سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

تهیه‌کننده فیلم «پدران»: این فیلم درباره تقابل دو نسل پدر و پسر است

shahram-maslakhi

شهرام مسلخی معتقد است «پدران» فیلمی اجتماعی است که امروز جایش در سینمای ایران خالی است و تقابل دو نسل پدر و پسر را نشان می‌دهد.

سوره سینما – مریم ضیغمی محمدی : کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته کارگردانی دانشگاه آزاد خوانده و اکنون در مقطع دکترای فلسفه هنر تحصیل می کند. شهرام مسلخی چند سالی است که در دانشگاه های مختلف در حال تدریس است  و در کنار ساخت فیلم کوتاه، مستند، خواندن درس به تازگی پا به عرصه تهیه کنندگی گذاشته و فیلم «پدران» را با کارگردانی دوستش سام صلواتی مقابل دوریبن برد. مسلخی که در کارنامه خود ساخت فیلم موفق «هیلانه» و «عاشق ها ایستاده می میرند» را دارد که با نخستین تجربه تهیه کنندگی خود در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو حضور دارد.

*شهرام مسلخی درجشنواره حضور دارد نه به عنوان کارگردان بلکه به عنوان تهیه کننده. چه شد پا به عرضه تهیه کنندگی گذاشتید؟

**هم چنان کارگردانی اولویتم است و سودایش را دارم. به فکر افتاده بودم که می توانم عضو تهیه کنندگان باشم و از این امکان استفاده کنم و هم فیلم های خود را تهیه کنم و هم فیلم‌های دوستان را و کارت تهیه کنندگی هم بگیرم. بیشتر به خاطر این که مسیر را هموار تر کنم، برای رسیدن به هدف خودم پا به این عرصه گذاشتم. تهیه کنندگی شغل سختی در سینماست؛ اما هم چنان سودای کارگردانی بر سر دارم. البته در حرفه تهیه کنندگی تجربه هایی می آموزم که به درد کار کارگردانی ام می خورد.

*ایده و فیلم نامه «پدران» جذابیتی برایتان داشت که به عنوان تهیه کننده دراین فیلم سرمایه گذاشتید؟

**یکی از دلایلش اقای صلواتی بود. او از دوستان صمیمی من است و همیشه کنار هم بودیم. دلیل بعدی هم این بود که دوست داشتم در این عرصه با یک فیلم خوب حضور پیدا کنم. حالا با توجه به اعتقادی که به آقای صلواتی داشتم می دانستم موفق می شود. ما با پروداکشن عظیمی هم فیلم مان را تولید نکردیم. اما خدا را شکر در کنار دیگر فیلم ها راه یافته که خیلی هم هزینه کرده بودند راحت توانستیم به بخش مسابقه راه پیدا کنیم.

*«پدران» به عنوان اولین تجریه تهیه کنندگی چه جایگاهی در کارنامه تان دارد؟

**فیلم نامه خوبی دارد و همکاری با صلواتی هم رضایت بخش بود. به همین دلیل جایگاه خوبی در کارنامه ام  دارد و خیلی مهم است. همین که فیلم به جشنوراه راه پیدا کرده برایم نشانه هایی از موفقیت است چون جشنواره فجر ویترین سینمای ایران است وقتی فیلمی در آن حضور پیدا می کند مراحل بعدی اش هم تصویب و تضمین می شود.

pedaran

*هنگام ساخت فیلم به فروش درگیشه فکرمی‌کردید یا تاثیراجتماعی اثر برایتان اهمیت داشت؟

**«پدران» شاخصه های فیلم تجاری را دارد و من چون خودم هم فیلم ساز هستم آن چه برایم مهم است این است که فیلم خوب بسازیم. درست است که فیلم کاملا مستقل و پتانسیل فیلم تجاری را دارد؛ اما «پدران» فیلمی اجتماعی است که امروز جایش در سینمای ایران خالی است. «پدران» فیلمی است که در کنار تجاری بودن، کیفیت خوبی دارد. در کنار همه این ها آموزش در فیلم هست و تقابل دو نسل پدر و پسر را نشان می‌دهد.  همه خانواده ها این مشکل و معضل را دارند. در این فیلم آموزش داده خواهد شدکه پدر و پسر به هم نزدیک شوند و این آموزش کمتر در سینماهای ما اتفاق می افتد. سینمای ما اکنون دارد به فضایی فان تبدیل می‌شود که فقط بتوانیم مخاطب را جذب کنیم.

*فکر می کنید فیلم تان در کدام بخش نامزد شود یا سیمرغ بگیرد؟

**هر فیلم سازی دوست دارد وقتی فیلمش تولید می‌شود، وارد جشنواره شود و جایزه بگیرد. ولی واقعا ما دوست داشتیم فیلم خوب بسازیم و بعد از این سلیقه داوران دخیل است و اهمیت موضوع برای خیلی از داورها و جشنواره ها فرق می کند. یک جایی به پروداکشن قوی اهمیت می دهند. من در کنار تجربه کم خودم و آقای صلواتی به عنوان اولین های این حرفه عوامل بزرگ سینما را پشت دوربین داشتیم آقای پورصمدی (فیلم بردار) آقای محمد رضا گوهری(نویسنده) آقای حسن دوست (تدوین گر) و بهترین ها را داشتیم.  درست است فیلم با بودجه زیادی تولید نشده اما جلوی دوربین بازیگرانی انتخاب کردیم که بازیگران خوبی هستند.

*آن چه که در یک کار تصویری دیده می شود بازی بازیگران است چه طور به چنین انتخاب هایی رسیدید؟

**تجربه به من ثابت کرده که فیلم هایی در سینما داشتیم که فروش بسیار خوبی داشته و  بازیگر آن چنانی هم نداشته یعنی یک فیلم خوب تاثیر خود را می گذارد. ما در فیلم مان از گلاره عباسی و هدایت هاشمی و علی رضا ثانی فر که چهر های شناخته شده هستند استفاده کردیم.

*برنامه بعدی تان چیست دوباره به کارگردانی بر می گردید یا تهیه کنندگی را ادامه می دهید؟

**در حال حاضر فیلم مستند بلند کار کرده ام. فیلم نامه بلند سینمایی نوشته ام که در ژانر کودک است و انشالله سال آینده پروسه تولیدش را شروع کنم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>