سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ مرداد ۱۳۹۲ در ۹:۱۶ ق.ظ چاپ مطلب
یک کارگردان تلویزیون:

برای شبکه‌های استانی سریال می‌سازم تا آرامش داشته باشم

images

اکبر منصور فلاح از عملکرد سال‌های اخیر تلویزیون در رابطه با کارگردانان با سابقه انتقاد کرد.

اکبر منصور فلاح از عملکرد سال‌های اخیر تلویزیون در رابطه با کارگردانان با سابقه انتقاد کرد.

منصور فلاح به سوره سینما گفت: سریال «برای آخرین بار» آخرین تجربه من برای تلویزیون شد و از این بابت نام مجموعه ام با واقعیت کاری ام انطباق پیدا کرد. در چند سال اخیر به این نتیجه رسیدم که کار کردن برای شبکه های استانی با وجود اینکه چندان دیده نمی شوی، باعث می شود اعصاب راحت داشته باشی. بدقولی نمی کنند، دستمزد تو را به موقع پرداخت می کنند و در یک کلام از حاشیه ها و دردسرها محفوظ می‌مانی.

وی افزود : متاسفانه در شبکه های سراسری تلویزیون در چند سال اخیر، کمتر به روزومه کاری و سوابق فرد نگاه می شود و به نوعی همه چیز بر پایه رفاقت پیش می رود. گذشته از آن ، به سختی بودجه می دهند و گویا کارگردان انتظار نا به جایی دارد که برای تولید کارش و همچنین دستمزد خود چیزی طلب می کند. این روزها کار را به یک کارگردان جوان می سپارند که حتی چند فیلم کوتاه هم نساخته و سوابق کاری او به دستیاری ۲ و حتی ۳ کارگردانی محدود می شود. این موضوع با جوانگرایی تفاوت دارد.

منصور فلاح با انتقاد از دستمزد بالایی که به بازیگران تعلق می گیرد، ادامه داد: بخش زیادی از بودجه را به دستمزد بازیگران اختصاص می‌دهند تا در ادامه عکس های کار روی جلد مجله ها چاپ شود. این به خودی خود بد نیست، اما وقتی به گونه ای رفتار می شود که گویا بازیگر است که فیلم و مجموعه را می سازد، کارگردان آزرده می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد تولید سریال های شبکه نمایش خانگی را دارد، گفت : این تبی بود که به راه افتاد و اول به خوبی جواب داد، اما در ادامه شکست خورد. پیشنهادهایی برای ساخت اینگونه کارها داشته‌ام اما آنها  را رد کرده ام، چون نمی توانم بازگشت سرمایه را تضمین کنم.

این کارگردان با رد کردن کیفیت سریال های شبکه های ماهواره ای بیان داشت: ما مخاطب را از تلویزیون خودمان فراری داده ایم و بدیهی است که او به آن طرف سوق پیدا می کند. سریال های شبکه های خارجی محدودیتی در زمینه مضمون و نوع پرداخت ندارند. به همین دلیل طبیعی است که به راحتی نظر مخاطب را جلب کنند. من معتقدم اگر یک قصه خوب را با استحکام لازم پرداخت کنیم، نیازی به سوژه های ممنوعه نیست. امروز برای تولید یک فیلم تلویزیونی بودجه قابل توجهی پرداخت می شود، اما بخش زیادی از آن به تهیه کننده اختصاص پیدا می کند و گویا قرار نیست هزینه زیادی برای کیفیت سریال صرف شود. در این شرایط طبیعی است کار نازلی تولید شود.

اکبر منصور فلاح سریال‌های «برای آخرین بار» ، «فقط به خاطر تو» و … را کارگردانی کرده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>