سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ بهمن ۱۳۹۸ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

بهروز افخمی در برنامه «مداد قرمز» از سردار سلیمانی می‌گوید

medad-ghermez-afkhami

هشتمین قسمت از برنامه «مداد قرمز» با موضوع قهرمان و رسانه به مناسبت چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی روی آنتن شبکه چهار خواهد رفت.

به گزارش سوره سینما، هشتمین قسمت از «مداد قرمز» چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه ساعت ۲۱، با موضوع قهرمان و رسانه به مناسبت چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی روی آنتن شبکه چهار خواهد رفت.

قصه‌ی قهرمان‌ها تاروپود فرهنگ‌ها را در هم می‌تند و معیارهای اخلاقی را می‌سازد. حاج قاسم سلیمانی، «شهید عزیز ما»، هم یکی از این قهرمان‌هاست. مردی با زندگی‌ای مثال‌زدنی‌ و شهادتی به‌یاد‌ماندنی. به‌هر‌ترتیب او از میان ما رفت و آنچه حالا باقی‌مانده است، قصه‌های اوست. در سراسر دنیا، از سیاست‌مداران و تحلیل‌گران رسانه‌ای تا مردم معمولی قصه‌های خودشان را درباره او به میدان آورده‌اند. اشک‌ها و کینه‌ها، خشم‌ها و نفرت‌ها، غم‌ها و حسرت‌ها باهم به نبرد نشسته‌اند. این ویژگی قهرمان است که کسی نمی‌تواند در برابر او سکوت کند.

اما این نبرد روایت‌ها به کجا می‌انجامد؟ در کوران این ستیز ما مخاطبان معمولی چه باید بکنیم؟ اصلاً آیا لازم است از آدم‌ها، هرچقدر هم که بزرگ و خوب باشند، قهرمان بسازیم؟ آیا واقعاً نیازی به روایت‌های قهرمانانه داریم یا بدون آن‌ها زندگی‌مان بهتر خواهد بود؟

بهروز افخمی، کارگردان و منتقد سینما است. «مداد قرمز» با او که بسیار به قهرمانان و نقش آن‌ها در جامعه اندیشیده است، درباره میراث روایی حاج قاسم به گفتگو پرداخته است. بهروز افخمی فیلم‌هایی مثل «عروس» و «شوکران» را کارگردانی کرده است و این روزها برنامه‌ی نقد سینما را روی آنتن شبکه‌ی پنج دارد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>