سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ مرداد ۱۳۹۲ در ۱۱:۲۵ ق.ظ چاپ مطلب
علاقه رضا کیانیان به همکاری با فیلمسازان جوان/

اشاره کیانیان به واقعه کربلا و ربط آن با قصه «هیچ کجا هیچ کس» و دکتر شریعتی

neshast-hichkoja

بازیگر فیلم سینمایی «هیچ کجا هیچ کس» مدل متفاوت روایت قصه در این فیلم را عاملی برای فاصله گرفتن مخاطب عام از آن دانست.

بازیگر فیلم سینمایی «هیچ کجا هیچ کس» مدل متفاوت روایت قصه در این فیلم را عاملی برای فاصله گرفتن مخاطب عام از آن دانست.
سوره سینما- باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: شامگاه یکشنبه ۲۷ مرداد ماه نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «هیچ کجا، هیچ کس» با حضور ابراهیم شیبانی کارگردان، رضا کیانیان و بهاره کیان افشار بازیگران فیلم و حسین معززی نیا منتقد سینما در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در ابتدا ابراهیم شیبانی، کارگردان فیلم  در خصوص روایت غیرخطی فیلم‌نامه گفت: پیش از خواندن، فیلم‌نامه به صورت خطی بود اما زمانی که به دست رسید به صورت غیرخطی و پازل گونه روایت شد.
وی ادامه داد: به هر دو قصه‌ مربوط به کیانیان و قصه محمدرضا فروتن و صابر ابر در این نوع روایت نیاز داشتیم که بخش عمده آن به قصه رضا کیانیان و مهناز افشار بر می‌گردد.
neshast-hichkoja1
شیبانی با اشاره به فیلم ۲۱ گرم عنوان کرد: به این فیلم دقت بسیاری کردیم و در مراحل بازنویسی نیز فیلم را دیدیم ام از موضوع آن تأثیر نپذیرفتیم بلکه برای نوع چیدمان قصه کمک گرفتیم. با توجه به نیاز فیلم برای روایت خطی جابجایی برخی سکانس‌ها اتفاق و یا کم و کاستی‌های فیلم من است که انکار نمی‌کنم ایرادهایی وجود دارد.برای ایجاد موضوع و قصه به فلاش‌بک‌ها و مرور گذشته شخصیت‌ها نیاز داشتیم اما در زمان فیلمبرداری ابتدا قصه حال انجام گرفت و بعد به سراغ فلاش‌بک‌های فیلم رفتیم.۷ نفر روی فیلم‌نامه کار کردند و هر یک پیشنهادهایی در خصوص روایت فیلم‌نامه ارائه دادند به طوری که رضا کیانیان نیز ایده‌های خود را مطرح کردند.
شیبانی در خصوص کاراکتر رضا کیانیان و شخصیت‌پردازی وی ابراز داشت: شخصیت توفیق با بازی کیانیان در این فیلم در چند حالت رویارویی با همسر، خواستگار دخترش و مهناز افشار روایت شد موقعیتی که در هر لحظه با آگاهی نسبت به اتفاقات اطراف خود شوک شدیدی به او وارد می‌شد.
در ادامه رضا کیانیان، بازیگر فیلم با ابراز گله‌ از تأخیر در نمایش فیلم گفت: برای برخی از آدم‌ها سر موقع رسیدن اهمیت بسزایی دارد به همین منظور تأخیر در برخی از کارها اجحاف در حقوق دیگران است به همین جهت در صورتیکه باشگاه فیلم تأخیر در نمایش داشته باشد در این جلسات حضور نخواهم داشت.
وی در خصوص نحوه‌ همکاری با شیبانی عنوان کرد: آشنایی با ابراهیم شیبانی به همکاری من با ابراهیم حاتمی کیا در زمان فیلمبرداری گزارش یک جشن بر می‌گردد،‌ با ارائه سناریو از فیلم‌نامه خوشم آمد. کار کردن با کارگردان‌های جوان را با توجه به اینکه دنیای جدیدی را به سینما می‌آوردند برای همکاری علاقمندم چرا که در این دنیا حس خوبی پیدا می‌کنم.
کیانیان در خصو نوع روایت قصه فیلم گفت: ذهن ما به برخی روایت‌ها عادت می‌کند همانطور که داستان کربلا در هر نوع مدل تعریفی یک قصه دارد، در این فیلم نیز همان قصه به صورت خطی روایت ‌می‌شد مخاطب جذب می‌کرد ولی به دلیل روایت نامتعارف، غیرخطی و ناآشنا با تماشاگر طبیعی است که مخاطب کمتری داشته باشد. در دوران جوانی من، دکتر شریعتی روایتی مدرن از واقعه مهم کربلا داشت، در همان دوره شهید مطهری روایتی سنتی از این ماجرا داشت. هر کدام از این روایت‌ها برای عده‌ای جذاب بود، مهم سلیقه مخاطب است که می تواند روایت مورد علاقه خود را انتخاب کند.
بهاره کیان افشار دیگر بازیگر فیلم در خصوص حضور خود عنوان کرد: زمانی که با گروه هیچ کجا، هیچ کس کار را شروع کردم هنوز تولید فیلم گناهکاران آغاز نشده بود و در زمان سریال کلاه پهلوی بود که بعد از خواندن فیلم‌نامه آرزوی بازی در نقش یلدا را داشتم.
 مهم‌ترین ویژگی این نقش وجود رگه انسانیت در یلدا بود که باعث تشویق من در ایفای این شخصیت شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>