سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ مرداد ۱۳۹۲ در ۹:۲۰ ق.ظ چاپ مطلب
ستار اورکی :

ساخت موسیقی سریال «جلال الدین» ادای دین من به مولاناست

sattar-oraki

ستار اورکی آهنگساز سریال «جلال الدین» همکاری با این پروژه را افتخاری برای خود عنوان کرد.

ستار اورکی آهنگساز سریال «جلال الدین» همکاری با این پروژه را افتخاری برای خود عنوان کرد.

اورکی به سوره سینما گغت: سریال تاریخی «جلال الدین» در سه فاز ساخته می‌شود و امروز دوشنبه ۲۱ مردادماه تولید اولین فاز آن به پایان رسیده است و من آهنگسازی آن را بر عهده دارم.

وی افزود: ساخت موسیقی سریالی درباره مولانا که شاعری فرهیخته و آشنا با موسیقی است، برای من یک افتخار است و از این بابت بسیار خوشحالم. احساس می کنم فرصتی فراهم شده تا دین خود را به این شخصیت ادا کنم. مولانا پدر عرفانی شعر دنیاست و در مقابله با مصادره‌ای که این اواخر از طرف ترک ها انجام شده است، تولید این سریال گام بسیار موثری است. اقوام ترک به استناد دفن شدن این شاعر در قونیه او را متعلق به خودشان به حساب می آورند، در حالیکه مولانا شاعری برای تمام جهان است. من تصمیم گرفتم به سهم خود به این ادعای بی اساس پاسخی از نوع موسیقی توام با آرامش و ترانه بدهم. با وسواس خاصی از میان اشعار مولانا دست به انتخاب زدم و امیدوارم ساخت موسیقی به خوبی این اشعار باشد.

اورکی در پاسخ به این سوال که آیا ساخت موسیقی برای یک اثر تاریخی با دیگر آثار متفاوت است، گفت: قطعا موسیقی فیلم یا سریال تاریخی شرایطی ویژه می‌طلبد. وقتی بناست یک پروژه امروزی در هر ژانر ساخته شود، همه عوامل کاری را انجام می دهند که خودشان در جریان آن قرار دارند، اما برای همکاری با یک پروژه تاریخی مطالعه و تحقیق اولیه امری الزامی است، چون قبل از درگیر شدن با یک موضوع باید با آن آشنا شد. تاریخ ما تحریف شده و بیرون کشیدن واقعیت کار ساده ای نیست.

وی ادامه داد: کشف روحیات مولانا و منش و او نوع برخوردهای اجتماعی او در شیوه کاری من و حتی انتخاب ارکستراسیون موثر است. همه چیز باید با تاریخی که روایت می شود همخوانی منطقی داشته باشد و چنین ایده آلی ساده به دست نمی آید.

کارگردانی سریال «جلال الدین» به تازگی از شهرام اسدی به آرش معیریان سپرده شده است و لوکیشن های آن شمال کشور است. ستار اورکی برای فیلم‌های سینمایی «اکباتان»، «او خوب سنگ می‌زند»، «ریسمان باز»، «ناسپاس» و … موسیقی ساخته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>