سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ فروردین ۱۳۹۹ در ۵:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

سریال «دوپینگ»؛ یک کمدی فانتزی درباره زندگی واقعی

doping

سریال «دوپینگ» که یک کمدی فانتزی محسوب می‌شود با سوژه‌ای متفاوت و از زاویه‌ای جدید به مسائل جوان امروزی پرداخته است.

سوره سینما – محور اصلی سریال های سیما برای نوروز امسال ، نسل جوان است. در هر یک از این سریال ها که همگی در قالب طنز ساخته شده اند بخشی از فراز و نشیب ها و آمال و آرزوهای این نسل به نمایش در می آید. سریال «دوپینگ» که مجموعه نوروزی شبکه سه سیماست نیز با سوژه ای متفاوت و از زاویه ای جدید به مسائل جوان امروزی پرداخته است.

کارگردانی این سریال توسط رضا مقصودی انجام شده است که بیشتر به عنوان فیلمنامه نویس شناخته می شود. برجسته ترین کار در کارنامه وی نوشتن فیلمنامه فیلم «لیلی با من است» بوده و «دوپینگ» نخستین سریال وی محسوب می شود.

«دوپینگ» یک کمدی فانتزی محسوب می شود و داستان آن درباره یک دختر و پسر جوان است که هر دو در یک زمان متولد شدند و والدینشان آشنای یکدیگر بودند و در همسایگی هم زندگی می کردند. اما گذر ایام باعث فاصله افتادن میان دو خانواده شد، تا اینکه اتفاقاتی باعث شد تا آن ها دوباره با یکدیگر مواجه بشوند. هر دوی آن ها به دلیل مصرف قرص و مایع عجیبی، توانایی های فوق العاده ای به دست می آورند. اما هر کدامشان برای هدف متفاوتی از این قدرت استفاده می کنند.

doping2

نمایش یک تضاد، محور اصلی درام و تعلیق در «دوپینگ» است. چون در این سریال، زندگی دو نفر به خاطر دست یافتن به یک منبع عظیم انرژی و قدرت متحول می شود؛ این یک چالش برای اطرافیان آن هاست که باید دید در نهایت به چه نتیجه ای می رسدو آن ها با این موهبت خاص، چه خواهند کرد!

این ماجراهای خیالی در سریال «دوپینگ» به طور ظریفی با زندگی واقعی انسان ها در هم آمیخته شده است. طوری که وجه فانتزیک در این سریال، جدای از واقعیت به نظر نمی رسد. به خاطر اینکه، جلوه های ویژه به کار رفته در این سریال، بسیار واقعی و قابل باور طراحی شده اند و این از مزیت های خاص «دوپینگ» است.

doping3

اتفاقاتی مثل تأثیرگذاری کلامی بسیار زیاد بر آدم ها و یافتن توانایی بدنی خارق العاده طوری که بتوان سنگین ترین اجسام را با یک دست بلند کرد، موضوعاتی فانتزیک و تخیلی هستند اما به گونه ای در این سریال ترسیم شده اند که گویی واقعیت دارند.

«دوپینگ» هر چند سریال ساده ای به نظر می رسد اما مفاهیم فلسفی و اجتماعی قابل تأملی را در خود دارد. مفاهیمی چون قدرت و نحوه استفاده از آن، مضرات مصرف گرایی و زندگی تجملی و هویت انسانی ازجمله محورهای محتوایی این سریال هستند. به همین دلیل، این سریال هم برای فرهیختگان و نخبگان حرف هایی در بر دارد و هم برای مخاطب عام و جویای سرگرمی، چون هم تفکربرانگیز و دارای تحلیل است و هم اینکه با زبان طنز به موضوعات روزمره ای چون عشق و ازدواج و زندگی خانوادگی و حوادث پلیسی هم می پردازد.

در مجموع سریال «دوپینگ» یک طنز در فضایی نو و با سوژه های جدید و خلاقانه اش ارائه شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>