سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ مرداد ۱۳۹۲ در ۱۲:۳۶ ب.ظ چاپ مطلب
با حضور بازیگران سینما/

سینما گالری «سمرقند» افتتاح شد

cinema-samarghand

سینما گالری «سمرقند» د.شنبه ۲۱ مردادماه با حضور نمایندگان رسانه‌ها و تعدادی از سینماگران بازگشایی شد.

سینما گالری «سمرقند» دوشنبه ۲۱ مردادماه با حضور نمایندگان رسانه‌ها و تعدادی از سینماگران بازگشایی شد.

سوره سینما- ایسنا نوشت: در این مراسم امیرعباس گردان (مجری و سرمایه گذار پروژه) با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌های زیرساختی و فرهنگی برای بخش خصوصی کمر شکن و سخت است‌ در عین حال گفت:با حمایتی که از سوی شهرداری تهران ‌، وزارت ارشاد‌ و موسسه‌ی «سینماشهر» صورت گرفت‌، این کار انجام شد. وی با توضیح گزارش مختصری از روند ساخت پروژه اضافه کرد: سینما گالری «سمرقند» دارای سه سالن با ظرفیت‌های ۶۰‌، ۱۶۸ و ۲۰۰ نفره است که در یکی از آنها، امکان اجرای تئاتر و کنسرت موسیقی هم پیش‌بینی شده است.

گردان با اشاره به اینکه هر سه سالن مجهز به صدای دالبی و دیجیتال برای پخش فیلم‌های سینمایی هستند، ادامه داد: مدت زمان تجهیز و آماده سازی پروژه شش ماه بود که البته به دلیل تقارن با بحران‌های اقتصادی کار سختی بود‌..، او در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که همکاری وزارت ارشاد و شهرداری تداوم داشته باشد تا بخش خصوصی با دلگرمی بتواند چنین اقداماتی را در سطح تهران انجام دهد.

در بخش دیگری از این مراسم که اجرای آن را احسان علیخانی برعهده داشت، از بابازاده قائم مقام شهردار منطقه پنج‌، حجت الاسلام زم و مهدی عظیمی دعوت شد تا با حضور روی صحنه از علیرضا خمسه ،‌ پریوش نظریه،‌ اصغر هاشمی‌ و جمشید اوجوی به عنوان ساکنان منطقه پنج تقدیر کنند.

در این بخش اصغر هاشمی کارگردان سینما با ابراز خرسندی از اینکه خبر باز شدن محیط‌های فرهنگی به ویژه سینما را می‌شنود،ادامه داد:من با سالن سینما عاشق سینما شدم و فکر می‌کنم هر سالنی که باز شود اگر یک نفر را هم عاشق سینما کند، سینما همچنان زنده می‌ماند. او با تشکر از شهرداری منطقه پنج تهران که باعث ایجاد یک فضای فرهنگی شده‌اند، افزود: امیدوارم جوانان منطقه خودشان بانی ساخت سالن‌های سینما و فیلم‌های خوب در آینده باشند. همچنین علیرضا خمسه بازیگر سینما با اشاره به نام خانوادگی خود که برای شهرداری منطقه پنج سمبل است‌، گفت: من سال‌ها اینجا زندگی کردم و دیدم عاقبت ندارد به همین دلیل جابه جا شدم. اما الان می‌بینم که اشتباه کردم.

او ادامه داد: وقتی سینمایی بسته می‌شود یعنی مکانی برای اندیشه و خنده بسته شده است و وقتی هم سینمایی باز می‌شود یعنی مکانی برای این کار گشوده است. پریوش نظریه‌ بازیگر هم با تبریک به اهالی هنر گفت: خوشحالم که شاهد بازگشایی سینما هستیم، آن هم در شرایطی که شاهد بسته شدن و خراب شدن سینماها بوده‌ایم. امیدوارم شهرداری‌ها در مکان‌هایی که ساخته می‌شود معماری فاخر ایران را بیشتر به کار برند. در ادامه آئین آفتتاح سینما گالری «سمرقند»، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با تشکر از احسان علیخانی برای اجرای برنامه «ماه عسل» در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح سومین پردیس سینمایی در غرب تهران هستیم و امیدوارم این افتتاح‌ها بیشتر شود تا خانواده‌ها راحت‌تر از چنین مکان‌های فرهنگی استفاده کنند.

ایازی ادامه داد: جامعه سینمایی ما به واسطه نوع نگاهی که بوده است، دچار ناملایماتی شده است. در حالیکه هنر هفتم جایگاه ویژه‌ای دارد و ما در عرصه بین‌المللی توانمندی‌های زیادی برای تولید آثار در این سطح داریم اما حال که چنین ظرفیتی وجود دارد چرا دست به دست هم ندهیم تا از آن استفاده کنیم؟  در شرایطی که باید از این ظرفیت استفاده شود شاهد هستیم که در روزنامه‌ها یا در برنامه‌ی «هفت» هر روز مسائلی بین هنرمندان مطرح می‌شود که باعث نگرانی است و امیدوارم هرچه سریعتر برطرف شود تا شاهد تولید آثار فاخر و هنری باشیم.

ایازی ادامه داد: این آثار سینمایی و هنری خوب اگر فضای اجرا و نمایش خوب برایشان فراهم نباشد، مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. چندین سال بود که به بحث ساخت سالن‌های سینمایی پرداخته نمی‌شود اما در چند سال گذشته شاهد افتتاح مراکز مختلف سینمایی مانند آزادی‌، راگا‌، تماشا‌، ملت‌ و زندگی بوده‌ایم.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از کارهایی که ما در مجموعه مدیریت شهری به آن اهتمام داشتیم، حمایت و ساخت و سازهای سینمایی و توسعه آنها بود. اکنون در نقاط مختلف شهر مجموعه‌های سینمایی در حال ساخت هستند و ما بر این تاکید داریم که در مجتمع‌های تجاری حتما یک بخش سینمایی هم گنجانده شود.ایازی با اشاره به اینکه منطقه پنج تهران در این مورد پیشگام بوده‌، خبرداد: تا دو سه هفته آینده اولین پردیس تئاتر تهران را با هفت سالن بهره برداری خواهیم کرد.

در این مراسم حسین زندباف‌، حبیب اسماعیلی‌، حسین فرحبخش‌، عبدالله علیخانی،‌ داریوش باباییان‌، محمد متوسلانی، محمد برسوزیان‌ و علی آشتیانی‌پور‌ هم حضور داشتند. یکی از نکات قابل توجه این مراسم که احسان علیخانی هم به آن اشاره کرد،‌ کیفیت سیستم صوتی سالن بود که علیخانی گفت: فکر می‌کنم کیفیت صدای من خیلی وحشتناک باشد. در بخشی از این مراسم هم کلیپی از روند ساخت آماده سازی پردیس سینمایی «سمرقند» و به همراه سرود منطقه پنج تهران پخش شد.