سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۱۰ ب.ظ چاپ مطلب
نشست خبری سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد:

داروغه‌زاده: همه سینماگران در جشنواره فیلم فجر حاضر هستند/ رونمایی از سیمرغ ایرانی و پوستر جشنواره

Far38-Neshast1

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر در نشست خبری از حضور همه سینماگران در این جشنواره خبر داد.

به گزارش سوره سینما، نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر امروز پنج‌شنبه ۱۰ بهمن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای نشست مسعود نجفی مدیر روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر با خوشامدگویی به حضار بیان داشت: در این نشست، ابتدا دکتر جوادی یگانه معاون امور اجتماعی شهرداری سخنرانی خواهد کرد و در ادامه از سیمرغ ایرانی جشنواره رونمایی خواهیم کرد.

Far38-Neshast7

در ادامه جوادی یگانه روی صحنه رفت و در سخنان خود گفت: حمایت از جشنواره‌ها در دنیا رایج است و برخی جشنواره‌ها را شهرداری‌ها برگزار می‌کنند. در تهران نیز شهرداری این حمایت را طی این سال‌ها داشته است. حمایت از جشنواره فیلم فجر وظیفه شهرداری است و شهرداری از بقیه جشنواره‌ها نیز تا آنجا که بتواند حمایت می‌کند. ما پردیس ملت و میلاد را در این دوره در اختیار جشنواره گذاشتیم و در کنار آن معتقدیم بسیاری از مسائل شهر تهران می‌توانند از طریق راه حل‌های فرهنگی و زبان هنر استفاده شود.

او ادامه داد: بنای ما مشارکت بود و تنها بر حمایت تاکید نداشتیم. تلاشمان بر این بود که آموزش‌های شهروندی را پیش از حضور فیلم‌ها داشته باشیم. مسائلی که اگر مورد توجه سینماگران و اصحاب رسانه قرار بگیرد می‌تواند موثر باشد و بخشی از مشکلات را حل کنند. این همکاری شروع تازه‌ای است که امیدواریم از این طریق حل شود.

Far38-Neshast2

در این دوره با کمک ستاد برگزاری جشنواره و شهرداری از طریق در اختیار گذاشتن فضاهای شهری و آموزش‌های شهروندی می‌تواند نتیجه خوبی را حاصل کند. امیدوارم جشنواره امسال به یاد ماندنی شود و از این طریق برخی مشکلات مردم را حل کنیم.

رونمایی از سیمرغ ایرانی

دکتر پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره ساخت سیمرغ ایرانی گفت: خرسندیم که گوشه‌ای از هنر ایران را به اهالی هنر و سینماگران نشان دادیم. صنایع دستی به عنوان یک هنر خلاقه و سینما نیز به عنوان یک هنر خلاقه دیگر، در یک هم‌افزایی می‌توانند در اقتصاد هنر ثمرات خوبی داشته باشند. اهالی صنایع دستی و هنرمندان برای به رخ کشیدن اقتدار ایران در داخل و خارج در کنار یکدیگر قرار گرفتند. همکاری و همدلی را امسال با حضور سیاستگذاران جشنواره تجربه کردیم که ارمغان خبرهای خوبی خواهد بود.

Far38-Neshast3

هم‌نشینی فجر سینما و صنایع دستی می‌تواند برای هر دو حوزه موثر باشد. از آقای فراهانی و‌همکارانشان که در شرکت جهان کریستال این سیمرغ را با نهایت هنر و خلاقیت طراحی کردند نهایت تشکر را دارم و امیدواریم این مهم ارمغان خبرهای خوبی در آینده باشد.

در ادامه محمودیان، به همراه داروغه‌زاده و فرهانی از تمدیس سیمرغ ایرانی رونمایی کردند.

Far38-Neshast4

در بخش بعدی، داروغه زاده پوستر سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر را برای اهالی رسانه رونمایی کرد.

Far38-Neshast5

صحبت های دبیر سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر

ابراهیم داروغه‌زاده در ابتدای سخنان خود در این نشست، به حوادث ناگوار دی ماه اشاره کرد و بیان داشت: امسال دی ماه سختی را پشت سرگذاشتیم. سردار حاج‌قاسم سلیمانی بیش از چهل سال برای تأمین امنیت ایران مبارزه کرد و لباس رزمش را در این سال‌ها از تن در نیاورد که در نهایت به دست همان دشمنان به شهادت رسید. این اتفاق و همچنین حادثه سقوط هواپیمای مسافربری و از دست دادن جوانان این مرز و بوم، مردم ایران را مجددا داغدار کرد و شرایط روحی بدی را برای هنرمندان و مردم ایران به همراه داشت. در این شرایط مردم به هنرمندان و سینماگران احتیاج‌ دارند تا آثارشان تسکین‌بخش درد مردم باشد.

امیدواریم بتوانیم همانند سال‌های گذشته جشنواره خوبی دلشته باشیم که پل ارتباطی بین مردم و سینماگران باشد.

Far38-Neshast8

تاکنون همه سینماگران در جشنواره حاضر هستند. ۱۰۰ فیلم ثبت نام کرده بودند که نهایتا ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ و ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو حضور خواهند داشت.

شعار امسال جشنواره این است که با سینما در کنار هم باشیم. امیدواریم سینما بر اساس رسالت خود، مظلومیت مردم ایران را به جهانیان نشان دهد. امیدواریم سینماگران آنچه در این سال‌ها از طرف آمریکا و رژیم صهیونیستی بر علیه مردم ایران صورت گرفته، تصویر کنند.

پاسخ به پرسش های‌اهالی رسانه

دبیر جشنواره فیلم فجر در باره برخی اظهارنظرهای هیأت انتخاب که می‌تواند در حوزه داوری اثر داشته باشد گفت: ما هر زمان که کار هیأت انتخاب شروع می‌شود، تاکیدمان این است که با رسانه‌ها گفت‌گویی نکنند که متاسفانه در برخی مواقع این اتفاق می‌افتد اما اظهارنظرها در نظر هیات انتخاب تاثیری نداشته است.

داروغه‌زاده درباره به تعویق افتادن برگزاری نشست گفت: آماده نبودن پوستر جشنواره و آماده نبودن محل برگزاری نشست، دلیل به تعویق افتادن نشست خبری بود. امسال تنها تغییر ما عدم برگزاری افتتاحیه به دلیل کمک به مردم مظلوم سیستان و بلوچستان بود. روز شنبه اقلام تهیه شده به سوی منطقه سیل زده روانه می‌شود.

داروغه‌زاده درباره افزایش تعداد داوران گفت: ما برای تخصصی‌تر شدن داوری تعداد داوران را افزایش دادیم و ناخواسته بود. برخی رسانه‌های خارج از کشور، این شائبه را ایجاد کردند که کسی حاضر به پذیرفتن داوری نیستند اما این افزایش نشان داد که چنین چیزی صحت ندارد.

دبیر جشنواره درباره میزان استقبال مردم برای خرید بلیت جشنواره و سهمیه ارگان‌ها گفت: امسال ظرفیت نمایش فیلم‌ها افزایش پیدا کرد. پارسال هفت هزار صندلی بود و امسال حدود نه هزار و چهارصد صندلی افزایش داشته است. هر سال درصدی از بلیت‌ها به نهادهایی اختصاص دارد  که می‌خواهند برای کارمندانشان بلیت خریداری کنند اما امسال با توجه به استقبال مردم از ظرفیت این ارگان‌ها کم شد. علیرغم حاشیه‌هایی که به وجود آمد استقبال مردم افزایش داشت.

داروغه‌زاده درباره بودجه برگزاری جشنواره و بخش دانش آموزی گفت: بنیاد فارابی بخش سیمرغ و پروانه‌ها را به روال سال‌های گذشته در سراسر کشور، بدون بلیت‌فروشی و به طور رایگان برگزار می‌کند. هزینه جشنواره براساس قراردادی که با شهرداری داشتیم، ۸ میلیارد تومان برآورد شده که امیدواریم بتوانیم این میزان را کمتر کنیم.

داروغه‌زاده درباره جایزه سردار سلیمانی گفت: ساخت تندیس انجام خواهد شد و در اختتامیه اهدا خواهد شد. با توجه که موضوع این جایزه مقاومت و جهاد است فیلم‌هایی که در این راستا ساخته شده باشند، در این بخش داوری می‌شوند.

داروغه‌زاده درباره حضور انیمیشن‌ها در جشنواره گفت: ما در دو سال گذشته به جهت حمایت از این حوزه بخش ویژه‌ای را اختصاص دادیم. امسال هم برای این حوزه بخش ویژه‌ای را اختصاص داده بودیم اما دو فیلمی که درخواست بودند شرایط نمایش به عنوان فیلم سینمایی را نداشتند و البته ناقص هم بودند.

Far38-Neshast6

او درباره خبرنگاران تأیید صلاحیت شده برای حضور در سینمای رسانه گفت: ما دو برابر آنچه پذیرفته شد تقاضا داشتیم و مبنای ما برای پذیرش درخواست‌ها، نامه‌ای است که از سوی رسانه برای ما فرستاده می‌شود.

داروغه زاده در خصوص حضور محمد مهدی عسگرپور در تیم داوران گفت: حضور ایشان به عنوان دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر ممانعتی با حضورش درتیم داوران جشنواره فیلم فجر ندارد و این اتفاقا یک نقطه قوت و‌ مثبت با توجه به تخصص او در حوزه سینما و کارگردانی است. پیش از این نیز پیشنهادهای زیادی به او در ارتباط با داوری جشنواره داده شده بود که به دلایلی آن‌ها را تاکنون نپذیرفته بود.

داروغه‌زاده درباره ایرانی شدن تندیس سیمرغ توضیح داد: پارسال فضایی که آقای میر از روزنامه همشهری برای چرایی ساخته نشدن سیمرغ در ایران ایجاد کردند باعث شد که این امر در سال حمایت از تولید ملی پیگیری شود. البته به دلیل به صرفه نبودن تولید به تعداد کم، ما امسال برای پنج شش سال سیمرغ ساختیم!

داروغه‌زاده درباره پارامترهای انتخاب مجری نشست‌ها گفت: مجریانی که ما انتخاب کردیم جز بهترین‌های حوزه سینما بودند گرچه شاید سلیقه شما و برخی از اهالی رسانه این نباشد.

دبیر جشنواره درباره چرایی نبود «مجبوریم» در جشنواره گفت: امسال تمامی فیلم‌ها دیده شدند و انتخاب شدند. هیچ ملاحظه‌ای بیرون از هیأت انتخاب نبوده و نبود فیلم آقای درمیشیان تنها به دلیل عدم انتخاب هیات انتخاب است و این فیلم مشکلی برای پروانه نمایش نخواهد داشت.

داروغه‌زاده درباره کوتاه کردن برخی فیلم کوتاه و مستند گفت: ما باید فیلمی که تهیه‌کننده به ما ارائه می‌دهد را داوری کنیم و اینکه اگر فیلمی کوتاه می‌شود و آسیب می‌بیند، به سازندگان اثر مربوط است.

داروغه‌زاده درباره حضور فیلمسازان زن و هیأت داوری گفت: اولویت‌مان این است که تعداد کسانی که واجد شرایط بودند، انتخاب شوند. امسال آثار ارائه شده از سوی فیلمسازان زن تنها همین یک فیلم بود. هیئت انتخاب نمی‌تواند فمنیستی به این مسئله نگاه کند. فیلم‌ مورد بررسی واقع می‌شود اما امسال تعداد کمتری از فیلمسازان زن برای حضور در جشنواره استقبال کردند. ما دوست داریم حضور زنان در هیئت داوری بیشتر شود زیرا آنها منصفانه‌تر و دقیق‌تر فیلم را مورد بررسی قرار می‌دهند.

در ادامه داروغه‌زاده درباره انتخاب کاخ جشنواره گفت: هیچ‌کدام از فضاهای سینمایی که داریم مناسب اکران فیلم‌های فجر نیست و با توجه به نظرات و انتقادات اهالی سینما و رسانه گزینه انتخابی به دلیل استانداردهای موجود در آن، انتخاب شد.همزمان با نظرسنجی اصحاب رسانه با تک تک کارگردانی که در جشنواره فیلم دارند گفت وگو کردیم و در نهایت پردیس ملت گزینه انتخابی از سوی اهالی رسانه و اهالی سینما بود.

ساختن مجموعه‌ای که بتواند کاخ رسانه‌ها برای جشنواره‌های سینمایی مختلف باشد در بازه زمانی کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد اما شهردار تهران پیگیر این موضوع برای انتخاب زمین مناسب خواهد بود.

وی در انتها در مورد لغو مراسم افتتاحیه و برگزاری بزرگداشت و جوایز بخش مسابقه تبلیغات توضیح داد: همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر، اقلام مورد نیاز برای کمک به سیل‌زده‌ها به سمت سیستان و بلوچستان حرکت خواهد کرد. امسال تنها بزرگداشت فریدون جیرانی را خواهیم داشت که در کنار اهدای جوایز بخش مسابقه تبلیغات در اختتامیه جشنواره اجرا خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>