودکان شد.

او گفت: در حقیقت ما کاری برای تولید محتوا انجام ندادیم، بلکه تلاش کردیم حلقه‌های زنجیره تولید محتوا را کنار هم نظم دهیم تا شکل‌گیری ایده، تولید محتوا و کسب و کارهای جدید در مجموعه محتوای کودک در فضای مجازی، هم شتاب بیشتری بگیرد، هم حجم بیشتری پیدا کند.

هادیان گفت: ایده کودک‌آنلاین با حمایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و گروهی از کارشناسان فرهنگ و هنر شکل گرفت و خیلی هم زود به ثمر نشست. اینک در سالگرد شروع به کار این رویداد، آثار معرفی شده‌اند، ۲۵ کسب و کار شکل گرفته و نزدیک به ۵۰۰ نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه شاغل شده‌اند. حلقه‌های تولیدمحتوا شناسایی شده و خلاءهای این مجموعه‌ها شناسایی و راه‌های برطرف شدن آن آشکار شده است. شتاب دهنده تولید محتوا در حال فعالیت است و اکنون زمان آن است که همه نهادهائی که کارشان تولید محتواست، بیایند روی حلقه‌های تولید محتوا سرمایه‌گذاری کنند و از نتایج آن بهره‌مند شوند.

دبیر جشنواره کودک‌آنلاین درباره میزان رضایت خود از برگزاری نخستین دوره این رویداد گفت: هر کار جدیدی به دیکته‌ای نانوشته شبیه است و ممکن است همراه با اشکالاتی باشد. دوره اول جشنواره با نام جشنواره فیلم کوتاه و وب‌سری شکل گرفت. وب‌سری یک مفهوم بسیار تازه در فضای فرهنگی کشور است. به نظرم باید جشنواره کودک‌آنلاین را مبتکر حوزه وب سری در ایران بدانیم. در حقیقت وب‌سری به سریال‌های اینترنتی گفته می‌شود که بیشتر در فضای مجازی استفاده می‌شود. سریال‌هایی که ممکن است شامل ۳۰ ثانیه تا یک ساعت شود و مخاطب فضای مجازی را دنبال خود بکشاند. تولید مکرر و دائم وب‌سری، فرآیند اقتصادی و کسب و کار آن در دنیای امروز یک مفهوم و موضوع جدید است.

او ادامه داد: کم‌ترین بهره جشنواره کودک‌آنلاین برای فضای فرهنگی، شناساندن مفهوم جدید وب‌سری بود. مفهومی که علاوه بر تولید محتوا، در این فضا ایجاد کسب و کار و اشتغال می‌کند. پس ما خوشحالیم از این که وب‌سری را درحالی که نمی‌شناختیم، انتخاب کردیم و امروزه بر مفهوم آن احاطه داریم و بسیاری از تولیدکنندگان محتوا به سمت این حوزه از تولید آمدند.

هادیان گفت: اگر بخواهم جشنواره را ارزیابی کنم، نکات مثبت و منفی داشته است. از جمله نکات مثبت آن این است که خیلی زود به ثمر رسید، در برابر کارهائی که در کشور ما انجام می‌شود و جنبه نمایشی دارد، گاهی عقیم و گاهی در دوره اول متوقف می‌شود؛ جشنواره کودک‌آنلاین مخاطب خودش را شناخت و استقبال فوق‌العاده‌ای از آن شد. نه تنها عقیم نشد بلکه در طول اجرا خودش را تصحیح کرد به طوری که امروز، این جشنواره، کسب و کار ایجاد کرده و آغازگر یک جریان بزرگ و سازنده به نام «جریان نهضت تولید محتوای کودک و نوجوان» شده است.

او درباره برخی مخالفت‌ها و ممانعت‌ها در روند برپایی جشنواره گفت: مثل هر کار دیگری فرآیندهای جدید با ممانعت، مخالفت، و شاید حسادت رو به رو می‌شوند. جشنواره کودک‌آنلاین به عنوان یک ایده جدید و متفاوت که در نوع خودش منحصربه‌فرد بود با مخالفت‌ها و ممانعت‌هائی رو به رو شد که مهم‌ترینش این بود که می‌گفتند وزارت ارتباطات کارش سخت‌افزاری است و نباید در حوزه محتوای فرهنگی و هنری وارد شود. ما نیز معتقد بودیم اصلا در حوزه تولید محتوا وارد نشده‌ایم، بلکه حلقه‌های فنی تولید و توزیع محتوا را شناسایی و این حلقه‌ها را به هم مرتبط و متصل کردیم. این اختلاف‌نظر سبب شد که بعضی از نهادهای تولیدکننده محتوا که خودشان عقب‌تر بودند و هنوز مفهوم وب‌سری برایشان شناخته شده نبود، مخالفت‌هایی را به صورت جدی انجام دهند. ما به آنها اعلام کردیم که آماده همکاری‌های مشترک و آماده واگذاری همه جشنواره به آنها هستیم، اما به هر حال چون این رویداد، یک موضوع جدید بود و نیاز به سرمایه‌گذاری داشت، هیچ‌کدام از این نهادها حاضر به همکاری یا تحویل گرفتن جشنواره نشدند، در نهایت ما تا انتها ادامه دادیم. من به عنوان دبیر جشنواره بار دیگر می‌گویم که هرگز وزارت ارتباطات وارد حوزه تولید محتوا نشده است، بلکه حلقه‌های چرخه تولید محتوا را شناسائی و به هم مرتبط کرده است. در حقیقت سرعت و میزان تولید محتوا را تحریک کرده، شدت بخشیده و این یک کار شتاب‌دهی است. کودک‌آنلاین همچنین مفاهیم جدیدی مثل سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، شتاب‌دهنده، استارت‌آپ در حوزه تولید محتوا را به جامعه فرهنگی هنری شناسانده تا بتواند از این ظرفیت استفاده کند.

دبیر جشنواره کودک‌آنلاین در پاسخ به این پرسش که «نقش بخش خصوصی در صورت تداوم جشنواره در آینده چه‌قدر خواهد بود؟» گفت: کودک‌آنلاین در آینده تمرکزش را روی وب‌سری بیشتر خواهد کرد و این چرخه را در حوزه‌های دیگر مثل بازی‌سازی، اپلیکیشن، موسیقی و… گسترش خواهد داد. جشنواره از ابتدا با هدف حمایت از یک ایده و این که آن ایده را به صاحبان اصلی خودش (که بخش خصوصی، مردم، هنرمندان و علاقه مندان به این حوزه هستند) واگذار کند، پیش می‌رفت. بخش عمده فعالیت‌های جشنواره در دوره اول با حمایت، هدایت و تلاش بخش خصوصی انجام شده است. در واقع وزارت ارتباطات صاحب ایده بوده و حمایت‌های جزئی را انجام داده است. به تدریج این جشنواره صاحب ساختار و تشکیلاتی در بخش خصوصی خواهد شد و نهادهای حاکمیتی و دولتی فقط از دور حمایت خواهند کرد. هدف اصلی همین بوده است. در دوره دوم هم این هدف ادامه خواهد داشت.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>