سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ آذر ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
به بهانه نمایش در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»؛

شافعی: «تنها مدرس» تنها مستند مستقل درباره همه ابعاد زندگی شهید مدرس است

shafei-tanha-modares

معین شافعی معتقد است «تنها مدرس» تنها مستندی است که از تولد تا شهادت ، همه ابعاد زندگی شهید سیدحسن مدرس را بررسی کرده و به نمایش می‌گذارد.

معین شافعی کارگردان مستند «تنها مدرس» محصول مرکز مستند سوره حوزه هنری که به بخش جایزه شهید آوینی سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» راه یافته است در گفت و گو با سوره سینما عنوان کرد : تحقیق این پروژه از اواخر سال ۱۳۹۶ شروع کردیم و دو سال تمام تحقیق و ساخت آن به طول انجامید که به طور کاملا تصادفی و اتفاقی تولید مستند با سالگرد شهادت مدرس آغاز شد و اتمام و رونمایی پوستر آن یک سال بعد در همان روز انجام شد.

وی تشریح کرد : از زمانی که با مهدی فارسی مستند «خاطرات خانه متروک» را می ساختیم بین همه کاراکترها ، شخصیت مستقل و خاص شهید مدرس نظر من را به خودش جلب کرد و تصمیم گرفتم مستندی مخصوص خودش بسازم.

وی افزود : مدرس در زمان قاجار هم شبیه هم دوران های خودش نبود و با روحانیان درباری فاصله زیادی داشت و استقلال و تفکرش دقیقا منطبق بر شخصیت یک روحانی واقعی بود و همین مهم ترین انگیزه برای ساخت این مستند و ادای دین به این شخصیت بزرگوار بود .

شافعی توضیح داد : ساخت «تنها مدرس» بسیار زمان بر و سنگین بود و ما با تیم تحقیق به سرپرستی سیروس سعدوندیان به منابع بسیار خوب و آرشیوهای کم یابی دسترسی پیدا کردیم به طوریکه حتی عکس هایی از دوران قاجار را کاملا ترمیم کرده و با کیفیت ۴K به نمایش گذاشته ایم.

وی معتقد است : پیش از این هم برش هایی از زندگی شهید مدرس در قالب تله تئاتر و سریال و مستندهای دیگر به نمایش درآمده بود اما به جرات می توانیم بگوییم این تنها مستندی است که مستقلا به شخصیت شهید مدرس از تولد تا شهادت پرداخته است .

مستند «تنها مدرس» که فیلم برداری آن در شهرهای تهران ، کرمانشاه ، اصفهان ، استانبول و چند شهر دیگر صورت گرفته، سرپرستی تیم تحقیق آن را سیروس سعدوندیان به عهده داشته ، مهدی فارسی مشاور کارگردان و تدوینگر اثر بوده ، سه راوی اصلی آن سیروس سعدوندیان (مدرس) ، ناصر طهماسب و علیرضا شجاع نوری ، تصویربردار ،سید حسن سیدی پریشان و تهیه کننده مستند یاسر فریادرس بوده است .

گفتنی است مستند «تنها مدرس» اولین بار در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» دوشنبه ۱۸ آذرماه ساعت ۱۸ در سالن شماره ۵ پردیس سینمایی چارسو اکران شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>